۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
بازگشت قیمت دلار به ابتدای بهمن‌ماه

دلار که صبح یکشنبه رنگ و بوی افزایشی گرفته بود در ادامه با اخبار نوسان کرد.

فردای اقتصاد: قیمت دلار که در ابتدای معاملات امروز در حال جبران بخشی از افت‌های اخیر خود بود و حتی تا کانال ۴۶ هزار تومان نیز پیشروی کرده بود، با انتشار یک خبر (باز هم غیراقتصادی) مجددا تغییر مسیر داد و به کانال ۴۲ هزار تومان بازگشته= که کمترین سطح از ابتدای بهمن‌ماه به شمار می‌رود.

ماجرا از آنجا شروع شد که عصر امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه  گفت: «تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد.» امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: «ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم. از مارس سال گذشته در این رابطه یک سندی بین ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم به امضا و تایید رسید اما زمنیه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی در حال هماهنگی‌های فنی خودش قرار دارد.»

در ادامه نیز شبکه العربیه مدعی شد قرار است در ازای آزادی سه شهروند آمریکایی توسط ایران، عراق، ژاپن و کره‌جنوبی دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند.

از این رو بار دیگر شاهد انعکاس کاهش ریسک‌های سیستماتیک در بازار ارز به عنوان هوشمندترین بازار بودیم. بازاری که همواره سریع‌ترین واکنش را به اخبار و تحولات غیراقتصادی نشان داده و نوسان می‌کند. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد قیمت اسکناس آمریکایی نسبت به سقف تجربه شده در هفتمین روز اسفندماه و قیمت ۶۰هزار تومانی این ارز، ریزشی حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده است و تقریبا به همان سرعتی که در نیمه دوم بهمن‌ماه مسیر صعود را در پیش گرفته بود، در ۱۲ روز کاری گذشته، مسیر سقوط را در پیش گرفت.

این روند کاهشی پس از قطعی شدن سفر گروسی به تهران آغاز شد و با از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سرعت بیشتری گرفت تا اینکه امروز تائید خبر به جریان افتادن تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا از سوی وزیر امور خارجه، قیمت این ارز را به ابتدای بهمن‌ماه رساند.

اما کار به اینجا ختم نشد. دقایقی پیش امریکا خبر توافق با ایران را «دروغی وحشتناک» خواند و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا عنوان کرد توافقی با ایران در بحث تبادل زندانی بدست نیامده است. از این رو قیمت اسکناس آمریکا باز هم تغییر مسیر داد و دوباره ۴۳ هزار تومانی شد. پرایس تاکید کرد: «آمریکا بی‌وقفه در تلاش است تا آزادی سه آمریکایی را که به اشتباه در ایران بازداشت شده‌اند، آزاد کند.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار