۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
سبز سنتی بورس در روزهای پایانی سال

شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز ۴.۶۵ درصد صعود کرد و پس از ۳۱ ماه به ابرکانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی بازگشت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در روز جاری و یک قدم مانده به شروع سال جدید، بار دیگر خوش درخشید و عملکرد کم‌نظیری از خود به نمایش گذاشت که موجب صعود نماگر اصلی بازار به یک کانال بالاتر شد. از هفته‌های گذشته نیز کارشناسان تقریبا به صورت یکدست، همگی اعتقاد داشتند که روزهای پایانی اسفند می‌تواند برای بورس تهران بسیار سبز باشد و بازار سهام با چهره‌ای گشاده به پیشواز سال جدید حرکت کند. حال با توجه به قدرت بالای تقاضا در بازار امروز و میزان ورود پول مناسبی که صورت گرفت، انتظار می‌رود که شروع سال ۱۴۰۲ نیز برای بورسی‌ها بسیار خوش یمن باشد. این روند صعودی پرقدرت در حالی اتفاق افتاده است که چند وقتیست در دیگر بازارها که آن‌ها را با نام بازارهای سفته‌بازی می‌شناسیم، پس از هیاهویی که تا ماه گذشته داشتند، خبری از افزایش‌های بدون توقف نیست و به نوسانات کوچک روزانه بسنده کرده‌اند. این موضوع می‌تواند پیام واضحی برای سرمایه‌گذاران باشد که با برگشت آرامش به اقتصاد کشور، اکنون بورس تهران با توجه به تمام ارزندگی‌ها و جاماندگی‌های خود، می‌تواند مسیری صعودی و پررونق را در پیش بگیرد.

بورس امروز طبق پیش‌ بینی‌ها و همانطور که انتظار می‌رفت، توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد و از همان ابتدا تا انتهای معاملات، با رنگ سبزی یکدست به پیشواز سال جدید برود به طوری که بیش از ۹۰ درصد سهام در محدوده مثبت به کار خود پایان دادند. شاخص کل بورس طی روز جاری با ثبت یک بازدهی چشمگیر، رشد ۴.۶۵ درصدی را تجربه کرد و پس از گذشت ۲ سال و ۷ ماه، بار دیگر به کانال ۱.۹ میلیون واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز در همین راستا صعود خوبی را تجربه کرد و با افزایش ۳.۸۴ درصدی همراه شد. البته نماگرهای اصلی بازار بخشی از این رشد بزرگ خود را به بازگشایی دو نماد فملی و شپنا مدیون هستند که هردو نوسانی تا مثبت ۱۳ درصد را نیز تجربه کردند به طوری که فملی به تنهایی نزدیک به ۱۰ هزار واحد بر شاخص کل بورس تاثیر مثبت گذاشت.

روند ارزش معاملات خرد سهام و ورود پول از سمت کدهای حقیقی نیز در بورس امروز نشان از برگشت رونق به بازار داشت. از آنجا که طی هفته‌های گذشته و با توجه به ریزش و نوسان شدیدی که دلار در بازار آزاد تجربه می‌کرد، بازار سهام نیز با معاملات بسیار کم رمق و محتاطی همراه بود که منجر شد تا ارزش معاملات خرد سهام برای چند روز به کانال ۶ هزار میلیارد تومانی نیز وارد شود اما اکنون دو روزی می‌شود که این متغیر شرایط به مراتب بهتری دارد و در روز جاری نیز عدد ۱۱۹۴۵ میلیارد تومان را به ثبت رساند. در سمت مقابل وضعیت ورود پول نیز به بورس امروز بسیار مثبت بود و عدد بالغ بر ۱۶۸۴ میلیارد تومان سرمایه از سمت کدهای حقیقی به سهام تزریق شد که نشان می‌دهد خریداران با قدرت تمام از فاز احتیاط خود خارج شده‌ و در انتظار تداوم روزهای سبز نشسته‌اند.

غرش بورس در سکوت بازارها

این اولین بار نیست که در چند ماه گذشته، نماگرهای بورس تهران با افزایش بیش از ۴ درصدی همراه می‌شوند اما به نظر می‌رسد که صعود امروز پیام متفاوتی از خود مخابره می‌کند. دفعات گذشته که شاخص کل بورس توانسته بود رشدهای بیش از ۴ درصدی را به ثبت برساند، در حالی رخ می‌داد که بازارهای موازی رشدهای افسارگسیخته‌ای از قبل انجام داده بودند و بورس تهران نیز صرفا در تلاش برای جبران آن جاماندگی واکنش‌های موقتی از خود نشان می‌داد. رشدهای گذشته را می‌توان به نوعی تورمی خواند که نه تنها بازار همچون بازار سهام بلکه تک تک اجزای اقتصادی را نیز متاثر می‌کرد و نمی‌توان آن را به منزله یک بازدهی واقعی در نظر گرفت.

با این حال اما رشد روز جاری جنس متفاوتی داشت. روند قیمتی دلار در بازار آزاد طی دو هفته گذشته، با نوسان بسیار شدیدی همراه بود و در طول روز شاهد افزایش و کاهش‌های نزدیک به ۲ تا ۳ هزار تومانی بودیم. در ابتدای شروع روند کاهشی دلار از سقف ۶۰ هزار تومان که با سیگنال‌های مثبت آژانس اتمی ایجاد شده بود روند کاهشی قدرتمندی را آغاز کرده بود، اوج تغییراتش را با اعلام توافق با عربستان و همچنین احتمال تبادل زندانیان با آمریکا تجربه کرد. با انتشار این خبر شدت ریزش دلار بیشتر شد و حتی به قیمت‌های زیر ۴۳ هزار تومان نیز رسید. اکنون اما چند روزی می‌شود که نرخ اسکناس آمریکایی در مسیری صعودی حرکت می‌کند و حتی مدتی است که به بالای ۴۷ هزار تومان نیز رسیده است.

از همین رو صعود نماگرهای بازار سهام در روز جاری از جنس تورمی نبوده و دلایل متعددی را در پشت خود دارد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به تغییرات سیاست‌های ارزی اخیر و حذف نیمای ۲۸۵۰۰ تومان برای شرکت‌ها، بهبود چشم‌انداز سیاسی کشور با توافقات جدید، خبرهای مثبت از تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، نزدیکی افزایش نرخ خودرویی‌ها و بهبود چشم‌انداز آتی آن‌ها، اعلام نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و افزایش آن به دلار ۲۵ هزار تومانی و یورو ۲۶۵۰۰ تومانی، انتظار برای سودآوری بهتر شرکت‌ها در فصل‌های پیش رو با نرخ ارز مرکز مبادله و عبور از فصل سرما، نزدیکی به مجامع با نگاه به سود تقسیمی و... اشاره کرد که هر کدام به تنهایی می‌تواند محرک مهمی برای تداوم این روند صعودی در سال جدید باشد.

خالی شدن جبهه فروشندگان

از ابتدای شروع اسفند ماه، بارها کارشناسان درباره احتمال افزایش عرضه‌ها از سمت حقوقی‌های بازار به دلیل نیاز به نقدینگی در انتهای سال و همچنین تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها صحبت کردند و در طول معاملات نیز بعضا شاهد این فشارها بودیم. هرچند برخی از کارشناسان نیز اعتقاد داشتند که این موضوع همچون گذشته قدرت زیادی ندارد اما نمی‌توان از تاثیر آن چشم‌پوشی کرد. از سمتی با نزدیکی به پایان سال و نیاز عموم مردم به نقدینگی بیشتر برای مخارج سال جدید، گاها شاهد فروش سهام و خروج پول‌ها از بازار بودیم که این موضوع نیز تا حدی بر عرضه‌ها تاثیر می‌گذاشت.

اکنون اما می‌توان گفت که این نگرانی‌ها نیز به صورت کامل رفع شده است. تنها یک روز کاری به انتهای سال جاری باقی مانده و هلدینگ‌ها و شرکت‌ها دیگر نیازی به نقدینگی برای پرداختی‌ها خود ندارند و حقیقی‌ها نیز به دلیل قانون خروج پول دو روزه از کارگزاری‌ها، امکان خروج پول خود تا قبل از شروع سال جدید را ندارند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بازار فردا نیز شاهد بازاری سراسر سبز همچون روز جاری باشیم و بورس تهران آخرین روز کاری ۱۴۰۱ را با قدرت تقاضای کاملی به پایان برساند.

با تمام این تفاسیر اکنون تنها یک روز کاری به پایان سال ۱۴۰۱ برای بورسی‌ها باقی مانده است و به نوعی می‌توان گفت که به دلایل ذکر شده در بالا و در صورت یک ثبات سیاسی و اقتصادی، با احتمال بالایی سال ۱۴۰۲ می‌تواند خاطره خوشی را از خود برای اهالی بازار سرمایه به جا بگذارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    اگر ترفند ونقشه ای از سوی دولتمردان مانع بورس نشه میشه مطمئن بود ولی ...

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار