۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶
ارتباط تورم و رشد قیمت بیت کوین

در زمان‌های زیادی همبستگی شدیدی بین این دو شاخص دیده شده است. اما به طور کلی رشد قیمت بیت کوین همراه با تورم تا حد زیادی وابسته به علت افزایش تورم است.

فردای اقتصاد: صحبت‌های زیادی در مورد رابطه تورم و رشد بازارها از جمله بازار رمزارزها مطرح گشته است. بر اساس نموداری که روند قیمت بیت کوین و تورم را نشان می‌دهد، در زمان‌های زیادی همبستگی شدیدی بین این دو شاخص دیده شده است. اما به طور کلی رشد قیمت بیت کوین همراه با تورم تا حد زیادی وابسته به علت افزایش تورم است.

در طول همه‌گیری کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و حتی برخی از آنها به ورطه ورشکستگی کشیده شدند. دولت آمریکا برای حمایت از این کسب و کارها و همچنین شهروندان که به ناچار شغل خود را از دست داده بودند، در غالب چند بسته حمایتی چندین میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کرد و به این سبب، حجم نقدینگی در این کشور افزایش یافت.

در طی دوران اشاره شده حجم تولیدات کاهش یافت، حتی بعد از واکسیناسیون و بهبود شرایط به دلیل مشکلات زنجیره تامین، تامین کالا و خدمات با سختی همراه بود. در کنار این موارد افزایش تقاضا و افزایش نقدینگی منجر به افزایش قیمت‌ها و در نتیجه رشد تورم تا حدود ۹ درصد شد.

در دوران کرونا و با افزایش تورم بازارها از جمله بازار سهام و کریپتوکارنسی به دلیل سیاست‌های انبساطی در روند صعودی قرار گرفتند و رشد چند صد درصدی را در برخی از آنها شاهد بودیم. اما فدرال رزرو در پی بروز این مشکل درصدد شروع سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره برآمد.

در سیکل قبلی با افزایش تورم بیت کوین با رشد قیمت همراه بود. در بولران سال ۲۰۲۱ نیز با افزایش تورم بیت کوین رشد قیمت را تجربه کرد. لازم به ذکر است که این رشد به دلایل مختلف رخ داد که تورم یکی از آنها محسوب می‌شود. در این شرایط مردم برای حفظ ارزش دارایی خود به بازارهای موازی گرایش پیدا می‌کنند، که کریپتو کارنسی یکی از آنها بود.

اما کم کم با افزایش نرخ بهره این دو شاخص روند معکوس یافتند. در طی یک سال اخیر هرگاه نرخ تورم ماهانه افزایش یافته بود و یا بیش از انتظارات بود، به دلیل اینکه احتمال افزایش نرخ بهره را دو چندان می‌کرد، بازارها با نوسان همراه شدند و به‌عکس.

در روز چهارشنبه شاخص قیمتی مصرف کننده منتشر شد که با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل، ۵ درصد را نشان می‌داد. انتظار می‌رفت واکنش بازار رمزارزها به این خبر بسیار مثبت باشد و بیت کوین را به سمت قیمت‌های بالاتر از ۳۰ هزار دلار هدایت کند. اما بر خلاف انتظارات قیمت در محدوده ۳۰ هزار دلار باقی ماند و تغییر خاصی در این زمینه رخ نداد.

به نظر می‌رسد اهالی بازارهای مالی پیش بینی منطبق بر کاهش تورم و همچنین کاهش شدت سیاست‌های انقباضی دارند، لذا این اخبار آنها را چندان غافلگیر یا ذوق‌زده نمی‌کند. در واقع آنها از قبل تصمیمات خود را با این روند تنظیم کرده‌اند، بنابراین بازار واکنش چندانی به این خبرها چه در جهت کاهش و یا افزایش نداشته است. اما به طور کلی روند سیاست‌های انقباضی تا دست‌یابی به تورم ۲ درصدی ادامه خواهد داشت و این می‌تواند مانعی برای رشد سریع و شارپ بازارها باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار