۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
چقدر کمبود منابع آب زیرزمینی داریم؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران هشدار داد که بیش از ۱۳۵میلیارد مترمکعب کمبود منابع آب زیرزمینی داریم و به‌طور مستمر سطح آب زیرزمینی در حال افت است.

فردای اقتصاد: حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در سومین کنفرانس اقتصاد آب با بیان اینکه موضوعات مربوط به آب جز اصلی‌ترین چالش‌های کشور است، گفت: اینکه بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب کمبود منابع آب زیرزمینی داریم و به‌طور مستمر سطح آب زیرزمینی در حال افت است، اینکه پروژه‌های تعادل بخشی اثرگذار نبوده‌اند، اینکه صحبت از تخصیص نامناسب منابع آب و خشکی تالاب‌ها می‌شود، بیابان‌زایی و طوفان شن و مشکلات ناشی از ریزگردها چالش جدی ایجاد کرده‌اند و منازعات آبی در کشور رو به افزایش است، همه این‌ها باید توجه ما را بیشتر و بیشتر به موضوع آب جلب کند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس می‌تواند زمینه مشارکت ملی برای همکاری بخش خصوصی و حاکمیت در حل چالش آب را فراهم کند، افزود: در روزهای اخیر ما در اتاق ایران پیشنهادهایی برای درج در برنامه هفتم در حوزه‌های بازتخصیص آب، مدیریت بحران آب، استقرار سامانه ملی آب، تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و مدیریت خشک‌سالی آماده کرده‌ایم.

سلاح‌ورزی ادامه داد: همکاری بخش خصوصی و دولت درباره سیاست‌ها و بازتخصیص آب می‌تواند وجود داشته باشد. باید کمیته ارتقا بهره‌روی آب را جدی بگیریم و در رابطه با اجرای تفاهم‌نامه قبلی میان بخش خصوصی و دولت در این زمینه اقدامات عملی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: باید در زمینه قوانین و رویکردهای حاکم بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آب و خصوصی‌سازی صنعت آب بازنگری صورت بگیرد. امیدوارم در تدوین برنامه هفتم بتوانیم به این چالش بپردازیم و به نقطه نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها و نهادهای ذی‌نفع و مرتبط توجه شود.

اخبار مرتبط:

راه مدیریت ابرچالش کم‌آبی

چرایی بروز بحران آب

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار