۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
قیمت حج تمتع نجومی شد + قیمت

ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲ از امروز دهم اسفندماه آغاز می‌شود و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مشمولان حج تمتع در پنج اولویت هستند که علاوه بر زائران حج ۱۳۹۹ که هزینه این سفر را واریز کرده و از سفر انصراف نداده‌اند، دارندگان فیش حج تا اول خرداد ۱۳۸۶ در اولویت قرار دارند.

فارس: با آغاز ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲، بازار خرید و فروش فیش حج دارای اولویت با قیمت‌های بالا دوباره داغ شد؛ تا جایی که به طور متوسط هزینه نهایی حج برای افراد متقاضی خرید فیش در برخی استان‌ها به بیش از ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲ از امروز دهم اسفندماه آغاز می‌شود و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مشمولان حج تمتع در پنج اولویت هستند که علاوه بر زائران حج ۱۳۹۹ که هزینه این سفر را واریز کرده و از سفر انصراف نداده‌اند، دارندگان فیش حج تا اول خرداد ۱۳۸۶ در اولویت قرار دارند.

بر همین اساس، بازار خرید و فروش فیش حج تمتع که از حدود چهار ماه قبل با اعلام سعودی‌ها برای پذیرش زائران حج تمتع بدون محدودیت در سال آینده، آغاز شده بود، این روزها داغ‌تر از گذشته شده است؛ به طوری که بسیاری به دنبال فروش یا حتی خرید فیش دارای اولویت حج تمتع هستند.

همچنین با توجه به اینکه سازوکاری در زمینه قیمت‌گذاری فیش حج تمتع وجود نداشته و سازمان حج و زیارت هم که متولی ثبت‌نام و اعزام مشمولان حج تمتع است، تعهدی برای قیمت‌گذاری فیش حج ندارد، دارندگان فیش حج دارای اولویت، با قیمت‌های نجومی اقدام به فروش فیش حج می‌کنند و متقاضیان تشرف به این سفر معنوی هم مجبور به خرید فیش از آن‌ها هستند. چرا که از سال ۱۳۸۶ به بعد هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع صورت نگرفت و متقاضیان زیارت خانه خدا باید حتما فیش حج خریداری کنند.

فیش حج ۲۰۰ میلیون تومانی در شهرهای مرزی

فیش حج در شهرهای مختلف بسته به تعداد تقاضا متفاوت است؛به طوری که دربرخی از شهرهای مرزی تعداد خریدار فیش حج بیش از فروشنده آن است و همین امر موجب شده تا هزینه فیش حج در این شهرها تا ۲۰۰ میلیون تومان هم برسد. با این وجود، در برخی از شهرها که افراد پس از بیش از ۱۶ سال دیگر تمکن مالی برای تشرف به حج تمتع ندارند، فروش فیش حج بیش از تقاضاست و به این ترتیب قیمت فیش حج تا حدود ۷۰ میلیون تومان و حتی کم‌تر هم خرید و فروش می‌شود.

در تهران هم هزینه فیش حج متغیر است و برخی آن را ۹۰ میلیون تومان و برخی دیگر حتی تا ۱۴۰ میلیون تومان بنا بر اولویت قیمت‌گذاری کرده و برخی از مشتاقان تشرف به حج تمتع هم که از استطاعت مالی برخوردار هستند، فیش حج را با هر قیمتی خریداری می‌کنند.

خرید فیش حج همچنان پرطرفدار؛ فیش ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلیونی در تهران

با اعلام سازمان حج و زیارت برای ثبت‌نام حج تمتع ۱۴۰۲ از اواخر سال جاری، این روزها سازمان حج و زیارت به عنوان یکی از سازمان‌های پرتردد برای زائران تبدیل شده است؛ به طوری که برخی اطلاعی از نحوه خرید و فروش فیش حج ندارند و برای کسب اطلاع به این سازمان مراجعه می‌کنند.

مرد کهنسالی که همراه با پسر جوانی به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده بود، می‌گوید: سال‌ها منتظر بودم تا بتوانم به زیارت خانه خدا مشرف شده و حاجی شوم. اکنون ۸۳ ساله شده و از تمکن مالی خوبی هم برخوردارم، اما هنوز در حسرت زیارت ماندم و نگرانم که اگر سال آینده هم به این سفر نروم، دیگر اجل مهلت ندهد.

وی که برای خرید فیش حج به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده بود، می‌افزاید: فیش حج اصلا قیمتی ندارد و هر کسی هزینه متفاوتی برای آن اعلام می‌کند. اما من فیش حج را به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان خریدم و برای ادامه روند آن و خرید فیش دیگر برای همسرم به اینجا آمدم که به نتیجه نرسیدم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • رضا اکبری SA ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    خرید و فروش و افزایش قیمت فیش حج چه ارتباطی به سازمان حج دارد. جدود یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر در سال ۸۵ و ۸۶ با تشخیص و تاکید دولت وقت نسبت به ثبت‌ نام و واریز مبلغ اقدام نمودند و الان بخشی از آنان به هر دلیلی از استطاعت افتاده و قصد فروش فیش خود را له هر قیمت دارند
  • مهدی IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    آیا فروش فیش حج و ایجاد بازار سیاه برای کسی که به اصول شرعی معتقد است اشکال شرعی ندارد ؟ سفر حج یک سفر معنوی و دیدار با خداوند و حس روز محشر است ولی معلوم نیست چه بر سر ما آمده که به همه چیز از دید مادی و سوداگری نگاه می کنیم ،
  • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    هزینه هر روز حج ده میلیون تومان الی برکت الله
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    وقتی هموطنان شما در سختی هستند آیا این حج حلال است.
  • شب خیز IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    ,,کعبه یک سنگ نشانی است که ره گم نشود، حاجی احرام دگر بند و ببین یار‌ کجاست
  • امیر IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    حج گرون بشه هیچ عیبی نداره .نصف پولشون رو بگیرید خرج قشر ضعیف کنید .ولله ثوابش بیشتره .حج اکبر رو به جا بیارید .تنها گرونی که خوشحال کننده است
  • جعفری IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    چرا مثل بقیه کشورها مثل ترکیه وعراق وغیره سفر تمتع یک سفر عادی وشخصی حساب نمیشه؟حتما باید یک عده بی انصاف خدانشناس از زیارت خانه خدا هم سود دنیوی ببرند؟چرا سفر به مکه برلی یک شهروند ترکیه باهزینه شخصی ۳۰۰دلاراست اینجا چه خبره،ول کنید ملت خودش اقدام کنه ویزا بگیره هرطوری خواست بره برگرده.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    حج واقعی در این شرایط همین جاست کسی که بخواد حج بره وقتی ببینه تو کشورش چه خبره وچقدر نیاز مند هست همینجا خرج می‌کنه به نیازمندان
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    حج واقعی دست فقرا وجوانان راگرفته است
  • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    مکه رفتن زمان قبول بود که با عشیاق کامل با پای پیاده میرفتن الان حج رفتن اصلاح قبول نیست.وقتی دولت وملت دستشون خالی هست وملت گرسنه هستن وحتی پول ندارند که گندم روسیه را هم خرید کنند برای ملت حاج رفتن چه ارزشی دارد انهم درکشوری که دشمن ایران هست بجای اینهم همه پول که خرج بیخود میکنید.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها