۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷
پیش بینی بورس فردا یک شهریور ۱۴۰۱

این روزها شاهد رفت و برگشت‌های زیادی در شاخص‌های بازار و قیمت سهام هستیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: پیش بینی بورس فردا در این روزهای حساس که تحت تاثیر نوسانات بالایی قرار دارد، کار بسیار سختی شده است. پارامترهای تاثیرگذار در گذشته جای خود را به واکنش‌های مقطعی به خبرهای مختلف داده است و شاهد رفت و برگشت‌های زیادی در شاخص‌های بازار و قیمت سهام هستیم.

نماگرهای بازار سرمایه امروز پس از افزایش ابتدایی خود به مرور تغییر جهت دادند به طوری که در انتهای معاملات شاخص کل بورس بازدهی منفی ۰.۳۸ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن نیز با فاصله گرفتن از سقف روزانه خود به یک بازدهی مثبت ۰.۲ درصدی بسنده کرد تا بار دیگر شاهد معاملات بهتری در صنایع کوچک نسبت به نمادهای بزگ بازار باشیم. ارزش معاملات با وجود عبور از مرز ۳هزار میلیارد تومان، همچنان در محدوده‌های پایینی نسبت به روزهای صعودی هفته گذشته دارد و خروج پول نیز طی سه روز هفته جاری، از شدت گرفتن دوباره این موضوع خبر می‌دهند.

متهمان اصلی نوسان بورس

اگر به روند بازارهایی همچون دلار و سهام طی روزهای گذشته نگاهی بیاندازیم، سردرگمی و نداشتن دید درستی نسبت به ابهامات موجود بیش از هرچیز دیگری خود را نمایان می‌کند. فرسایشی شدن این دور از مذاکرات هسته‌ای نیز باعث شده است که نوسان در بازارها به اوج خود برسد به طوری که در دو روز گذشته نرخ دلار بازار آزاد یک کاهش بیش از هزار تومانی و یک افزایش به همین اندازه را تجربه کرده است. بورس تهران نیز وضعیت مشابهی را دنبال می‌کند و اگر روند نوسان قیمتی سهام را در طول روز رصد کنیم، همین موضوع قابل مشاهده است به خصوص در گروه‌هایی مانند خودرویی و بانکی که پس از شروع دور جدید گفتگوهای برجامی، بیشترین توجهات را به خود جلب کردند.

به نظر می‌رسد با وضعیت ایجاد شده، تا مشخص نشدن نتیجه‌ای قطعی، این حرکات رفت و برگشتی در بورس همچنان ادامه داشته باشد. البته خود دلار نیز بر روند بازار سرمایه بی‌تاثیر نیست و شاید بتوان گفت که همین سردرگمی بازار ارز به نوسانات بورس دامن زده است. البته در روزهای گذشته درباره احتمال کم ریزش شدید دلار به خصوص نرخ نیمایی صحبت‌های زیادی شده است اما باید قبول کرد که بازار سهام و برخی از فعالین این بازار که شاید تعداد زیادی نیز نباشند، همچنان نگاه ویژه‌ای به روند قیمتی دلار و چشم‌انداز تورمی دارند.

با تمام این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که معاملات بورس تهران در روز آینده نیز فعلا با نوسان همراه باشد و شاید همچون روزهای گذشته برخی تک‌سهم‌ها بتوانند به دور از هیجانات موجود به مسیر صعودی خود ادامه دهند.

روندها چه می‌گویند؟

نگاهی به روندهای روزانه نماگرهای تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد که امروز نیز فشار عرضه‌ها توانست تا حدودی بر تقاضا غلبه کند که این موضوع خود را در صنایع و سهام بزرگ بازار بیشتر نمایان کرد. همانطور که پیداست برگشت ایجاد شده در شاخص‌های اصلی بازار از سقف روزانه نشان از دست برتر فروشندگان در بازار امروز دارد که می‌تواند حداقل در ابتدای معاملات فردا نیز ادامه داشته باشد.

اما نکته جالبی در روند تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش وجود دارد. همانطور که پیداست با وجود برگشت شاخص‌ها، تعداد و ارزش صف‌های خرید تا انتهای بازار روندی صعودی به خود گرفته بودند که نشان می‌داد همچنان تقاضا در برخی نمادها وجود دارد. این موضوع در کنار نکات دیگری که اشاره شد، باعث می‌شود بورس فردا نیز به طور کلی روندی متعادل را دنبال کند ولی این موضوع که در نهایت بازار با بازدهی مثبت به کار خود پایان می‌دهد یا منفی، بستگی به خبرهای منتشر شده در ادامه روز جاری و طی معاملات فردا دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار