۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴
چرا تب بازارهای جهانی کاهش یافت؟

رشد فراتر از انتظار مخارج مصرف کننده در آمریکا، نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره را تشدید کرد.

فردای اقتصاد: با اینکه داده‌های مخارج مصرف‌کننده فصل آخر ۲۰۲۲ برای اقتصاد آمریکا، نشان از کند شدن روند اقتصاد داشتند، اما داده‌های ژانویه خلاف این قضیه را نشان داد و انتظارات برای افزایش هرچه بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تشدید کرد.

داده‌های وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد که مخارج مصرف کننده، که دو سوم فعالیت‌های اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهد، در ژانویه ۱.۸ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش در نزدیک به دو سال گذشته و فراتر از برآوردهای تحلیلگران است. این در حالی است که رشد این متغیر در دو ماه گذشته منفی بوده است. به دنبال انتشار این داده‌ها در روز جمعه و افزایش نگرانی‌ها در مورد اینکه فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره خود را طولانی‌تر کند، شاخص‌های بازارهای جهانی سهام کاهش یافتند در حالی که بازده اوراق قرضه افزایش یافت. داده‌های قوی باعث افزایش فروش بیشتر سهام در بازار شد، به طوری که شاخص جهانی MSCI  که سهام ۵۰ کشور را دنبال می‌کند، ۱.۱۷ درصد کاهش یافت. گزارش‌های مربوط به سفارش‌های کالاهای بادوام، قیمت مسکن و همچنین احساسات تولیدکننده و مصرف‌کننده در ایالات متحده، انتظارات از افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت می‌کند و ضربه‌ای به رشد سهام در اوایل سال جاری وارد می‌کند.

علاوه بر این، شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، که معیار تورم مورد ترجیح فدرال رزرو است، در ماه گذشته ۰.۶ درصد شتاب گرفت که بزرگترین افزایش در شش ماه گذشته بود و این شاخص را به ۵.۴ درصد برای ۱۲ ماه منتهی به ژانویه رساند. در واقع این داده‌ها نشان داد که اقتصاد آن طور که باید در حال کند شدن نیست که این امیدواری را به فدرال رزرو بدهد که آنها مشکل تورم را برطرف کرده‌اند و به همین دلیل بازارها افت کردند. ریسک بازار در پیش‌بینی چرخش فدرال رزرو، زودهنگام بود در حالی که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره برای مدت طولانی تر و بالاتر از آنچه مردم فکرش را می‌کنند، ادامه خواهد داد.

این داده‌ها در حالی بازارها را دچار هیجان کرد که روز پنجشنبه، آمارهای مربوط به رشد اقتصادی ایالات متحده در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نشان از رشد سالانه ۲.۷ درصدی داشت که اندکی کمتر از برآورد ۲.۹ درصد بود. همچنین مخارج مصرف‌کننده در این دوره، رشد سالانه ۱٫۴ درصد داشت که نسبت به برآورد ۲٫۱ درصدی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. با این حال این داده‌ها نیز نشان داد که برای دومین فصل متوالی، رشد اقتصادی این کشور مثبت بوده و از رکود فاصله گرفته است. با در نظر گرفتن کامل سال ۲۰۲۲، تولید ناخالص داخلی ۲.۱ درصد افزایش یافته که در حدود مقادیر سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ است.

مقایسه داده‌های ماهانه و فصلی در این زمینه، نشان از اهمیت داده‌های به روز جهت تصمیم‌گیری سیاستگذاران اقتصادی بوده که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در نتایج نهایی آنها داشته باشد. زیرا با اینکه نتایج داده‌های مخارج مصرف کننده فصل آخر ۲۰۲۲ نشان از کند شدن روند اقتصاد آمریکا دارند، اما داده‌های ژانویه کاملا متفاوت بوده و انتظارات برای رشد نرخ بهره تا سطح ۵.۷۵ را افزایش داده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محداد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    ازمصیبت ما بگو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار