۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲
شدیدترین هشدار به بانک‌های تورم‌ساز

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: اگر ناترازی بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال آن بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: اگر ناترازی بانکی رفع نشود حتما به سمت انحلال آن بانک خواهیم رفت و برنامه آن را به دولت تقدیم کرده‌ایم. طبق قاعده هر بانکی که منحل شود بانک مرکزی ضامن پول مردم است و هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

خبر خوش برای مردم

رئیس بانک مرکزی: مردم می‌توانند از حساب یارانه و سهام عدالت خود به عنوان وثیقه برای دریافت وام در بانک‌های دولتی و خصوصی استفاده کنند. اگر اطلاعاتی وجود دارد که چنین امری ممکن نیست باید گزارش شود.  

رئیس کل بانک مرکزی: نقش نقدینگی در تورم غیر قابل انکار است

فرزین: نقش نقدینگی در تورم غیر قابل انکار است و اکنون تقریبا ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. تا ۱۱ اسفند نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۸ درصد بوده درحالی که نرخ تورم ۴۶ درصد بوده است. اما هدف‌گذاری نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد است.  

جهش ارقام تخصیص ارز در سال ۱۴۰۱

فرزین: در سال گذشته در سامانه نیما و مرکز مبادله ۶۵ میلیارد دلار ارز تخصیص دادیم که ۱۰ میلیارد دلار بیش از سال قبل و ۲۱ میلیارد دلار بیشتر از سال ۹۹ بود و این رویه در سال جاری تقویت خواهد شد.

مردم چقدر دلار در خانه دارند؟

رئیس بانک مرکزی: براساس برآوردها حدود ۱۶ میلیارد دلار ارز در دست مردم است اما برآوردی از میزان سکه نداریم.

سه ابزار مهار دلار

فرزین: ضمن تاکید بر آنکه «بیش از نرخ ارز، نوسان آن است که بر تورم اثرگذار است سه ابزار برای کنترل بازار ارز معرفی کرد: اول «صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم.  دومین ابزار سلف ارزی است که جایگزین بازار فردایی دلار می‌شود اما با مدت زمان طولانی‌تر تا پیش‌بینی‌پذیری و اطمینان در بازار ایجاد شود. سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار