۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
نرخ بهره آمریکا به چه سمتی خواهد رفت؟

نرخ بهره آمریکا تحت تاثیر بحران بانک سیلیکون‌ولی، آمارهای متناقص بازار کار و انتظار برای داده‌های تورمی در این هفته قرار دارد.

فردای اقتصاد: اثرات افزایش نرخ بهره بر ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی (SVB) و نگرانی‌ها در مورد بحران سیستماتیک بانکی، سرمایه‌گذاران را وادار کرد حتی در شرایطی که افزایش مشاغل ایجاد شده در فوریه بالاتر از برآوردها بود، در مورد چشم‌انداز خود برای افزایش بیشتر نرخ بهره تجدیدنظر کنند. گرچه نشانه هایی از کاهش رونق در بازار کار از جمله افزایش نرخ بیکاری و کاهش رشد دستمزدها مشاهده شد اما نگاه‌ها به آمار تورم آمریکا در فوریه است که این هفته منتشر خواهد شد.

آیا ترس از بحران بانکی مانع افزایش نرخ بهره می‌شود؟

 آشفتگی در بانک‌ها که باعث نگرانی‌ها در مورد بحران سیستماتیک بانکی می‌شود، سرمایه‌گذاران را وادار کرد تا در مورد چشم‌انداز خود برای افزایش بیشتر نرخ بهره در نشست ماه مارس فدرال رزرو تجدیدنظر کنند. فدرال رزرو از سال گذشته در تلاش برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را از سطوح پایین قبلی افزایش قابل ملاحظه‌ای داده است. در این شرایط، تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری های بدون ریسک افزایش داده و تمایل کمتری برای ریسک دارند. این امر بر استارتاپ‌های فناوری (مشتریان اصلی SVB) تأثیر گذاشت، زیرا سرمایه‌گذارانِ آنها را ریسک‌گریزتر می‌کرد و لذا نیاز آنها به نقدینگی را افزایش داد. در واقع انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر که منبع حیاتی تأمین مالی برای مشتریان بانک است، در کوتاه‌مدت محدود شود چرا که همزمان که فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را افزایش می دهد، امیدهای کمی برای یک چرخش سریع ایجاد می‌کند. از آنجایی که نرخ بهره بالاتر باعث شد عرضه‌های اولیه برای بسیاری از استارت آپ‌ها کاهش یافته و جمع‌آوری سرمایه خصوصی پرهزینه‌تر شود، برخی از مشتریان SVB شروع به برداشت پول برای رفع نیازهای نقدینگی خود کردند. این امر باعث شد که SVB در این هفته به دنبال راه‌هایی برای برآورده کردن نیاز مشتریان خود به برداشت شود. مقامات SVB بیان داشتند که سپرده‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های مشتریان (عمدتاً استارت‌آپ‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی)، سریع‌تر از حد انتظار کاهش یافته است. 

اثر شرایط بازار کار آمریکا بر نرخ بهره چه بود؟

گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان داد که این کشور در ماه فوریه بیش از آنچه انتظار می‌رفت شغل ایجاد کرده است و لذا بازار کار این کشور همچنان در رونق است. اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته ۳۱۱,۰۰۰ شغل ایجاد کرد که بسیار فراتر از انتظارات ۲۲۵,۰۰۰ شغل بود. با این حال آمارهای مربوط به دستمزدها و نرخ بیکاری، شواهد متضادی را با آمار فوق ارائه دادند. میانگین درآمد ساعتی در ماه گذشته افزایش ۰.۲ درصدی را داشت که نسبت به افزایش ۰.۳ درصدی در ژانویه، کاهش سرعت رشد دستمزدها را نشان می‌دهد. همچنین در حالی که نرخ بیکاری در ماه گذشته ۳.۴ درصد بود، در فوریه به ۳.۶ درصد افزایش یافت. این داده‌ها، پس از اظهارات تندروانه پاول، رئیس فدرال رزرو در این هفته، نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه فدرال رزرو ممکن است در نشست ماه مارس خود نرخ بهره را 0.5 واحد درصد افزایش دهد، کاهش داد.

نرخ بهره در انتظار گزارش تورم 

گزارش تورم فوریه آمریکا نیز این هفته منتشر خواهد شد. در صورتی که گزارش تورم مصرف‌کننده در روز سه‌شنبه، بالاتر از حد انتظار ۶ درصد باشد، می‌تواند همانند ماه گذشته، نگرانی‌ها را در مورد افزایش نرخ بهره بالا برده و بازارها را که از قبل به دلیل نگرانی‌ها در مورد جنگ‌طلبی فدرال رزرو و پیامدهای احتمالی بزرگ‌ترین ورشکستگی بانک از زمان بحران مالی، تحت تاثیر قرار گرفته بودند، بیش از پیش کاهش دهد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که کمپین فدرال رزرو برای مبارزه با تورم از طریق پایان دادن به دوران پول ارزان، شکاف‌هایی را در اقتصاد آشکار کرده است که در صورت افزایش نرخ بهره، ممکن است بیشتر شود. معامله گران در پی ورشکستگی SVB و سیلورگیت در هفته گشذته، نگران سرایت این اتفاقات در بخش مالی و فراتر از آن هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار