۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
ترجمه برجامی حمله آمریکا به سوریه

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: حمله آمریکا، صرفا برای کمک به «ایجاد مقبولیت» برای توافق هسته‌ای انجام شده‌است.

فردای اقتصاد: درحالی‌که روزنامه واشنگتن‌پست دیروز اعلام کرد که ایالات‌متحده تا پایان امروز چهارشنبه به اتحادیه اروپا درباره پاسخ ایران، جواب می‌دهد، آمریکا به مواضعی در دیرالزور در شرق سوریه حمله کرده است. حمله‌ای که به ‌ادعای مقامات سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا)، گروه‌های تحت حمایت ایران در شرق سوریه را هدف حملات هوایی قرار داده است. در واکنش به این حمله، وزارت خارجه ایران ارتباط این مواضع با ایران را رد و اعلام کرد که ایران هیچگونه وابستگی به حمله اخیر آمریکا در سوریه نداشته است.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در واکنش به ادعای سنتکام در توییتی نوشت: «این حمله تروریستیِ به‌خصوص آمریکا، صرفا برای کمک به «ایجاد مقبولیت» برای توافق هسته‌ای انجام شده است.»

بلومبرگ هم در گزارشی تحلیلی نوشت که این اقدام آمریکا با هدف اطمینان خاطر دادن به اسرائیل به‌عنوان هم‌پیمان ایالات متحده است که باوجود احیای برجام، منافع و امنیت تل‌آویو را حفظ خواهد کرد. اقدامی که می‌توان پیام پنهان آن را به مفهوم پذیرش برجام و در مقابل نوعی اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا در منطقه تعبیر کرد.

به گزارش بلومبرگ، فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد که نیروهای آمریکایی در سوریه علیه گروه‌های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حملات هوایی انجام دادند، اقدامی‌که در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و تهران توافق هسته‌ای جدید را بررسی می‌کنند.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، گفت: حملات به دیرالزور در شرق سوریه «به منظور دفاع و محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر حملاتی مانند حملات ۱۵ اوت علیه پرسنل آمریکایی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شد.» بیانیه‌ای که اواخر روز سه‌شنبه ارسال شد.

سنتکام در بیانیه قبلی گفت که یک حمله هوایی در ۱۵ اوت در نزدیکی پادگان التنف، یک پایگاه نظامی آمریکایی در نزدیکی یک گذرگاه مرزی کلیدی در سوریه، رخ داد. در آن زمان هیچ تلفات جانی نداشت. به گفته بوچینو، حملات هوایی روز سه شنبه «تأسیسات زیرساختی مورد استفاده گروه‌های وابسته» به سپاه گارد را هدف قرار دادند.

بوچینو گفت: «ایالات متحده اقدام متناسب و عمدی انجام داد تا خطر تشدید تنش را محدود کند و خطر تلفات را به حداقل برساند.»

این حملات هوایی در حالی رخ داد که دولت بایدن در حال ارسال سیگنال‌هایی مبنی بر این است که حتی با توجه به بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ آن را رها کرد، سخت‌گیرانه عمل خواهد کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی روز سه‌شنبه با ایال هولاتا، همتای اسرائیلی خود دیدار کرد و بر تعهد دولت بایدن برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تأکید کرد.

تحلیلگران بر این باورند یکی از بزرگ‌ترین موانع و ملاحظات آمریکا از بازگشت به توافق، نگرانی مقامات تل‌آویو از احیای برجام و همچنین لابی اسرائیل در آمریکا، سناتورهای تندروی جمهوری‌خواه و البته برخی دموکرات‌های مخالف احیای برجام است. بنابراین دولت بایدن در تلاش است تا با دست زدن به چنین اقداماتی و همینطور جریان‌سازی رسانه‌ای به مخالفان این توافق اطمینان دهد که ازسویی امتیازهای زیادی به ایران نداده است و از سویی دیگر، این پیام را نیز صادر کند که متحدان خود در منطقه را پس از احیای برجام تنها نخواهد گذاشت.

مرندی: اگر آمریکا منطقی رفتار کند، توافق در دسترس است

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین همچنین در اظهارنظری دیگر درباره مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین گفت: « آمریکا با مسائل داخلی خودش روبه‌روست. همچنین بایدن از سوی رژیم اسراییل و حامیان آن در واشنگتن تحت فشار زیادی قرار دارد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مطمئن نیستند دقیقا می‌خواهند چه کنند که از نظر من بسیار قابل توجه است. چون این احتمال را بالا می‌برد که بایدن مایل است اروپا را قربانی کند، آن هم موقعی که بحران انرژی وجود دارد.»

به گزارش شبکه فرانس ۲۴، محمد مرندی ادامه داد: «شروط ایران واضح هستند. همان‌طور که آقای بورل گفت، معقولند. بنابراین، دلیلی ندارد که ایران کوتاه بیاید. زمستان نزدیک است و قیمت انرژی در اروپا بالاست. الان که حرف آن به میان آمد، ایران قادر خواهد بود مقادیر بالاتری انرژی بفروشد و ایران حتی قادر خواهد بود از طریق ترکیه مقادیری گاز صادر کند. بنابراین، اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند مردم اروپا را قربانی کنند، به انتخاب خودشان بستگی دارد اما اگر فکر می‌کنند ایرانی‌ها قرار است از خواسته‌هایشان دست بکشند، سخت در اشتباه هستند.»

او درباره ادعاهایی که درباره مواضع ایران در مذاکرات در زمینه خارج کردن نام سپاه پاسداران از «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا مطرح بوده است، گفت: مسئله قرار داشتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت یک پیش‌شرط[برای توافق] نبوده است اما شرکت‌ها و نهادهای مرتبط با توافق هسته‌ای که تحریم‌هایشان باید برای اجرایی شدن کامل توافق لغو شوند، باید ازلیست تحریم‌ها خارج شوند.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در پاسخ به این که آیا اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران باید به سوالات آژانس پاسخ بدهد تا مسئله دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل حل شود، مشکلی برای مذاکرات ایجاد می‌کند یا نه، گفت: پرونده اتهامات ساختگی پیش از آن که کارمان برای اجرایی شدن کامل توافق را پیش ببریم، باید بسته شود. این موضوع سیاسی نیست؛ به راحتی قابل حل است. اما ما می‌دانیم که آمریکا قبلا این نهاد را سیاسی کرده است. بنابراین،‌ به خود آمریکا بستگی دارد که چه کار کند. یا منطقی رفتار می‌کند، ایران همکاری می‌کند و این پرونده بسته می‌شود یا می‌خواهد این موضوع را باز نگه دارد تا در آینده از آن استفاده کند که در آن صورت توافقی نخواهیم داشت.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
ترجمه برجامی حمله آمریکا به سوریه

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha