۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
چرا فاطمی‌امین برای بار دوم استیضاح می‌شود؟

جلال رشیدی کوچی: هرچند که آقای وزیر اعلام‌کردند که ما با واردات موافق هستیم و برخی از موانع واردات خودروی کارکرده را مرتفع کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد که با توجه به این تفاسیر، استیضاح باز هم در مجلس مطرح شود.

فردای اقتصاد: سیدرضا فاطمی‌امین برای دومین‌بار استیضاح خواهد شد. ساعتی پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با حضور وزیر صمت و امضاء کنندگان طرح استیضاح، جلسه داشت اما به گفته جلال رشیدی کوچی، نمایندگان سخنان و وعده‌های  وزیرصمت را نپذیرفتند و طرح استیضاح در کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون تخصصی با ۳۰ امضاء مصوب شد. قراراست این طرح استیضاح تا سه شنبه در صحن علنی اعلام وصول شود.

 رشیدی کوچی همچنین به تعدد لیست‌های استیضاح اشاره کرد و گفت: لیست‌های متعددی در کمیسیون وجود داشت و احتمالا تعداد امضای طرح استیضاح از این عدد فراتر خواهدرفت. هرچند کسی از وعده‌های وزیر در کمیسیون راضی نشد؛ اما بعدا تلاش می‌کنند که امضاها را نمایندگان پس بگیرند ولی در هر حال با توجه به صحبت‌های آقای وزیر به نظر می‌رسد که جلسه استیضاح وزیر از طرف مجلس قطعی است.

خودروی دست‌دوم علت استیضاح دوم

وی در خصوص علل استیضاح فاطمی‌امین هم گفت: محورهای متفاوتی برای استیضاح مطرح شده اما شاید اصلی‌ترین آن افزایش قیمت‌ خودرو است؛ هرچند که آقای وزیر اعلام‌کردند که ما با واردات موافق هستیم و برخی از موانع واردات خودروی کارکرده را مرتفع کرده‌ایم اما به نظر می‌رسد که با توجه به این تفاسیر، استیضاح باز هم در مجلس مطرح شود.

به گزارش «فردای‌اقتصاد»، موضوع واردات خودروی کارکرده تا ۵ سال در بودجه امسال تصویب شد اما گفته شد که هیات‌عالی‌نظارت در مجمع تشخیص‌مصلحت به این دلیل که دولت برای واردات خودرو به قانون نیاز ندارد با آن مخالفت‌ کرد. به یاد دارم که مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واپسین روزهای اسفند و بررسی لایحه‌بودجه۱۴۰۲ در اظهارنظری رسمی در کانال شخصی خود اعلام کرد که «دولت عزمی برای واردات خودرو ندارد.»

فاطمی امین نه تنها در روز رای اعتماد بلکه در جلسه دفاع از خود در استیضاح نخست، از تریبون مجلس به نمایندگان قول داده بود که قرعه‌کشی خودرو را تا پایان سال ۱۴۰۱ بردارد. آن روزها بحث برسر چگونگی عرضه خودرو در بورس‌کالا هم مطرح بود که دولت در آن هم برای چندمین‌بار با شکست مواجه شد.

وزیر صمت، البته در نخستین جلسه استیضاح خود جملات معنادار و قابل تاملی به مجلس گفت مانند این جمله که «آقایان به من فرصت اجرای برنامه را بدهید.» برخی از نمایندگان بعدها در راهروهای مجلس می‌گفتند که فاطمی امین برنامه دارد ولی جسارت اجرای آن برنامه‌ها را ندارد. ازسوی دیگر هنوز نمایندگان مخالف استیضاح هم در مجلس کم نیستند و معتقدند که چون مطمئن نیستند که دولت گزینه قوی‌تری نسبت به آقای فاطمی‌امین داشته‌باشد؛ بهتراست با استیضاح مخالفت کنند.

 با آنکه در طرح استیضاح قبلی تعداد امضاها ریزش کرد اما این طرح از حد نصاب بررسی در صحن نیفتاد. شدت و اثر بخشی لابی‌ها برای پس‌گیری امضاهای پای طرح استیضاح در مجلس آنقدر بالا است که برخی از نمایندگان از جمله روح‌الله حضرت‌پور، عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در ۲۲ فروردین امسال در توئیتر امضای خود پای طرح استیضاح وزر صمت را منتشر کرد و خطاب به مردم نوشت: ملت عزیز ایران  به دلیل ناعدالتی و ظلمی که از سوی صنعت خودرو و مدیران ناکارآمد آن می شود برای دومین بار درخواست استیضاح وزیر صمت را امضا کردم. حضرت‌پور دربخش دیگری از توئیت خود نوشته است که اینبار هم مانند بار قبل سازش‌کاری نخواهد کرد و امضای خود را پس نخواهد گرفت.

 به گزارش «فردای‌اقتصاد»، واردات خودرو به ویژه خودرو با کارکرد تا ۵ سال موضوعی بود که هم مرکز پژوهش‌های مجلس و هم کمیسیون تخصصی مجلس با آن موافق بودند و بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که دولت توان افزایش تولید را ندارد و بهترین گزینه برای متعادل سازی بازار خودرو و شکست قیمت سرسام آور خودروهای داخلی، واردات خودروهای نو و کارکرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار