۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
چرایی بروز بحران آب

به عقیده مسعود نیلی، اقتصاددان امروز کشور ما به مجموعه بسیار متنوع و عمیق از مشکلات تبدیل شده که از مرحله ابرچالش عبور کرده و هر یک به فاجعه‌ای تبدیل شده است.

فردای اقتصاد: مسعود نیلی، اقتصاددان با حضور در سومین کنفرانس اقتصاد آب، انتخاب عنوان اقتصاد آب برای این کنفرانس را بیانگر هدفمند بودن آن دانست و چرایی بروز بحران آب در ایران بررسی کرد. 

به عقیده نیلی، امروز کشور ما به مجموعه بسیار متنوع و عمیق از مشکلات تبدیل شده که از مرحله ابرچالش عبور کرده و هر یک به فاجعه‌ای تبدیل شده است.

این اقتصاددان یکی از رویکردهای مقابله با مشکلات موجود را تلاش برای رسیدن به پاسخی برای چرایی بروز آنها عنوان کرد. درواقع آسیب‌شناسی مشکلات مقدمه‌ای برای حل آنهاست. به باور نیلی، نکته نگران‌کننده در این پروسه، رسیدن به پاسخ‌های دم‌دستی و ناکافی است.

 وی ادامه داد: این‌گونه پاسخ‌ها را در ظهور بحران آب نیز شاهد هستیم. برای مثال برخی درباره چرایی بحران آب، مدیریت نادرست و ناشایست را به‌عنوان علت، عنوان می‌کنند. گروهی هم به ریشه‌های فرهنگی و مصرف‌گرایی بالا به‌ویژه در حوزه آب و انرژی، اشاره دارند. در این بین برخی از ضعف سرمایه‌گذاری در کشور سخن می‌گویند. گاهی عدم ارائه الگوی کشت از سوی دولت نیز به‌عنوان یک علت مطرح می‌شود.

نیلی گفت: در علم اقتصاد دو دسته کالای عمومی و خصوصی داریم. هر دو دسته، ویژگی‌های مشخصی دارند که متضاد هم هستند. در این بین آب نه کالای عمومی است و نه خصوصی چون برخی ویژگی‌های کالای عمومی و برخی ویژگی‌های کالای خصوصی را دارد. برای این نوع کالاها امکان بروز تراژدی منابع عمومی وجود دارد که برای مقابله با آن نیازمند نظام قیمت‌گذاری دقیق برای حفظ این کالای بین نسلی هستیم.

وی در ادامه به علل اصلی بروز بحران آب در ایران به‌رغم قابل پیش‌بینی بودن اشاره کرد. به اعتقاد وی، تهیه ارزان مواد غذایی در کنار رسیدن به خودکفایی در تولید انواع محصولات، دو علت کلان در بروز بحران آب در ایران است.

اخبار مرتبط: 

راه مدیریت ابرچالش کم‌آبی

چقدر کمبود منابع آب زیرزمینی داریم؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار