۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
قیمت خودرو در بهمن‌ماه بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت

شاخص کل خودرو در یازدهمین ماه سال ۱۳.۲ درصد افزایش ارتفاع داد تا این بازار پس از سکه و دلار در مقام سوم جای بگیرد.

فردای اقتصاد: رالی اخیر قیمت دلار و عدم خوشبینی مردم به واردات خودروهای ارزان‌قیمت، از اصلی‌ترین دلایل رکوردشکنی در بازار خودرو به شمار می‌رود که خود را در رشد عجیب اغلب خودروها نشان داد. در این میان خودروهای داخلی ۱۳.۶۸ درصد گران‌تر شدند و خودروهای چینی نیز با رشد ۱۲.۷۴ درصدی همراه شدند تا شاخص کل این بازار در بهمن ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۳.۲۲ درصدی باشد.

دلار مجددا معیار نوسانات خودرو شد

ناامیدی نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک و آزادسازی واردات خودرو، بار دیگر دلار را به معیاری برای نوسان قیمت خودرو تبدیل کرد. در میانه‌های پاییز، بازار خودرو بدون توجه به نوسانات نرخ ارز، روزهای باثباتی را طی می‌کرد؛ روزهایی که به نظر می‌رسید تحت تاثیر افزایش امید به واردات خودرو و البته احتیاط خریداران با توجه به احتمال احیای برجام رقم خورده بود. اما با تغییر معادلات برجام، قیمت خودرو وارد فاز صعودی شد و بالاخره در روزهای میانی آذرماه بود که خودرو توانست جاماندگی خود را از نرخ دلار جبران کند. در واقع ناامیدی نسبت به احیای زودهنگام برجام و آزادسازی خودرو، بار دیگر دلار را معیاری برای نوسان قیمت این کالا کرده است و خودرو نیز دوباره از کالایی مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شده. حالا نوسانات قیمت خودرو را می‌توان به نوعی انعکاس‌دهنده انتظارات تورمی نیز دانست. نگاهی به شاخص‌های قیمتی خودرو در کنار دلار نشان از همنوایی این‌ها با یکدیگر از اواخر آذرماه تا به امروز دارد و حتی خودروهای داخلی گوی سبقت را از دلار آزاد ربوده‌اند.

قیمت خودرو در بهمن‌ماه بیش از ۱۳ درصد افزایش یافت

ماهی پرچالش برای صنعت خودرو

در بهمن ماه اختلافات بر سر عرضه خودرو در بورس کالا به اوج خود رسید و نهایتا پس از نشست‌ها و جلسات متعدد دستورالعملی توسط شورای رقابت صادر شد. اما در نهایت به‌نظر می‌رسد عرضه خودروها در بورس کالا به‌رغم تناقض‌ها و دست‌اندازی‌های موجود ادامه یابد.

از ابتدای سال جاری تصمیمات ضد و نقیضی به بهانه ساماندهی بازار خودرو از طرف سیاست‌گذار اجرایی شده است که تلاطم در بازار سهام به عنوان بستر حضور خودروسازان بزرگ را رقم زده است. به طوری که تعدد سیاست‌گذاران خودرویی باعث شده که هر یک از این تصمیمات در مقابل هم قرار بگیرند و هیچ هماهنگی با یکدیگر نداشته باشند. ادامه چنین چرخه مخرب و ناکارآیی به‌رغم اینکه حساسیت بسیاری از مخاطبان این حوزه برانگیخته، نهایتا با ادامه‌دار شدن فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا بسیاری از فعالان این بازار نسبت به بهبود سازوکار این بازار دلگرم کرده است. چرا که این هفته ایران خودرو و سایپا دور جدید عرضه محصولات خود را در بورس کالا و در قالب طرح فروش ۱۲ ماهه آغاز خواهند کرد.

واردات خودرو همچنان پرابهام

آخرین بررسی‌های صورت گرفته پیرامون واردات خودرو حاکی از آن است که ۲۹ شرکت مجوز واردات خودرو گرفته‌اند. طبق اعلام امید قالیباف، تاکنون برای واردات ۸۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است. خودروهای ثبت سفارش شده در حال ورود به کشور هستند و این روند بدون وقفه در حال انجام است تا پایان سال همانطور که وعده داده شده، به ۱۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

پیش بینی قیمت خودرو در اسفند

به‌ نظر می‌رسد روند قیمتی صعودی خودرو تا پایان سال همچنان ادامه یابد. البته همه چیز به تصمیمات آتی سیاستگذار در خصوص آزادسازی واردات، حذف تعرفه و البته تداوم عرضه خودروهای پرتیراژ با حجم بالاتر در بورس کالا دارد. زیرا تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا در این بازار به تعادل نرسد و شرایط اقتصادی و تورمی ثبات لازم را نداشته باشند، التهاب بازار خودرو امری طبیعی است. ضمن آنکه اغلب کارشناسان حوزه بر این باورند که در صورت تداوم شرایط موجود، روند افزایشی خودرو با رشد تقاضا در شب عید با شتاب بیشتری طی شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار