۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۶
شتاب تورم به سوی سقف تاریخی

تورم نقطه به نقطه اسفند ماه ۱۴۰۱ به ۶۳.۹ درصد رسید که حدود یک درصد با سقف تاریخی آن فاصله دارد.

فردای اقتصاد: بر اساس آمارهای بانک مرکزی، تورم ماهانه مصرف‌کننده در اسفند ماه با ۶.۶ درصد افزایش، به استثنای خردادماه به بیشترین مقدار خود طی امسال رسید. این امر باعث شد تا تورم نقطه به نقطه نیز به ۶۳.۹ درصد برسد که تنها ۱.۴ واحد درصد با سقف تاریخی آن در بهمن ۱۳۹۹ فاصله دارد.

تورم ماهانه

بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (بر اساس سال پایه ۱۳۹۵) در اسفندماه ۱۴۰۱ نشان داد که قیمت‌ها در این ماه نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش داشته‌اند. همچنین این متغیر نسبت به ماه گذشته که مقدار ۴.۴ درصد را ثبت کرده بود، ۲.۲ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، تورم ماهانه به استثنای خرداد ماه که به دلیل اصلاح یارانه مواد خوراکی به ۱۰.۶ درصد رسیده بود، بالاترین میزان را طی امسال ثبت کرده است. همچنین طی یک دهه گذشته، این میزان تورم ماهانه بجز در مهر و آبان ۱۳۹۹ به ترتیب با ۷.۶ و ۷.۷ درصد افزایش، بی سابقه بوده است. لذا تورم ماهانه اسفند ماه، چهارمین تورم بالا طی یک دهه گذشته است.

به نظر می‌رسد که جهش بالای نرخ ارز در فصل زمستان، تاثیر بالایی در شتاب تورم در این دوره داشته است به طوری که میانگین تورم ماهانه در این فصل به بیش از ۵ درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین تورم ماهانه در پاییز تنها ۲.۵ درصد بوده است.  

تورم نقطه به نقطه

هر چند آمارهای مربوط به تورم نقطه به نقطه اسفند ماه در گزارش بانک مرکزی بیان نشده، اما با استفاده از شاخص قیمت می‌توان آنرا محاسبه کرد. نتایج حاکی از آن است که قیمت کالاها و خدمات در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به اسفند ۱۴۰۰، ۶۳.۹ درصد افزایش را تجربه کرده‌اند. این مقدار تورم نیز طی یک دهه گذشته بجز در بهمن و اسفند سال ۱۳۹۹ که بیش از ۶۵ درصد بوده و فروردین سال ۱۴۰۰ که ۶۴.۵ درصد بوده، بی‌سابقه بوده است. بر این اساس این متغیر نسبت به ماه گذشته که ۵۴.۶ درصد گزارش شده بود، ۹.۳ واحد درصد افزایش پیدا کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که در اسفند ماه ۱۴۰۰، پایین‎ترین تورم نقطه به نقطه (۲۹.۵ درصد) پس از حدود ۲ سال ثبت شده بود.

تورم سالانه

همچنین نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ نسبت به دوازده ماه منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۰ (تورم سالانه) معادل ۴۶.۵ درصد بوده است. این متغیر به دلیل اینکه از میانگین شاخص قیمت طی یک سال نسبت به سال گذشته استفاده می‌کند، با سرعت کمتری نسبت به تورم نقطه به نقطه حرکت کرده و معمولا سقف پایین‌تر و کف بالاتری نسبت به آن دارد. لذا زمانی که تورم نقطه به نقطه صعودی می‌شود، این متغیر با یک وقفه زمانی آنرا نشان می‌دهد و طبیعتا برای گزارش‌دهی مسئولان هم کارکرد بهتری دارد. برای مثال در بهمن ماه ۱۳۹۹ که بالاترین تورم نقطه به نقطه طی یک دهه گذشته ثبت شده بود (۶۵.۳ درصد)، میزان تورم سالانه تنها ۴۴ درصد بوده است. در نقطه مقابل، در حالی که تورم نقطه به نقطه در اسفند ماه ۱۴۰۰ حدود ۲۹.۵ درصد بوده، اما مقدار تورم سالانه ۴۶.۲ درصد گزارش شده است.

بر همین اساس احتمالا در دوره کنونی، به دلیل اینکه تورم نقطه به نقطه روند صعودی به خود گرفته است ولی تورم سالانه این قضیه را به سرعت در خود نشان نداده، آمارهای تورم سالانه گزارش شده و تورم نقطه به نقطه در گزارش بانک مرکزی ذکر نشده است. مقدار تورم سالانه در اسفند ماه، افزایش اندکی نسبت به مقدار این متغیر در اسفند ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد، با این حال شتاب بالای تورم ماهانه و نقطه به نقطه، طی ماه‌های آتی اثر خود را بر تورم سالانه نیز نشان خواهد داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ر ضا IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    واقعیت ۳۰۰درصد تورمه اون برا مواد غذایی فاسد شدنیه
  • امیر IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    وجدانن این تورم رو زحمت میکشید نقطقه به نقطه و ماه به ماه و در سال و دهه مشخص میکنید کار به این دشواری چرا بابت حقوق و دستمزد نقطه به نقطه و ماه و سال و دهه محاسبه نمیکنید چرا چرا

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار