۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
نباید راهکارهای سیاسی را برای رفع مشکلات اقتصادی کنار گذاشت

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس: اقدامات دولت راضی کننده نیست.نباید راهکارهای سیاسی را کنار گذاشت. اقتصاد ما جزیره‌ای اداره می‌شود.نرخ ارزبازار آزاد ساختگی است. مردم نرخ ارز مرکزمبادله را باور کنند. فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها ارزشان را در مرکز مبادله بیاورند و مقاومت نکنند.

فردای‌اقتصاد: برآیند فضای‌کلی مجلس در حل موضوع ارز با استناد به اظهارنظرهای مختلف نمایندگان و سیاست گزاران این است که برای حل مسایل اقتصادی و بحران‌ارز، دولت و مجلس در پی راهکاراقتصادی است؛ با این حال سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفتگو با «فردای اقتصاد» با بیان اینکه معتقدم که راه‌حل مسائل امروز، اقتصادی است نه سیاسی، اظهارکرد: معتقدیم که نباید راهکارهای سیاسی را کنار گذاشت.

 هرچند سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم تاکیدداشت که برخی از کشورهایی که به لحاظ سیاسی بیشتراز ما دچار مشکل هستند ولی مانند ما دچار این تلاطم‌های ارزی نشدند اما این جملات موسوی که گفت منکر اثرگذاری تحریم نیستیم و نباید راهکارهای سیاسی را هم کنار بگذاریم بسیار معنادار است.

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، بالاخره تحریم بانک‌مرکزی ما می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 موسوی تاکیدکرد: معتقدم که اگردولت بتواند از طریق برنامه‌های درست و دقیق اقتصادی کار راپیش ببرد مشکل ارز حل خواهد شد.

 او در پاسخ به اینکه با استناد به نبود سیاست جامع از سوی دولت، آیا معتقدید که دولت توانایی ارائه برنامه موثر و مثبت در مدیریت بازار ارز را دارد هم به «فردای اقتصاد»گفت: اگر چه انتقاداتی به دولت در این زمینه وارد است اما آنها هم کار را شروع کردند. آقای فرزین بخشی از اقداماتی را که می‌تواند کاررا جلو ببرد، بیان کرد . اما این موارد  برای مجلس راضی کننده نیست؛ بله، معتقدیم که بیشتر از این ‌می‌توانند کار کنند. آقای مخبر گفت که دولت بحران اولیه فروش نفت را پشت سر گذاشته است.

 وی افزود: بحران دومی که وجوددارد بازگشت ارز به کشور است. از بانک مرکزی آمارگرفتیم و با دیوان محاسبات هم چک کردیم تقریبا همه ارز صادراتی ما درحال بازگشت به کشور است. گرچه ممکن است به دلیل سازوکارهایی که داریم دیرتر برگردد؛ ولی دارد برمی‌گردد. تراز تجاری ما تقریبا دارد معادل صفر می‌شود. یعنی ما معادل وارداتمان صادرات غیر نفتی داریم . پس، کارشدنی است اما سیاست ها غلط است و سیاست واحد نداریم. اقتصاد ماجزیره‌ای اداره می شود.

  موسوی تاکیدکرد: بسیاری از واحدهای ما که دولتی و وابسته به دولت هستند در ماه های گذشته ارز خود را وارد بازار نمی کردند. واحدهای فولادی و پتروشیمی‌ها ملزم شدند که ارزشان را در مرکز مبادله بیاورند و مقاومت نکنند. اگر حاکمیت یک پارچه داشته باشیم مشکل ارز حل می‌شود.

روسیه وعراق بحران ارزی رامدیریت کردند ما هم می توانیم

 به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، درحالی که روسیه به لحاظ عملیاتی درگیریک جنگ تمام عیار با ناتو است زیرا جنگ اوکراین صورت ماجرا است و پشت این ماجرا آمریکا و ناتو ایستاده است که کمک های مالی سنگین می ‌کند؛ اما روسیه توانست آن تلاطم های ارزی اولیه اش را به نوعی مدیریت کند. یا در سوریه و درعراق که اینها بعضا دچار مشکلاتی هستند که اگرنگوییم بیشتر از ما نیست اما کمتر از ما هم مشکل ندارند. آنها هم مشکلاتشان را حل کردند. لذا معتقدیم که نباید راهکارهای سیاسی را کنار گذاشت.

نرخ مرکز مبادله دستوری نیست

به گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، نرخ ارز با استفاده از سازوکارهای بازار درسامانه مبادله تعیین می شود و این به معنی تعیین دستوری نرخ ارز نیست.آقای دکتر فرزین معتقدند که این نرخی که در سامانه مبادله درآورده می شود نرخ واقعی است و امیدوار بودند که امور ارزی را تسهیل کنند و بتوانند به نوعی در این سامانه نرخ رسمی ارز تثبیت شود.

مردم نرخ ارز مرکزمبادله را باور کنند

موسوی تصریح کرد: در جلسه غیر علنی آقای فرزین معتقد بودند که چون  بخش عمده ای از تقاضا ها دراین سامانه تامین می‌شود طبیعتا بازار غیر رسمی که مبادله چندانی هم در آن صورت نمی گیرد بخش جعلی و ساختگی است که اهمیت چندانی هم در بازار ارز کشور ندارد منتها این موضوع را همه دستگاه‌ها و مسئولان، رسانه ها و مردم باور کنند که آنچه که نرخ واقعی ارز در کشور ما هست آن چیزی است که در مرکزمبادله عرضه می شود و البته معتقد بودند که نرخ ارز در سامانه مبادله هم از طریق ابزارهای موجود و نگاه کارشناسی به بازار تعیین می‌شود.

نرخ ارزبازار آزاد ساختگی است

 موسوی با رد این نظرکه بازار ارز به صورت‌ دستوری نرخ‌گذاری می‌شود،گفت: در بازار براساس عرضه و تقاضا نرخ‌ها تعیین می‌شود و رئیس‌کل بانک‌مرکزی معتقداست که مبادله ارز دربازار غیررسمی چندان قابل‌اعتنا نیست؛ زیرا درصد اندکی از مبادلات در بازارآزاد صورت می‌گیرد و مداخلات مخربی از سوی عده‌ای در بازارآزاد ارز صورت می‌گیرد عده ای با تصمیم و یا سیاست آن بازار را جلو می‌برند و رقم ارز در بازار را یا برای کسب سود آن بازار را تنظیم  می‌کنند و نرخ ارز را جلو می‌برند و این ارقام در بازار آزاد ساختگی است.

به گزارش «فردای‌اقتصاد نظام الدین موسوی در جمع خبرنگاران گفته بود که در جلسه غیر علنی مشخص شد که دولت سیاست یکپارچه ارزی و نقشه را ندارد و با استناد به آن موضع قرار شد که کمیته متشکل از دولت مجلس و کارشناسان اقتصادی و نهادهای اجرایی برای مدیریت بازار ارز تشکیل شود.

 اقدامات دولت راضی کننده نیست

وی در پاسخ به اینکه با استناد به نبود سیاست جامع از سوی دولت آیا معتقدید که  دولت توانایی ارایه برنامه موثر و مثبت در مدیریت بازار ارز را دارد به فردای اقتصاد گفت:  اگر چه انتقاداتی به دولت در این زمینه وارد است اما آنها هم کار را شروع کردند آقای فرزین بخشی از اقداماتی را که می‌تواند کاررا جلو ببرد بیان کرد . اما این موارد  برای مجلس راضی کننده نیست.بله معتقدیم که بیشتر از این می توانند کار کنند. دولت کاری که انجام داده و  بحران اولیه ای که گفتم پشت سر گذاشته است که گفتم آقای مخبر گفته مساله فروش نفت بود.

اقتصاد ما جزیره ای اداره می‌شود

به گفته موسوی، با آن اقداماتی که وجوددارد از بانک مرکزی آمار گرفتیم و با دیوان محاسبات هم چک کردیم تقریبا همه ارز صادراتی ما دارد به کشور بر می‌گردد ولو حالا ممکن است به دلیل سازوکارهایی که داریم دیرتر برگردد ولی دارد برمی‌گردد. پس، کار شدنی است اما سیاست ها غلط است و سیاست‌واحد نداریم. اقتصاد ما جزیره‌ای اداره می شود. بسیاری از واحدهای ما که دولتی و وابسته به دولت هستند اینها در ماه های گذشته ارز خود را وارد بازار نمی کردندو ملزم شدندکه واحدهای فولادی و پتروشیمی‌ها ملزم شدند که ارزشان را بیاورند. در  مرکز مبادله و مقاومت نکنند. اگر حاکمیت یک پارچه داشته باشیم مشکل ارز حل می شود از طرف دیگرمعتقدم که اگر مشکلات معیشتی مردم طبقه پایین را هم با کالابرگ رفع کنیم می‌توان آن بازار غیر رسمی را بی اثرکرد نه اینکه بازار غیر رسمی ارز را رد کنیم .

دولت می‌گوید مردم پول نقد می‌خواهند

وی در پاسخ به اینکه علت اجرا نشدن طرح کالابرگ الکترونیک از سوی دولت چیست به این نکته اشاره کرد که دولت میگوید مردم از کالا برگ استقبال نمی کنند. دولت نتایج نظر سنجی ها را به مجلس اعلام کرده و گفته است که مردم ترجیح میدهند پول نقد بگیرند تا کالابرگ.

 وی در پاسخ به اینکه آیا در جلسه غیرعلنی درباره ارز28هزارو500 تومانی که آقای فرزین تعیین‌کردند که نظام تعادلی بازارها را به هم ریخته است؛ صحبت شد؟ به«فردای‌اقتصاد»گفت: یکی از انتقاداتی که دوستان در جلسه غیر علنی به آقای فرزین مطرح کردند این بود تعیین رقم 28500 بر چه مبنایی بوده است و انتقاد دیگر هم این بود که این اتفاق تکرار تجربه تلخ ارز ترجیحی است .

مخبر و فرزین بریک سیاست خاص اصرار ندارند

موسوی درباره پاسخ مخبر و فرزین به انتقادات در مجلس هم گفت: به نظرم فرصت نکردند درباره ارز28500 پاسخ دهند. هم آقای مخبر و هم آقای فرزین تاکید کردند که ما اصرار روی یک سیاست مشخص نداریم و هروقت نظر کارشناسان براین قرار بگیردکه یک موضوعی درست نیست آن سیاست را تغییر می‌دهیم اما لزوما روی عدد 28500 چیزی نگفتند بلکه راجع به کل سیاست ها گفتند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار