۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
هشدار زلنسکی درباره آغاز جنگ جهانی سوم

بایدن در سفری اعلام نشده وارد اوکراین شد.

فردای اقتصاد: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سفری اعلام‌نشده وارد اوکراین شد. این نخستین بار از آغاز حمله روسیه به اوکراین است که بایدن به کی‌یف سفر می‌کند. او در دیدار با زلنسکی بار دیگر بر پشتیبانی آمریکا از اوکراین تأکید کرد. همزمان ولودیمیر زلنسکی نسبت به آغاز جنگ جهانی سوم در صورت حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین هشدار داد.

به گزارش دویچه‌وله، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه ۲۰ فوریه (اول اسفند) در سفری غیرمنتظره وارد کی‌یف شد و با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود دیدار کرد. سفر بایدن به پایتخت اوکراین به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده‌بود.

دیدار بایدن از اوکراین پیش از سفر رسمی او به لهستان صورت می‌گیرد و این نخستین بار پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین است که رئیس‌جمهوری آمریکا شخصا به این کشور سفر می‌کند.

اولکسی گونشارنکو، سیاستمدار اوکراینی، لحظاتی پس از ورود بایدن به کی‌یف تصویری از ملاقات بایدن و زلنسکی را در توییتر منتشر کرد. او در توییت خود همچنین نوشت که در حین دیدار روسای جمهوری اوکراین و آمریکا، در پس‌زمینه، صدای آژیرهای خطر شنیده می‌شد.

به گزارش رسانه‌های خبری بایدن و زلنسکی در این دیدار یاد سربازان اوکراینی جانباخته در جریان حمله نظامی روسیه را گرامی داشتند. بایدن از کمک‌های تازه نظامی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خبر داد. این خبر قرار است فردا به طور رسمی تأیید شود.

رئیس جمهوری آمریکا افزون بر این بر پشتیبانی ایالات متحده از اوکراین تأکید کرد و شجاعت مردم این کشور را ستود.

ولودیمیر زلنسکی نیز دیدار بایدن از اوکراین را پیام بسیار مهمی در راستای پشتیبانی آمریکا از شهروندان اوکراینی دانست و گفت که با رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره دریافت سلاح‌هایی با بُرد زیاد صحبت کرده‌است.

در این میان کاخ سفید اعلام کرد که بایدن در حین سفرش به اوکراین قصد دارد خبر تحویل تسلیحاتی نظامی چون توپ، سامانه‌های پدافندی و همچنین رادارهای هوایی به این کشور را اعلام کند.

به گفته مقامات کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تحریمات تازه این کشورعلیه روسیه را اعلام خواهد کرد.

هشدار درباره جنگ جهانی سوم

همزمان و به گزارش رویترز، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، دوشنبه (۲۰ فوریه) در مصاحبه‌ای درباره حمایت چین از روسیه در جنگ هشدار داد و گفت انجام این کار منجر به جنگ جهانی می‌شود.

زلنسکی به روزنامه آلمانی دی‌ولت گفت: «برای ما مهم است که چین در این جنگ از فدراسیون روسیه حمایت نکند. در واقع، دوست دارم در طرف ما باشد. گرچه در حال حاضر فکر نمی‌کنم این امکان وجود داشته باشد.»

او افزود: «اما فرصتی برای چین می‌بینم که ارزیابی عملی از آنچه اینجا در حال وقوع است، انجام دهد. زیرا اگر چین با روسیه متحد شود، جنگ جهانی خواهد شد و معتقدم چین به این موضوع آگاه است.»

پیش از اظهارات زلنسکی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم در دیدار با «وانگ یی» مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین درباره عواقب هرگونه حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین و کمک پکن به مسکو برای دور زدن تحریم‌ها، هشدار داده‌بود.

این ادعاها در حالی است که پکن از آغاز بحران اوکراین همواره تاکید کرده درگیری‌ها نباید ادامه یابد و پایان جنگ و آتش‌بس ضروری است.

امروز دوشنبه در ادامه تلاش‌های دولت چین برای میانجی‌گری در جنگ اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، یک دیپلمات ارشد چینی به مسکو سفر کرد. روزنامه روسی «کامرسانت» گزارش داد که وانگ یی مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین بعد از حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ، وارد مسکو شد.

بر این اساس، وانگ که پیش از این سمت وزارت خارجه چین را برعهده داشت، احتمالا برای گفت‌وگو درباره طرح صلح احتمالی در اوکراین و تقویت نقش پکن در یافتن راهکاری برای پایان دادن به این جنگ به مسکو رفته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او طی سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، ضمن مقصر دانستن آمریکا در نقض استانداردهای بین‌المللی با رفتاری هیجانی و عصبی، خواستار گفت‌وگو و تفکر خونسردانه کشورهای اروپایی برای پایان جنگ اوکراین شده بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار