۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
مبارزه با تورم جهانی ادامه دارد

صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) نشان می‌دهد که نرخ بهره ایالات متحده باید در انتظار یک افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر باشد.

فردای اقتصاد:‌ دقایقی قبل صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر شد. اکثریت اعضا از افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره حمایت کردند. در این میان اما تعداد اندکی از اعضا نیز اعتقاد داشتند که فدرال رزرو بایستی برای کنترل بیشتر تورم، نرخ بهره را در جلسه بعدی ۰.۵ درصد افزایش دهد.

با تمام این تفاسیر اما در صورتجلسه ذکر شده است که مبارزه با تورم همچنان ادامه دارد و تمامی اعضا اعتقاد دارند که افزایش‌های نرخ بهره باید در جلسات آتی نیز ادامه داشته باشد. اعضای فدرال تاکید کردند که با وجود کاهش نرخ تورم طی ماه‌های گذشته، این نرخ همچنان با هدف ۲ درصدی خود بسیار فاصله دارد و آمار منتشر شده طی ماه گذشته نشان می‌دهند که تورم همچنان سرسخت است و بازار کار نیز واکنش قابل انتظاری را به افزایش‌های نرخ بهره نشان نداده است. آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند تا زمانی که تورم به هدف ۲ درصدی خود نرسد، این روند سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد داشت و این موضوع ممکن است برای مدتی به طول بیانجامد.

در ادامه ذکر شده است که افزایش تنها ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره به اعضای فدرال این فرصت را می‌دهد که با دقت و زمان بیشتری آمار و داده‌های پیش رو را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری را در جلسات بعدی داشته باشند. در این صورت جلسه همچنین اشاره شده است که وجود برخی مسائل همچون تداوم جنگ روسیه و اوکراین، بازگشایی اقتصاد چین و افزایش تقاضا از آن سمت، عدم قطعیت درباره چشم‌انداز آینده اقتصاد و... احتمال افزایش دوباره تورم را قوت می‌بخشد.

احتمال ایجاد یک رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ نیز از نگرانی‌هایی است که ذهن فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده و در صورتجلسه FOMC نیز به آن اشاره شده است. در این صورتجلسه ذکر شده که برخی از اعضا اعتقاد دارند نشانه‌های بیشتری از حرکت اقتصاد آمریکا به سمت یک رکود مشاهده می‌شود.

بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که احتمالا در نشست بعدی فدرال رزرو نیز شاهد یک افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره باشیم. فدرال رزرو در آخرین نشست خود در ژانویه ۲۰۲۳، نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به محدوده ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد رساند. از این رو می‌توان نرخ بهره بعدی ایالات متحده را در محدوده ۴.۷۵ تا ۵ درصد در نظر گرفت.

بازارهای جهانی در واکنش به این صورتجلسه و با توجه به اینکه قرار است افزایش نرخ بهره همچنان ادامه داشته باشد و برای مدتی سایه خود را بر اقتصاد جهانی بی‌افکند، رنگی سرخ به خود گرفته‌اند و شاهد کاهش قیمت آن‌ها نسبت به ابتدای روز هستیم. در زمان نگارش این گزارش، نفت به زیر ۸۱ دلار بر بشکه نفوذ کرده است، هر اونس طلای جهانی در محدوده ۱۸۲۸ دلار نوسان می‌کند، مس به ۹۱۳۵ دلار بر هر تن کاهش یافته و هر تن روی نیز حوالی ۳۰۸۰ دلار قیمت می‌خورد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بیژن دانش IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
    با سلام و خدا قوت مطالبات تولید کنندگان اوره از دولت و پافشاری ریاست کمسیون کشاورزی مجلس مرا شگفت زده کرد. گویا ما سهامداران نماد شپدیس و شلرد و شفن جزو مردم نیستیم و حقوق من بعنوان معلم بازنشسته و سهامدار خرد بدست دولتمردان ضایع شده است. آیا می توانم بعنوان یک سهامدار متضرر به قوه قضاییه شکایت کنم
  • موسی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
    امریکا می خواهد از تورم رهای یابد ..باید با ایران دوستی کند ببیند که گرانی که جور هست واز جیب مردم استفاده کردن را از ایران یاد بگیرد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار