۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چقدر محقق شد؟

درآمدهای مالیاتی در ۱۱ ماه سال جاری به ۴۲۸ هزار میلیارد تومان رسید که تحقق ۱۰۳ را نشان می‌دهد.

فردای اقتصاد: درحالی که قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان سال‌جاری وصول ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی (بجز مالیات بر واردات) را تکلیف کرده است؛ آمارهای شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران نشان می‌دهد در یازده ماه امسال با دریافت ۴۲۸ همت از ۴۱۶ همت مصوب، ۱۰۳ درصد درآمدهای مالیاتی محقق شده است.

از ۴۲۸ هزار میلیارد تومان (همت) مالیات وصول‌شده، سهم مالیات‌های مستقیم ۲۶۶ هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات ۱۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در بخش مالیات‌های مستقیم ۱۷۵.۲ هزار میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی، ۷۴.۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر درآمدها و ۱۴.۶ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ثروت وصول شده است. در حوزه مالیات بر کالاها و خدمات نیز ۱۱۰.۳ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده است که در دوره مشابه سال ۱۴۰۰، مقدار وصول مالیات ۲۷۷.۵ همت بوده است که نشان می‌دهد این متغیر نسبت به سال گذشته بیش از ۵۴ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰، مقدار دریافت مالیات‌های مستقیم ۱۶۷.۸ همت و مالیات بر کالاها و خدمات ۱۰۹.۷ همت بوده است. بیشترین افزایش در پایه‌های مالیاتی نسبت به سال گذشته، مربوط به مالیات بر اشخاص حقوقی است به طوری که این پایه مالیاتی هم به طور نسبی و هم به طور مطلق، بیشتر از سایر پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کرده است. در حالی که مقدار تحقق این متغیر در ۱۱ ماهه سال گذشته، ۱۰۲.۴ همت بوده، این عدد با ۷۱ درصد افزایش در سال ۱۴۰۱، به ۱۷۵.۲ همت رسیده است.

در حالی که تا ۶ ماهه امسال، میانگین درآمد مالیاتی در حدود ۳۶.۷ همت بوده اما این عدد در ۱۱ ماهه به حدود ۳۹ همت رسیده است به طوری که در دی و بهمن به طور مشابه ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشت و درآمدهای مالیاتی مهر، آبان و آذر به‌ترتیب ۵۰ همت، ۴۰ همت و ۳۷.۷ همت بوده است. تحقق درآمدهای مالیاتی همزمان با کاهش ۵ درصدی مالیات تولید کنندگان با شناسایی ۲.۲ میلیون مودی جدید و نیز جلوگیری از فرار مالیاتی رقم خورده است.

در همین رابطه بخوانید:

تحقق مالیات بر واردات در ابهام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار