۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
صنایع برنده در مسیر صعودی بورس

در برنامه زنگ پایان امروز همراه با محمد حسین نیاتی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند امروز بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان امروز همراه با محمد حسین نیاتی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند امروز بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. نیاتی در ابتدای صحبت‌های خود به دلیل برگشت روند بازار امروز به مدار صعودی پرداخت و عنوان کرد که صحبت منتشر شده در رابطه با برگشت ارز نرخ پایه محصولات داخلی به 28500 تومان موجب شد تا در ابتدا شاهد یک هیجان منفی در معاملات بورس امروز باشیم اما به مرور از حوالی ساعت 10 صبح، این هیجان تخلیه و تقاضا به مدار معاملات سهام بازگشت که دلیل اصلی آن اهمیت کم این موضوع بود زیرا رقابتی که در بورس کالا شکل می‌گیرد سقف ندارد و نرخ پایه از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

او افزود که البته این موضوع در صورتی تهدید محسوب نمی‌شود که دولت به جز نرخ پایه در مسائل دیگری همچون وضعیت عرضه و تقاضا دخالت نکند، از سمتی تجربه نشان داده است که سیاستگذاری‌های این چنینی و دور از واقعیت، دوام چندانی ندارند و سیاستگذار از آن دست خواهد کشید.

نیاتی در رابطه با دلیل تقاضای بهتر برای نمادهای کوچک عنوان کرد که شرایط بورس تهران مدتی است که با خبرها و اتفاقات تغییر می‌کند و در برهه‌هایی از زمان شاهد افزایش قدرت خرید در نمادهای بزرگ هستیم و مدتی بعد کوچک‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. او پیش بینی کرد که احتمالا در سال جدید نمادهای بزرگ بازار بتوانند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارند اما کوچک‌ها نیز سال خوبی خواهند داشت و اختلاف بازدهی‌ها زیاد نخواهد بود و به نظر می‌رسد که بهترین استراتژی در سال 1402 یک استراتژی اکتیو است که سهامداران باید با توجه به شرایط و کسب سودهای منطقی دست به خرید و فروش سهام بزنند.

محمدحسین نیاتی در پاسخ به این سوال که چرا در رالی‌های صعودی برخی نمادها افزایش قیمت بیشتری دارند عنوان کرد که دلیل این موضوع در عملکرد شرکت‌ها نهفته است و همواره شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی وضعیت رو به رشدی دارند و چشم‌انداز سودآوری آن‌ها مثبت است، با تقاضای بیشتری همراه می‌شوند و افزایش قیمت خوبی را تجربه می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به توضیح استراتژی خرید سهام با دید فصل مجامع پرداخت و افزود که برای چنین کاری بهتر است که سراغ شرکت‌هایی برویم که هم از تقسیم سود خوبی برخوردارند و هم انتظار می‌رود که خبرهای خوبی را در مجمع مخابره کنند. اینگونه می‌توان هم از سود تقسیمی استفاده کرد و هم با توجه به کاهش قیمت نماد پس از برگزاری مجمع، انتظار می‌رود که این فاصله قیمتی جبران شود. وی در نهایت به مهم‌ترین ریسک‌های بورس 1402 پرداخت و اعتقاد داشت که احتمال یک بحران انرژی برای کشور یا اتفاقات غیر قابل انتظار در حوزه سیاسی می‌تواند باعث شود که خروج پول از سهام با شدت بالایی اتفاق بیفتد که البته فعلا نمی‌توان چنین انتظاری داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار