۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
کارنامه ایران در مصرف گاز در ۱۴۰۱

مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۴۲ میلیارد مترمکعب رسیده که معادل مصرف روزانه ۶۶۳ میلیارد مترمکعب است که نشان از رشد حدود ۳ میلیارد مترمکعبی معادل ۱.۵ درصدی دارد.

فردای اقتصاد: مصرف گاز در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۴۲ میلیارد مترمکعب رسیده که معادل مصرف روزانه ۶۶۳ میلیارد مترمکعب است. این اعداد نشان می‌دهد که مصرف این سوخت در سال گذشته رشد حدود ۳ میلیارد مترمکعبی معادل ۱.۵ درصدی را به ثبت رسانده است. بخش مهمی از رشد مصرف گاز در بخش خانگی و صنایع رخ داده است.

به گزارش شانا، محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مقدار مصرف کل گاز طبیعی ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: از مجموع مقدار گاز مصرف‌شده در کشور، ۱۲۳ میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۴۸ میلیارد مترمکعب سهم صنایع عمده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز تخصیص یافته به نیروگاه‌ها بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت که بیش از نیمی از گاز کشور در بخش خانگی و حدود ۳۰ درصد آن در نیروگاه‌ها مصرف شده و سهم صنایع عمده از گاز کشور کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

کارنامه ایران در مصرف گاز در ۱۴۰۱
سهم بخش‌های مختلف از مصرف گاز

این اعداد همچنین نشان می‌دهد که مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد مترمکعب و در بخش صنایع عمده بیش از ۲ میلیارد مترمکعب رشد داشته است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به میانگین مصرف روزانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در ۱۳ روز نخست امسال تصریح کرد: این مقدار به‌طور میانگین در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۴۶ میلیون مترمکعب در روز، نیروگاه‌ها ۱۷۳ میلیون مترمکعب در روز و صنایع عمده به طور میانگین روزانه ۱۵۱ میلیون مترمکعب بوده است.

مصرف گاز طبیعی کل کشور در نیمه نخست پارسال ۱۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده به این‌ ترتیب ۱۳۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ مصرف شده است.

نکته قابل توجه اینکه مقدار مصرف گاز طبیعی، برابر با مقدار تولید گاز نیست، زیرا گاز تولیدشده بخش‌های دیگری مانند صادرات، تزریق گاز به مخازن نفتی و گازی و سوخت ایستگاه‌ها را هم دربرمی‌گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار