۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
مسیر هموار بورس برای فتح قله‌های جدید

در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند فعلی بورس، متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان شنبه همراه با آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند فعلی بورس، متغیرهای تاثیرگذار و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا به بررسی روند صعودی پرقدرت بورس در اولین روز کاری هفته پرداخت و اعتقاد داشت: کارنامه سبز بازارهای جهانی در هفته گذشته را شاید بتوان یکی از دلایل رشد امروز شاخص‌ها در تالار شیشه‌ای دانست و در کنار این موضوع می‌توان به نرخ تسعیر ارز بانک ملت نیز به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار اشاره کرد. پورکار همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی متغیرهای بنیادی سیگنال مثبتی را در رابطه با ادامه روند صعودی بورس مخابره می‌کند و نگرانی خاصی برای آینده بازار وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این سوال که صعود دسته جمعی صنایع و نمادها نگران‌کننده است؟ گفت: یک از مسائلی که در روندهای صعودی بازار باید در نظر گرفت، حس جاماندگی سهامداران است. هرچند که بازار پس از روند فرسایشی ۲ ساله پتانسیل رشد قابل توجهی در اغلب صنایع و نمادها دارد اما در حال حاضر یک دست از سهام‌ها به واسطه ارزندگی مورد توجه قرار گرفته و بخش دیگری به دلیل همین حس جاماندگی و ورود پول خرد حقیقی در مدار صعودی حرکت می‌کنند. سهامداران باید در روندهای صعود دسته‌جمعی نمادها در بازار سرمایه به متغیرهای تاثیرگذار بر هر صنعت خاص توجه داشته و به جای توجه به مقاومت‌ها، حد ضررهای خود را در سطوح بالاتری قرار دهند.

آراد پورکار در رابطه با ارزیابی تاثیر منفی افزایش نرخ بهره بر بازار سهام گفت: در سال‌های اخیر، نرخ بهره بدون ریسک و بین‌بانکی همواره یکی از متغیرهای موثر بر روند بازار سرمایه بوده است. این موضوع بر p/e  کلی بازار تاثیرگذار است و این نسبت متناسب با نرخ بهره ارزیابی می‌شود و افزایش نرخ بهره به صورت قطعی تاثیر منفی بر بازار سهام خواهد گذاشت اما باید به این نکته توجه کرد که باید تاثیر افزایش نرخ بهره بر بورس با تاثیر مثبت سایر متغیرهای موثر نظیر افزایش نرخ محصولات، روند بازارهای جهانی، نرخ دلار و ... مقایسه شود.

او در نهایت به معرفی صنایع پیشتاز در ۶ ماهه ابتدایی سال پرداخت و عنوان کرد: بازار سرمایه حتی در شرایط رکودی نیز همواره در فصل مجامع مورد اقبال بوده است و در صنایعی که تقسیم صود خوبی دارند شاهد جذب سرمایه بوده‌ایم. بنابراین در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز صنایعی که تقسیم سود خوبی داشته و p/eمحور هستند می‌توانند بازدهی مناسبی داشته باشند و در این بین شرکت‌های پالایشی و فلزات اساسی که همواره در فصل مجامع جذب نقدینگی خوبی داشته‌اند، از جمله صنایع پیشتاز در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار