۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
افت دلار با خوش‌بینی‌ها در نشست شورای حکام

نرخ دلار در بازار آزاد تهران همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در دو هفته اخیر به پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان رسید.

بورس تهران در روز دوشنبه با بازدهی منفی همراه شد و نتوانست روند سبز روز گذشته را ادامه دهد. خبرها و صحبت‌های ایجاد شده طی روزهای گذشته باعث شده است تا شاهد معاملات متفاوتی نسبت به روزهای گذشته باشیم و شاهد واگرایی منفی در نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل بورس در طول معاملات دیروز در نهایت کار خود را با یک بازدهی منفی ۰.۵۷ درصدی به پایان رساند و بار دیگر از مرز ۱.۸ میلیون واحدی فاصله گرفت. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن به دلیل معاملات بهتری که برخی صنایع کوچک به ثبت رساندند، توانست با رشد ۰.۱۶ درصدی همراه شود.

ارزش معاملات خرد سهام روز دوشنبه را در کانال ۷ هزار میلیارد تومانی به پایان رساند و در نهایت عدد ۷۲۸۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو وقطعات، فلزات اساسی و شیمیایی و در بین نمادها خزامیا، پالایش و وسالت بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

در روز گذشته شاهد ادامه خروج  پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم و حدود ۳۶۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به نمادهای ثبهساز و سفارس بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و وسالت داشتند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: انتظار ما در مجلس این بود که در ۷۰ روز گذشته، دولت اهتمام جدی تری به استفاده از راهکارهای علمی و اقتصادی برای مدیریت بهتر بازار ارز که در بسته ارزی مجلس تشریح شده است داشته باشد و البته اکنون نیز همان بسته می‌تواند ملاک عمل باشد.

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند را ۲۰۰ میلیون تومان تعیین کردند.

مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار خرید و فروش سکه طلا با سررسید اردیبهشت ۱۴۰۲ از شنبه ۲۰ اسفند خبر داد. تاریخ سررسید قراردادهای مذکور ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ است./سنا

شنیده‌های پترومتالز از منابع موثق حاکی از این است که شمش فولادی روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند با فرمول قیمت پایه جدید در بورس کالا عرضه می‌شود.

وزیردفاع: در بحث قطعه سازی در حال حاضر کمک می‌کنیم اما در خصوص خودرو موضوع را دنبال خواهیم کرد.

خودروسازان و قطعه‌سازان در نامه‌ای مشترک به رئیس شورای رقابت، ضمن ارائه دلایلی در خصوص انحصاری نبودن صنعت سواری، در پیشنهاد مشخصی خواستار فروش خودرو در بورس کالا شدند.

انجمن خودروسازان ایران در نامه ای جداگانه به مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با توجه به مغایرت برنامه پیش فروش 500 هزار خودرو داخلی در سامانه یکپارچه با قانون سازمان حمایت، خواستار تجدیدنظر در تصمیم پیش‌فروش وزارت صمت شد.

رهبر انقلاب: وضع اقتصادی که وابسته‌ به یک محصول باشد به همین جایی می‌رسد که امروز ملاحظه می‌کنید. ما امروز هم در زمینه‌ ارزش پول ملی‌مان مشکل داریم، هم در زمینه‌ی تورم و گرانی؛ از همه‌ راه‌های ممکن اقتصادی بایستی مسئولان استفاده کنند. 

گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: به توافقی با ایران رسیدیم که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی ادامه دهد. ما هیچ وقت انتظار ایجاد خللی در ظرفیت بازرسی‌ها در ایران به روال سابقشان را نداشتیم، بنابراین درباره این که چطور باید انجامش دهیم، باید صحبت کنیم.  یک تیم فنی آژانس به زودی به ایران سفر خواهد کرد تا به این موضوع رسیدگی کنند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رئیس جمهوری روسیه با همتای ایرانی خود خبر داد.

نشست ماه مارس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز (۱۵ اسفند) آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.  موضوع هسته‌ای ایران نیز در دستور کار قرار دارد. 

شبکه فاکس نیوز به نقل از «منابع اطلاعاتی خارجی» مدعی شد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موافقت کرده تا اورانیوم غنی‌شده را که پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ از ایران دریافت کرده بود، در صورت شکست توافق به تهران بازگرداند. 

نرخ دلار در بازار آزاد تهران همزمان با برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار طی ۱۳ روز گذشته به پایین‌تر از ۵۰ هزار تومان رسید.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن فارغ التحصیل برتر IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    همش به لطف گروسیه عزیزه حالا دیدید تحریما اثر داره ؟
  • سعید IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    مملکتی که باحرف دلارجابجا بشه پس نیازی به رئیسی و مجلس نداره بیخود پول بیت المال رو به رئیس جمهور کارکنانش ندید بزارید گروسی قیمت دلارردتعیین کنه
  • میثم NL ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    سلام چرا دیگه بخش اسپرسو کار نمیکنه خیلی عالی بود راهش بندازید دوباره☹

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار