۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
رکورد شکنی صنعت کریپتو در هزینه‌های لابی‌گری

شرکت‌های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ رکورد بی‌سابقه‌ای را برای لابی‌گری ثبت کردند. این شرکت‌ها در سال گذشته مبلغ ۲۱.۵۵ میلیون دلار را برای لابی‌گری واشنگتن اختصاص دادند

فردای اقتصاد: شرکت‌های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ رکورد بی‌سابقه‌ای را برای لابی‌گری ثبت کردند. این شرکت‌ها در سال گذشته مبلغ ۲۱.۵۵ میلیون دلار را برای لابی‌گری واشنگتن اختصاص دادند. صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس با اختصاص حدود ۳.۴ میلیون دلار در صدر لیست این شرکت‌ها قرار دارد.

بر اساس اطلاعات و افشاگری‌های openSecret، بیش از ۵۰ بازیگر صنعت کریپتو بیش از ۲ برابر سال ۲۰۲۱ در جهت لابی‌گری هزینه کرده‌اند. هزینه‌های این بازیگران در سال ۲۰۲۱ در حدود ۸.۳ میلیون دلار بود که با رشد بیش از ۱۰۰ درصد به ۲۱.۵۵ میلیون دلار رسیده است.

OpenSecrets که یک گروه تحقیقاتی است که جریان پول و نقل و انتقالات در حوزه سیاست را در ایالات متحده ردیابی می‌کند.

بر اساس گزارش این گروه تحقیقاتی بعد از کوین‌بیس که بیشترین هزینه لابی‌گری را متحمل شده است، انجمن بلاکچین، Crypto.com، Binance Holdings، و Ripple در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. هر کدام از این شرکت‌ها به ترتیب در حدود ۱.۹ ، ۱.۲ میلیون دلار، ۱.۱ و یک میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

شایان ذکر است که کمک‌های تبلیغاتی مالی انتخابات یا کمک در جهت خیریه‌ها، حتی اگر باعث ایجاد روابط با سیاست‌گذاران شوند، به عنوان هزینه‌های لابی محسوب نمی‌شوند.

رکورد جدید در هزینه‌های لابی‌گری در سالی رخ داد که صنعت کریپتوکارنسی شاهد مجموعه‌ای از شکست‌های برجسته بود که با انفجار استیبل کوین الگوریتمی Terra آغاز شد و با فروپاشی صرافی کریپتو FTX و در نهایت شکست شرکت وام‌دهنده کریپتو جنسیس به پایان رسید.

در همین حال، در حالی که هزینه‌های لابی‌گری صنعت کریپتو در حال رشد است، مبالغی که توسط شرکت‌ها و گروه‌های تجاری کریپتویی خرج می‌شود، بسیار کمتر از هزینه‌های لابی‌گری شرکت‌های بزرگ فناوری و تجارت الکترونیک است. به عنوان مثال،  آمازون و شرکت‌های تابعه آن در سال ۲۰۲۲ مبلغ ۲۱.۳۸ میلیون دلار برای این هدف پرداخت کردند و یا آلفابت در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون دلار برای لابی گری هزینه کرد.

کمک ۴۰ میلیون دلاری سم بنک من

سال گذشته، سام بنکمن-فرید، بنیانگذار شرکت ورشکست‌شده FTX، تقریباً ۴۰ میلیون دلار برای کمیته‌های سیاسی و کمپین‌ها هزینه کرد که بخش عمده آن به حزب دموکرات و نامزدهای آن اختصاص یافت. او یکی از بزرگترین حامیان مالی در پشت مبارزات انتخاباتی موفقیت آمیز جو بایدن برای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بود. کمک مالی ۴۰ میلیون دلاری موسس صرافی FTX در لیست ارائه شده لحاظ نشده است، چرا که در صدد بازپس گیری این مبالغ هستند. 

در ماه دسامبر، ایلان ماسک ادعا کرد که سم‌بنک‌من احتمالا یک میلیارد دلار به دموکرات‌ها کمک کرده است. این حدس و گمان زمانی مطرح شد که رئیس این شرکت مشهور حوزه کریپتو، فاش کرد که برخی از کمک‌های مالی سیاسی او به طور عمومی فاش نشده است.

بر اساس تصمیمی در سال ۲۰۱۰، افراد می‌توانند به صورت ناشناس سیاستمداران را مورد حمایت مالی قرار دهند. این کمک‌های فاش نشده از نظر قانونی امکان‌پذیر است. با این حال، اخیراً، مدیریت جدید FTX از چهره‌های سیاسی و سایر افرادی که سم بنک من به حمایت مالی از آنها پرداخته، درخواست بازپرداخت وجوه تا پایان ماه میلادی جاری را مطرح کرده است.

در این اطلاعیه اشاره شده است که دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی ملزم به بازپرداخت مبلغی هستند که از مدیران FTX دریافت کرده‌اند، حتی اگر از این مبلغ برای پرداخت به شخص ثالث از جمله یک موسسه خیریه باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار