۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
رکوردشکنی درآمدهای عربستان از فروش نفت

عربستان در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۲۶ میلیارد دلار از فروش خارجی نفت درآمد کسب کرده که این رقم دومین درآمد بزرگ عربستان در تاریخ این کشور است.

فردای اقتصاد: با وجود افت قیمت نفت در ماه‌های اخیر که به کاهش درآمدهای ماهانه عربستان سعودی از فروش صادراتی نفت منجر شد، این کشور توانست دومین درآمد بزرگ از فروش نفت در تاریخ عربستان را در سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند.

درآمدهای ماهانه عربستان در ۳ سال اخیر

آنطور که بلومبرگ نوشته است: درآمد ماهانه عربستان سعودی از فروش صادراتی نفت در دسامبر (آخرین ماه ۲۰۲۲) برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت، اما همچنان این کشور سالی پر بار را به پایان رساند. پادشاهی در این سال بالاترین درآمد سالانه را در زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد و حاکم واقعی قدرت را دست گرفته، به دست آورده است.

براساس داده‌های اداره کل آمار پادشاهی، نفت خام سال گذشته پس از رسیدن به قیمت‌های‌ سه رقمی در نیمه‌های ۲۰۲۲، این سال را با قیمت‌های نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه به پایان رساند، بر این اساس عربستان سعودی در ماه دسامبر ۸۵.۵ میلیارد ریال (۲۲.۸ میلیارد دلار) از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده به دست آورد که نسبت به درآمد بیش از ۳۰ میلیارد دلار در میانه‌های این سال افت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

اگرچه درآمدهای ماهانه سعودی‌ها از فروش صادراتی نفت کمترین میزان در نزدیک به یک سال گذشته بود، درآمدهای نفتی این کشور در سال ۲۰۲۲ به حدود ۳۲۶ میلیارد دلار رسیده که برای اولین بار در یک دهه گذشته، بودجه عربستان را به سمت مازاد سوق داده است.

درآمد ۳۲۶ میلیارد دلاری دومین درآمد نفتی عربستان در تاریخ این کشور است. رکورد سالانه درآمدهای نفتی این کشور مربوط به سال ۲۰۱۲ و با رقم ۳۳۷ میلیارد دلار است که تنها ۹ میلیارد دلار معادل ۳ درصد بیشتر از درآمد این کشور در سال ۲۰۲۲ است.

بلومبرگ بر این باور است که این درآمد چشم‌گیر به ولیعهد پول بیشتری می‌دهد تا به تحقق رویایش برای تنوع بخشیدن و باز کردن اقتصاد بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان کمک کند. مقامات سعودی بارها گفته‌اند که پادشاهی می‌خواهد از پول بادآورده نفت برای تسریع در به سرانجام رساندن پروژه‌هایی استفاده کند که به کاهش اتکای این کشور به نفت کمک می‌کنند.

با افزایش شدید قیمت کالاها پس از حمله روسیه به اوکراین، اقتصاد عربستان سعودی در سال گذشته ۸.۷ درصد رشد کرد که سریع‌ترین رشد در میان گروه ۲۰ بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار