۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
روز جنجالی بودجه در مجلس

امروز ادعاهای میرکاظمی راجع به تغییرات لایحه بودجه در مجلس سروصدای زیادی داشت. به ویژه با این پیش‌زمینه که معمولاً مجلس هزینه‌های بودجه را هر سال سنگین‌تر از پیش‌بینی دولت‌ می‌کند، صحبت‌های میرکاظمی به نوعی اعتراض به تکرار این رویه تعبیر شد.

بورس تهران در روز سه‌شنبه درحالی که ساعت‌های ابتدایی را با افزایش عرضه‌ها پشت سرگذاشت اما در نهایت متعادل و مثبت پیگیری شد. در روز معاملاتی گذشته شاهد یک رشد نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم و شاخص کل بورس با افزایش ۱.۶۱ درصدی همراه شد تا به پیشروی خود در ابرکانال ۱.۸ میلیون واحدی ادامه داده باشد. شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی داشت و در نهایت ۰.۸۱ درصد افزایش یافت. 

ارزش معاملات خرد سهام با یک افت محسوس، روز سه‌شنبه را در کانال ۹ هزار میلیارد تومانی به پایان رساند و در نهایت عدد ۹۹۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو وقطعات، فلزات اساسی و شیمیایی و در بین نمادها خزامیا، پالایش و شستا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

روز گذشته شاهد خروج  پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای کگل و حآفرین بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای وسالت و ثفارس داشتند.

نمایندگان مردم در مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با معافیت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی تحت عنوان حقوق و مزایا تا سقف ۱۰ میلیون تومان موافقت کردند. 

نماینده تهران در مجلس: تاکنون آمار رسمی از سوی بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص میزان اموال مازاد به تفکیک بانک‌ها منتشر نشده است. اما بر اساس برخی گزارش‌ها میزان اموال مازاد بانک‌های دولتی و خصوصی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت صمت: بانک‌ها باید بابت ۵۰۰ میلیون تومان پول مسدودشده به متقاضیان خودروهای وارداتی سود کوتاه‌مدت بپردازند.

رئیس سازمان بورس: پیشنهادات مهمی برای رفع مشکل صنایع در بودجه و دولت مطرح کردیم.

رئیس سازمان بورس: تصمیم افزایش مجدد دامنه نوسان در ۳ ماهه اول سال آینده اعمال و سعی می‌شود دامنه نوسان را تا جایی پیش ببریم که صف خرید و فروشی در بازار وجود نداشته باشد. اگر سامانه‌های معاملاتی اجازه دهند که دامنه نوسان پویا تشکیل شود، دامنه نوسان برداشته می‌شود، اما فعلا سامانه معاملاتی اجازه این کار را نمی‌دهد.

سخنگوی دولت: بی ثباتی در حوزه ارزی موقتی است/ برخی از این التهابات در خارج از کشور کنترل می‌شود/ نرخ‌گذاری‌ها باید با توجه به ارزهایی صورت بگیرد که توسط سامانه‌های قانونی انجام گرفته است.

سخنگوی دولت: دولت به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

سخنگوی وزارت صمت: بانک‌ها باید بابت ۵۰۰ میلیون تومان پول مسدود شده به متقاضیان خودروهای وارداتی سود کوتاه‌مدت بپردازند.

مدیر ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلا از آغاز فروش ربع سکه از امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند در این مرکز خبر داد.

نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به بانک‌های دولتی اجازه دادند ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی با سررسید تا پنج سال با ضمانت اصل و سود توسط دولت منتشر کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمیسیون تلفیق با وضع این معافیت‌های مالیاتی، ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت را کاهش داده است.

میرکاظمی: غیر از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بابت نرخ ساده، حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در بودجه مغایرت ایجاد شده است.

۶ وزیر پیشین آموزش و پرورش در مورد «طرح مولدسازی اموال دولت» به سران قوا نامه نوشتند: نگذارید با کمبود فضای آموزشی خاطرات تلخ دهه شصت و هفتاد تکرار شود/ فروش فضاهای آموزشی بر کیفیت و کمیت مشارکت خیرین مدرسه‌ساز تاثیرگذار است.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی شده است که ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد توافق شده در برجام اورانیوم غنی کرده است. این نهاد ادعا کرد که حدود ۴۲ درصد اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد از منظر تئوری کافی است و در صورت غنی سازی بیشتر برای تولید یک بمب هسته‌ای است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه هیچ پیامی از طریق وزیر خارجه عراق برای همتای ایرانی او ارسال نکرده‌اند، بار دیگر تکرار کرد که احیای برجام برای ماه‌هاست که در دستورکار قرار ندارد.

وزیر خارجه اسرائیل که به آلمان سفر کرده گفت: تنها راه توقف پیشرفت‌های هسته‌ای ایران فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی است. درباره ایران دو راه وجود دارد، یا بازگشت به تحریم‌ها یا گزینه نظامی جدی.

امیرعبداللهیان: از مدیرکل آژانس نیز برای سفر در روزهای آینده دعوت کرده‌ایم. چنانچه آژانس رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد، به راه‌حل فنی بسیار نزدیک هستیم.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار