۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
ارزیابی تاثیر سیاست‌های مهار تورم بر بورس

جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا در برنامه شمارش معکوس امروز به بررسی شعار سال ۱۴۰۲ یعنی مهار تورم، رشد تولید و تاثیر آن بر آینده بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا به بررسی شعار سال ۱۴۰۲ یعنی مهار تورم، رشد تولید و تاثیر آن بر آینده بورس تهران پرداختیم. وی در ابتدا عنوان کرد: نگرانی اصلی در اقتصاد، رشد بخش حقیقی است چراکه در سال‌های گذشته به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید تنها رشد بخش اسمی را شاهد بوده‌ایم و بخش حقیقی اقتصاد تغییر محسوسی نداشته است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که مهار با رشد تولید در تضاد است؟ اعتقاد داشت: اقتصاد ایران در حال حاضر با تورم‌های مزمن و بالا دست و پنجه نرم می‌کند؛ در این وضعیت اصلاحات ساختاری می‌تواند به کنترل تورم و رشدهای پایدار بینجامد. به نظر می‌رسد ثبات در اقتصاد و بازارها و حرکت به سمت پیش‌بینی پذیری بیشتر در اقتصاد کارایی بیشتری نسبت به شعارهای تند و کوتاه مدتی داشته باشد. در کوتاه مدت راهکار مشخصی برای تحقق این شعارها وجود ندارد و تنها در صورت تشکیل یک بستر اقتصادی مناسب در بلندمدت می‌توان به این مهم دست یافت.

در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم کنترل قیمت‌ها در بورس کالا و حتی تعطیلی آن برای مهار تورم شنیده می‌شود، حسنی در واکنش به این سخنان خاطرنشان کرد: سطح مشخصی از تنظیم‌گری و دخالت در تمام دولت‌ها و اقتصادها در حال انجام است، اما ریشه اصلی تورم را در بورس کالا به عنوان یک بستر توزیع نمی‌توان جست‌وجو کرد و این طرز تفکر نگاه سطحی به مشکلات موجود اقتصاد کشور است.

جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا در رابطه با عملکرد ارکان اجرایی سازمان در سال ۱۴۰۱ اعتقاد داشت: در حوزه ابزارهای نوین حرکات و قدم ‌های رو به جلویی انجام شده است که از جمله آن ها می‌توان به به عرضه گواهی سپرده نفتی و شمش طلا به عنوان اولین بار در بازار سرمایه و همچنین صندوق‌های اهرمی و بخشی اشاره کرد. اما در بخش قراردادهای اختیار و آپشن همچنان راه درازی در پیش است و توجه به این نکته قابل اهمیت است که سازمان بورس در حوزه ابزارهای مالی نوین باید در جهتی حرکت کند که این ابزار یکی از نیازهای سرمایه‌گذاران را مرتفع کند.

او در انتها به بررسی آینده بورس در سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: امسال، سال بورس است و بازار سهام می‌تواند بازدهی‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد چراکه در حال حاضر پتانسیل‌های قابل توجهی در صنایع مختلف وجود دارد و از سوی دیگر شرایط تورمی نیز هرچند کمتر از سال ۱۴۰۱ اما با شیب کمتر امسال نیز ادامه خواهد داشت و رشد اسمی بازار سرمایه با پیشرانه افزایش نرخ در صنایع و تجدید ارزیابی دارایی‌ها قابل پیش‌بینی است اما باید به این نکته توجه داشت که این رشد هیجانی نیست و روند صعودی فعلی با شیب ملایم و پایدار ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار