۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
کارنامه هفتگی صنایع بورسی

بررسی عملکرد هفته گروه‌های سهامی نشان از رشد شاخص ۲۵ صنعت در مقابل عقب‌نشینی ۱۳ گروه داشت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس هفته سپری شده را با افت ۰.۶ درصدی پایان داد. در مقابل اما ۲.۳ درصد به ارتفاع شاخص کل هموزن افزوده شد. در این میان بررسی کارنامه هفتگی صنایع ۳۸گانه بورسی نشان داد علیرغم افت شاخص کل بورس، ۲۵ صنعت که عمدتا صنایع کوچک بودند، عملکرد مثبتی داشتند. حاکمیت فضای صبر و احتیاط در تالار شیشه‌ای سبب شده تا گرایش به سهام با ارزش پایین‌تر از کمتر تحت تاثیر وقایع و اتفاقات پیرامونی قرار می‌گیرند، افزایش یابد. در هفته سپری شده ۱۳ صنعت نیز با کاهش عدد شاخص خود مواجه شدند.

برندگان و بازندگان بورسی هفته

در میان صنایع ۳۹گانه، صنعت «استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف» با تک نماد «حفاری» با رشد حدود ۱۳ درصدی بیشترین بازدهی را در میان سایر صنایع داشت. به نظر علت رشد این نماد، واکنش بورسی‌ها به انعقاد قرارداد مهم با شرکت حفاری مپنا نورکیش بابت اجاره دو دستگاه دکل حفاری خشکی به همراه پرسنل بوده است. به دنبال این قرارداد در مدت دوسال مبلغ روزانه هر دستگاه ۱۷۵۰۰ یورو به صورت ناخالص و بدون مالیات برارزش افزوده برای شرکت «حفاری» محاسبه شده است.

پس از صنعت «استخراج نفت، گاز و خدمات جنبی به جز اکتشاف»، گروه «حمل ونقل» با رشد ۸.۵ درصدی و «محصولات فلزی» با رشد ۸.۱ درصدی بیشترین رشد را در میان صنایع با عملکرد مثبت دارا بودند.

در میان گروه‌های کامودیتی‌محور، فرآورده‌های نفتی هفته گذشته روند بهتری داشتند و شاخص این گروه با رشد ۲.۵ درصدی همراه بود. ابهام در مورد سرنوشت برجام و کاهش ذخایر نفتی آمریکا باعث افزایش بهای نفت خام در پی کاهش روزهای پایانی هفته گذشته شد. انتشار گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا در هفته گذشته نشان از کاهش ۳.۳ میلیون بشکه‌ای موجودی مخازن نفت آمریکا در هفته‌ای داشت که موجودی مخازن استراتژیک SPR  نیز افت ۸ میلیون بشکه ای داشته و واردات نیز شاهد رشد ۰.۹ میلیون بشکه ای بوده است. از این رو شاهد بازگشت شاخص نفتی برنت به کانال ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه بودیم. موضوعی که سبب تقویت تقاضا برای سهام پالایشی در پایان هفته منتهی به ۲ شهریورماه شد.

کارنامه هفتگی صنایع بورسی

در مقابل ۹ صنعت افت بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه کردند. ۴ صنعت نیز نسبتا با افت شاخص همسو بودند. سه صنعت «زغال سنگ»، «کانه فلزی» و «منسوجات» به ترتیب بیشترین میزان افت شاخص را داشتند. دو صنعت «خودرو» و «بانک» که طی روزهای اخیر بیشترین واکنش را به اخبار برجامی داشتند، هفته گذشته به ترتیب با افت ۰.۴ و ۰.۷ درصدی همراه بودند. این امر نشان می‌دهد سهامداران خودرویی و بانکی به قطعیت بیشتری برای سهامداری نمادهای این دو گروه نیاز دارند.

کارنامه هفتگی صنایع بورسی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار