۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
محبوب‌ترین رمزارزها برای ایرانیان

دوج‌کوین بیشترین محبوبیت را در سال ۱۴۰۱ بین کاربران ایرانی داشته و بیشترین سهم را در سبد سرمایه‌گذاران کاربران ایرانی رمزارزها به خود اختصاص داده است.

‌فردای اقتصاد: دوج‌کوین محبوب‌ترین رمز ایرانیان در سال ۱۴۰۱ بوده و  بیشترین سهم را در سبد سرمایه‌گذاران به خود اختصاص داده است.

دوج کوین، رمزارزیست که از لحاظ بنیادی بسیار ضعیف بوده و به واسطه تبلیغات ثروتمندترین فرد جهان، ایلان ماسک، به شهرت رسید. این میم کوین موفق شد در مدت زمان کوتاهی رشد قابل توجهی را تجربه کرده و سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند، هرچند که در جریان ریزش بازار در سال ۲۰۲۲ در حدود ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

اما بر اساس گزارش سالانه صرافی نوبیتکس، به نظر می‌رسد کاربران ایرانی همچنان خاطره صعود حیرت انگیز این رمزارز را در خاطر خود داشته و به سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند هستند چراکه برای دومین سال پیاپی این رمزارز محبوب‌ترین رمزارز ایرانیان بوده است.

رتبه دوم محبوب‌ترین رمزارز برای کاربران ایرانی به تتر تعلق می‌گیرد. استیبل کوین تتر در سال ۱۴۰۰، در رتبه ششم این لیست قرار داشت اما تمایل به این رمزارز در یک سال گذشته دو برابر شده است.

دو عامل مهم باعث افزایش توجه به این استیبل کوین شده دلیل اول به روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال برمی‌گردد که می‌توانست سرمایه‌گذاری را با ضرر مواجه کند، لذا استیبل کوین‌ها که قیمت ثابتی دارند می‌توانستند گزینه امنی باشند. اما دلیل مهمتر که نقش پررنگ‌تری در انتخاب تتر داشته است، مربوط به بی‌ثباتی شدید اقتصادی در ایران، تورم بالا و نوسانات افسارگسیخته نرخ ارز است. در واقع سرمایه‌گذارارن به دلیل جلوگیری از بی‌ارزش‌ شدن دارایی‌های نقدی و جایگزینی برای دلار به سمت این استیبل کوین متمایل شده‌اند.

جایگاه سوم متعلق به بیت کوین است. بیت کوین برای دومین سال متوالی در این جایگاه قرار گرفت. در ادامه این لیست، یعنی رتبه چهارم و پنجم، اتریوم و شیبا قرار دارند.

آدا کاردانو که در سال گذشته در لیست ۵ رمزارز محبوب ایرانیان قرار داشت، در سال ۱۴۰۱ با اندکی تنزل به رتبه ششم تنزل کرد. دلیل آن را می‌توان به ریزش شدید این رمزارز و نااطمینانی از رشد قیمتی آن نسبت داد.

بر اساس داده‌های منتشر شده در این گزارش سهم خانم‌ها در بین کاربران رمزارزی در سالی که گذشت در حدود ۶ درصد رشد داشته و از ۱۶ به ۲۲ درصد افزایش یافته است. افزایش تمایل این گروه، می‌تواند به دلایل افزایش تبلیغات، دانش و آگاهی زنان  در این حیطه باشد.

معامله‌گران جوان بازار کریپتو در ایران

اگر به هرم سنی کاربران ایرانی نگاهی بیندازیم مشاهده می‌شود که در حدود ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران در گروه سنی بین ۲۵ تا ۴۰ سال قرار داشته‌اند. این گروه در واقع یا در آستانه تشکیل خانواده هستند و یا دغدغه افزایش دارایی و درآمد دارند. به نظر می‌رسد این گروه سنی به دلیل جوان بودن و آشنا بودن به مفهوم تکنولوژی، راحت‌تر با این بازار ارتباط برقرار کرده و آن را راهی برای کسب درآمد و یا افزایش دارایی تشخیص داده‌اند.

در صورتی که گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال را نیز به دایره مشاهدات خود اضافه کنیم، این نسبت به ۷۷ درصد افزایش می‌یابد. این گروه‌های سنی عموما شاغل بوده و برای امنیت مالی در سال‌های آینده خود نیازمند سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار