۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
یک رکورد خطرناک برای تهران در دنیا ثبت شد/ هشدار برای این مناطق

استان تهران رکورددار فرونشست زمین درجهان است. مناطق ۱۹، ۱۸، ۱۷، ۱۶ و ۲۰ شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار، چهاردانگه، نسیم شهر، صباشهر و کهریزک تحت تاثیر فرونشست دشت تهران قرار دارند.

ایسنا: سرپرست اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش یا سرطان زمین یاد کرد و گفت: بر اساس آمار در جنوب، مرکز و دشت‌های غرب و جنوب غرب استان تهران شاهد بیشترین فرونشست زمین هستیم.

حلیاسادات حسینی در نشست علمی- تخصصی بررسی پدیده فرونشست زمین در کلانشهر تهران که از سوی موسسه تحقیقات آب و دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه آزاد برگزار شد، تغییر اقلیم، گرمایش جهانی، کمبود منابع آبی، بارگذاری و برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه آب و حفر چاه‌های متعدد برای تامین آب شرب، نشست زمین بر اثر حفر تونل برای گسترش خطوط مترو در تهران را از جمله علل ایجاد فرونشست در کلانشهر تهران بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و برداشت فزاینده و بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز، افزون بر خشکاندن دیگر چاه‌ها و چالش تامین آب آشامیدنی، فرونشست زمین در دشت ورامین و دشت تهران، کرج و شهریار را در پی داشته است، گفت: داده‌های کارشناسان نشان می‌دهند که به دلیل نابودی آبخوان‌ها، دشت ورامین با پهنه‌ای افزون بر ۷۰۰ کیلومترمربع فرونشست زمین داشته که با توجه به نزدیکی راه آهن تهران-مشهد به این گستره، سازه‌های پیونددار با راه آهن در معرض خطر هستند.

حسینی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته مناطق ۱۹، ۱۸، ۱۷، ۱۶ و ۲۰ شهرداری تهران و شهرهای اسلامشهر، شهریار، چهاردانگه، نسیم شهر، صباشهر و کهریزک تحت تاثیر فرونشست دشت تهران قرار دارند.

به گزارش سایت شهر، سرپرست اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تهران رکورددار فرونشست زمین درجهان است، توقف روند رو به رشد مصرف و برداشت آب و دادن فرصت تجدیدشوندگی برای احیای آبخوان‌ها، صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی، تزریق آب‌های مازاد روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آبی، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها، احداث چاه جذبی را از جمله راهکارهای برون رفت از فرونشست و اختصاصاً مدیریت درکلانشهر تهران عنوان کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها