۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
جلسه معارفه پرداخت الکترونیک پاسارگاد برگزار شد

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با نماد «پی‌پاد» به عنوان یکی از بازیگران مطرح صنعت پرداخت به زودی راهی بورس اوراق بهادار تهران می‌شود، تا جمع بازیگران صنعت پرداخت در بازار سرمایه تکمیل شود.

فردای اقتصاد - پی‌پاد از زیرمجموعه‌های بازوی فناوری گروه مالی پاسارگاد، یعنی فناپ است که نامی شناخته‌شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور قلمداد گردیده و پی‌پاد به عنوان اولین زیرمجموعه این هلدینگ راهی بورس می‌شود.

 صنعت پرداخت الکترونیک از جمله صنایع نام آشنای بازار سرمایه بوده و شرکت‌های فعال در این صنعت چندین سال است که در بازار سرمایه حضور دارند؛ به همین سبب رفتار تحلیلی و بازاری این شرکت‌ها بر فعالین و تحلیل‌گران بازار پوشیده نیست. این در حالی است که مدیران پی‌پاد در جلسه معارفه پیش از عرضه اولیه استدلال‌های مهمی مبنی بر تمایز شرکت ارائه نموده و پی‌پاد را سهمی رشدی در صنعتی بالغ عنوان کردند.

مسیح تفرشی مدیرعامل پی‌پاد عنوان کرد: پی‌پاد در سال‌های اخیر پس از تملک این شرکت توسط فناپ مسیر تحول را با سرعتی قابل توجه طی کرده، به گونه‌ای که در اثر این تغییرات فقط در یک سال گذشته سهم بازار شرکت حدود ۲۰ درصد رشد داشته است. در حال حاضر سهم بازار شرکت از مبلغ تراکنش‌ها حدود ۱۲ درصد است که سبب شده از منظر این شاخص، پی‌پاد طی سه سال گذشته از رتبه هشتم شرکت‌های پرداختی به رتبه سوم ارتقا یابد.

تفرشی در ادامه افزود: از دیگر نشانه‌های تمایز جدی پی‌پاد در صنعت پرداخت، تفاوت وضعیت حاشیه سود عملیاتی این شرکت در مقایسه با سایر رقبای صنعت است. در جایی که تمامی رقبا در سال ۱۴۰۱ از منظر حاشیه سود عملیاتی کاهشی بوده‌اند، پی‌پاد نسب به سال گذشته خود با رشد حاشیه سود عملیاتی مواجه بوده است. وی همچنین اشاره داشت: رشد ۷۰ درصدی درآمد به نسبت مدت مشابه سال گذشته و تداوم سه ساله رشد، موجب شد تا پی‌پاد عنوان «شرکت برتر از منظر رشد سریع» را در همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI-۵۰۰) در سال ۱۴۰۱ به دست آورد.

وی در ادامه تصریح کرد: شرکت در ۹ ماهه ۱۴۰۱ در حالی به سود خالص هر سهم ۷۴۴ ریالی دست یافته که در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ این عدد ۶۴۳ ریال بوده است. نیاز است تا تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به تغییر سال مالی شرکت و در پیش بودن مجمع عمومی سالیانه در فروردین ماه در کنار سبقه مناسب تقسیم سود شرکت توجه نمایند.

تفرشی در پاسخ به سوالات مرتبط با چالش‌های صنعت پرداخت اظهار داشت: از اصلی‌ترین مسائل صنعت پرداخت، عدم تغییر قیمت‌گذاری بانک‌ مرکزی بر کارمزد تراکنش‌های پرداختی است که موجب شده در عین افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها، رشد درآمدهای صنعت محدود شود. این در حالی است که هزینه‌های عمدتا دلاری صنعت برای خرید پایانه‌های فروشگاهی و زیرساخت‌های سخت‌افزاری در سال‌های اخیر با جهش قیمت مواجه بوده است. مدیران پی‌پاد با اطلاع از این مسائل، مدل کسب‌وکار متفاوتی را در پیش گرفتند. در نتیجه پی‌پاد با رویکردی متفاوت به توسعه بازار خود در حوزه پایانه‌های فروشگاهی اقدام کرده و با توسعه زیرساختی مناسب توانسته است سهم ۲۰ درصدی از ابزارهای پذیرش تراکنش‌دار و همچنین رتبه نخست در این شاخص را کسب نماید. به عبارت دیگر از هر پنج دستگاه کارتخوان فعال در کشور، یک دستگاه از پی‌پاد خدمات دریافت می‌کند.

از دیگر نکات خاصی که مدیران پی‌پاد در جلسه معارفه بر آن تأکید داشتند، رویکرد تحولی شرکت در ادامه مسیر خود است. در تشریح این مدعا تفرشی عنوان کرد: پی‌پاد مدل‌ کسب‌وکار و ابزارهای خود را محدود به رویکردهای رایج صنعت پرداخت نمی‌بیند و با استفاده از توانایی فنی بالای مجموعه فناپ و همچنین با استفاده از مزیت‌های گروه مالی پاسارگاد، در حال توسعه محصولات و جریان‌های درآمدی جدید است. توسعه سهم این بخش از درآمدها در سال‌های آتی، مهم‌ترین سیاست شرکت خواهد بود.

پی‌پاد در روزهای آتی در تابلو دوم بورس تهران عرضه اولیه خواهد شد و نکته بااهمیت برای سرمایه‌گذاران ارزندگی و پتانسیل‌های یک نماد تازه وارد است. به نظر پی‌پاد را می‌توان عضوی خاص در صنعت شناخته‌شده پرداخت دید که از یک سو با رشد مناسبی در سالیان اخیر همراه بوده است و از سوی دیگر برنامه‌ها و پتانسیل‌های بااهمیتی برای تداوم رشد در آینده دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار