۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
تولید مس کاتد به یک میلیون تن می رسد؟

رییس هیات عامل ایمیدرو طی دیداری با اعضای انجمن مس وفعالان این صنعت وضعیت صنعت مس را مورد بررسی قرار داد.

در حالی که به گفته وزیر صمت، صنعت مس از پتانسیل سوددهی بیش از ۸۰ درصد برخوردار است، پیرو آن فعالان این صنعت به دنبال جذب بیشتر میزان سرمایه گذاری ها در این حوزه هستند.

در این میان نیز وجیه الله جعفری با ااعتقاد به اینکه باید افق وسیع تری برای طرح جامع مس افق ترسیم شود تصریح کرد: این طرح می تواند بستر مناسبی را برای توسعه بلند مدت در همه ابعاد صنعت مس فراهم کند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست با هیات مدیره انجمن مس، پس از استماع مسائل و چالش های پیش روی صنعت مس از جمله در حوزه های معادن کوچک، تامین سوخت، صنایع پایین دستی، تکنولوژی، ماشین آلات، حقوق دولتی، محیط زیست، اکتشاف و تامین مواد اولیه، تاکید کرد: با توجه به اینکه نسخه اولیه طرح جامع مس آماده شده و به زودی رونمایی می شود، می توان آن را برای اقدامات بعدی، در سطوح بالاتر حاکمیتی ارایه کرد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: اکتشاف جدید طی سال های اخیر با راهبری ایمیدرو آغاز شده و دستاوردهایی داشته است اما باید شرایط هدایت و افزایش سرمایه گذاری به این حوزه اساسی را فراهم کرد. جعفری گفت: بخش خصوصی باید بتواند در مناطقی که شرایط سرمایه گذاری در اکتشاف فراهم شده فعال تر ظاهر شود که نمونه این امر معادن خراسان جنوبی است.

بسته سرمایه گذاری؛ روش فعال سازی معادن کوچک

جعفری درباره تقویت جایگاه معادن کوچک افزود: روشی که اخیرا با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پیش گرفته، فعال سازی معادن کوچک در قالب بسته های سرمایه گذاری است به طوری به جای فراخوان یک محدوده، تعدادی از محدوده ها همراه با واحدها و امکانات موجود، در اختیار سرمایه گذار قرار داده می شود.

وی همچنین درباره حقوق دولتی معادن، چالش های تامین سوخت (گازوئیل) و همچنین ماشین آلات گفت: این امور به صورت مکتوب به ایمیدرو اعلام شود تا این سازمان در کارگروه های تخصصی و با حضور هیات مدیره انجمن مس مطرح کند تا راهکارهای مناسب ارایه شود. جعفری تاکید کرد: برخی از این امور نیاز به هماهنگی با ستاد وزارت صنعت معدن و تجارت و حتی نهادهای دیگر دارد که قابل پیگیری و برطرف شدن هستند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: موضوع تامین ماشین آلات از شورای معاونان وزارتخانه پیگیری می شود. جعفری تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در اخذ حقوق دولتی ایجاد شده، ارجاع به اصل قانون معادن، می تواند چالش های فعلی را برطرف سازد.

در این نشست، بهرام شکوری رئیس انجمن مس ابتدا با برشمردن ضرورت تشکیل انجمن و تقویت جایگاه آن، اظهار داشت: این تشکل هفت کمیته تخصصی شامل اکتشاف و استخراج، فرآوری و تکنولوژی، انرژی، آموزش، ماشین آلات و تجهیزات، صنایع پایین دستی و بین الملل و تجارت است.

وی افزود: کمک به جایگاه معادن کوچک، تقویت سرمایه گذاری در اکتشاف، استخراج و فرآوری و توسعه زیرساخت ها از جمله اموری است که با کمک ایمیدرو برطرف خواهد شد.

شکوری ادامه داد: این تشکل در حال طراحی برنامه ای برای آماده سازی صنایع مرتبط با مس در افق تولید یک میلیون تن کاتد مس است.

وی در عین حال تاکید کرد: برای توسعه صنعت مس به ۱.۵ میلیارد دلار ماشین آلات نیاز داریم در حالی که تولید داخل بخش کوچکی از آن را پاسخ می دهد از این رو ضروری است که شرایط واردات به منظور توسعه صنعت مس فراهم شود.

شکوری همچنین گفت: معادن کوچک مشکلات متعددی برای تامین سوخت به ویژه در روزهای پایانی ماه پیدا می کنند و چنانچه حتی با قیمت های بالاتر اقدام به تهیه و انتقال آن از مناطق مجاور کنند، با برخورد نهادهای حاکمیتی مواجه می شوند. وی همچنین گفت: فرمول تعیین حقوق دولتی برای معادن کوچک و بزرگ نیاز به بازبینی دارد.

همچنین حسام مقدمعلی معاون طرح های توسعه معادن و صنایع معدنی به همراه سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی و سعید پیرمرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، به نکاتی درباره طرح جامع مس و برنامه های توسعه ای و همکاری با بخش خصوصی اشاره کردند.

از سوی دیگر ابوالفضل صالح آبادی، سید احمد مشکانی، وحید اسلامیان، کوروش شعبانی و وحید اسلامیان به چالش های این صنعت از جمله تامین گازوئیل و همچنین اسید برای معادن کوچک، آینده نگری در مورد افزایش تولید کاتد و توجه به توسعه صنایع پایین دستی، حقوق دولتی معادن و ... سخنانی ایراد کردند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار