۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
چشم‌انداز وکغدیر پس از عرضه اولیه

نماد «وکغدیر» که همانند بسیاری از عرضه‌های اولیه در روزهای اول با صفوف خرید طولانی همراه بوده و قابل خرید بود، این روزها به تعادل رسیده و حالا می‌توان آن را خریداری کرد. آیا فرصت خرید فرارسیده است؟

فردای اقتصاد: برنامه امروز خط سود به بررسی چشم‌انداز «وکغدیر» پس از عرضه اولیه اختصاص داشت. مسعود جعفری، کارشناس بازار سهام و سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر مهمانان امروز برنامه «خط سود» در استودیو «فردای اقتصاد» بودند. 

سهام هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در نماد «وکغدیر» در بیست و سومین روز اسفندماه سال گذشته در بورس تهران عرضه اولیه شد و از آن زمان تا کنون که ۱۱ روز کاری را سپری کرده است، توانسته بازدهی بیش از ۵۰ درصدی از آن سهامداران خود کند. نماد «وکغدیر» که همانند بسیاری از عرضه‌های اولیه در روزهای اول با صفوف خرید طولانی همراه بوده و قابل خرید بود، این روزها به تعادل رسیده و حالا می‌توان آن را خریداری کرد. 
اما سوالی که این روزها بسیاری از سهامداران حقوقی یا حقیقی‌هایی که با تحلیل بنیادی به دادوستد سهام می‌پردازند، این است که آیا فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در «وکغدیر» است یا خیر؟

وکغدیر بخریم؟

مسعود جعفری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص پتانسیل‌های بنیادی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر معتقد است: «وکغدیر» نسبت به سایر هلدینگ‌ها جدیدتر به وجود آمده و از این رو از همان اول برنامه‌ریزی‌ها بهتری صورت گرفت و حاکمیت شرکتی توجه ویژه‌ای به حوزه سایر فلزات غیرآهنی داشت و عملکردهای مناسبی در بحث اکتشاف داشت و پهنه‌های خوبی را به مالکیت خود درآورده و از این رو افق روشنی از این منظر دارد. از طرف دیگر اما پرتفولیوی حال حاضر این شرکت تا ۹۰ درصد در صنعت فولاد است و این قطعا در سال آینده لازم است تعدیل شود. با این حال بازوی غیرآهنی نیز در وکغدیر فعال شده و این شرکت حالا در حوزه‌های روی، نیکل، مس و مخصوصا طلا حرفی برای گفتن دارد. 
وی ادامه داد: «وکغدیر» سه شرکت مهم و به اصطلاح پول‌ساز در بورس دارد. ۱۹درصد مالکیت شرکت سنگ‌آهن گهرزمین، ۳۴ درصد مالکیت شرکت فولاد آلیازی و ۴۵ درصد مالکیت شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در دست هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر است. امسال هر سه شرکت از نظر رشد تولید، پروژه‌های در دست بهره‌برداری و نرخ در حال متحول شدن هستند. در پرتفوی غیربورسی «وکغدیر» نیز پروژه‌های خوبی همانند توسعه آهن و فولاد گل‌گهر دیده می‌شود. پروژه جانجا نیز در پرتفوی غیربورسی این شرکت دیده می‌شود که قابلیت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار سود در سال ۱۴۰۵ را با میزان عیار مس و طلا دارد. پروژه سومی که از آن می‌توان نام برد پروژه طلا جنگسر و خونیک شرکت است که هنوز ابعاد آن کاملا مشخص نیست. اما در مجموع از نظر ارزش‌گذاری به نظر فضای خوبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است.

تازه‌ترین اخبار از «وکغدیر»

سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر نیز در ادامه این برنامه عنوان کرد: «وکغدیر» در اردیبهشت ماه با افزایش سرمایه‌ ۱۰۰ درصدی، سرمایه خود را به ۴ هزار میلیارد تومان خواهد رساند. ضمن آنکه طرح تولید مداوم ذوب در یزد یک بعد از عید فطر راه‌اندازی می‌‍شود. پروژه فولاد یک میلیون تنی شرکت غدیر نی‌ریز که نقش مهمی در سوددهی شرکتی دارد، در روزهای آینده راه‌اندازی خواهد شد. از مجموع هشت طرح فولادی کشور، این اولین طرح فولادسازی است که راه‌اندازی می‌شود. ضمن اینکه مجمع افزایش سرمایه «بموتو» بعد از عید فطر برگزار خواهد شد.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس نورئزی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    سلام اون سوالی که آقای دم ثنا گفتن انتهای برنامه کارشناس برنامه اسخ بدن رو پاسخ ندادن:) اینکه از بین گهر زمین و فولاژ و فغدیر کدوم ارزنده تر هستن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار