۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
اعلام تاریخ بازگشایی سفارت عربستان/چه کسی سفیر می‌شود؟

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه گفت:براساس توافق قرار است که ظرف دوماه یعنی تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند و وزرای خارجه در این فاصله با یکدیگر دیدار می‌کنند.

ایرنا: علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه درباره زمان راه‌اندازی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و مکان آن اظهار کرد: براساس توافق قرار است که ظرف دوماه یعنی تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند و براساس توافقی که صورت گرفته بود، وزرای خارجه در این فاصله با یکدیگر دیدار کنند.

وی افزود: این موضوع ظرف مدت یک ماه صورت گرفت و وزاری خارجه دو کشور در پکن با یکدیگر دیدار کردند و از آن تاریخ اعلام رسمی روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی آغاز شد و متعاقب آن هیات‌های فنی با یکدیگر دیدار کردند.

هیات دیگری از عربستان برای بازگشایی سفارت به تهران می‌آیند

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه عنوان کرد: ما میزبان هیات سعودی بودیم و هستیم، این هیات از سفارتشان در تهران بازدید به عمل آورد که روز جمعه عازم مشهد شدند و از سرکنسولگری خود در این شهر بازدید کردند و حسب آنچه که به اطلاع ما رسیده به ریاض بازمی‌گردند و متعاقبا هیات دیگری از عربستان سعودی برای چگونگی بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان به ایران عزیمت می‌کند.

عنایتی بیان کرد: در طرف ایرانی هم به همین ترتیب اقدام شده است چهارشنبه هفته گذشته دو هیات کامل از جمهوری اسلامی ایران عازم عربستان شد یک هیات در ریاض مستقر شد و یک هیات در جده مورد استقبال احترام‌آمیز مقامات و مسئولان سعودی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: رئیس هیات ما آقای زرنگار با معاون وزیر خارجه عربستان در امور تشریفات ملاقات کرد که دیدار بسیار خوب و سازنده‌ای بود و توافقات اجرایی خوبی در آن دیدار انجام شد. ما بر این اساس، فعالیت خود را در عربستان سعودی در سفارت و سرکنسولگری برای ترمیم و آماده‌سازی برای بازگشایی آغاز کردیم.

تلاش وزارت خارجه برای بازگشایی سفارت قبل از ایام حج

دستیار وزیر امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر از سرگیری روابط اعلام شده و ما به دنبال آغاز فعالیت سفارت هستیم و امیدواریم در زمان پیش‌بینی شده یعنی تا قبل از ۱۹ اردیبهشت که سقف زمانی دو ماهی بود که مورد توجه قرار گرفته است بتوانیم سفارتخانه و سرکنسولگری ایران را بازگشایی کنیم. البته به دلیل مصادف بودن با ایام حج و آغاز ایام حج تلاش ما این است که قبل از آن زمان کار صورت بگیرد زیرا فعالیت سرکنسولگری و سفارت ایران قطعاً برای تسهیل امور حجاج مفید خواهد بود.

عنایتی درباره همزمانی بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان و تقدم و تاخر آن گفت: این یک موضوع کاملا تکنیکی است و در حال حاضر درباره آن چندان تصمیم‌گیری نشده است. ممکن است ما در گفت‌وگوهای آتی با عربستان سعودی به توافقی در این خصوص برسیم که آیا این کار به صورت همزمان صورت بگیرد یا اینکه هر یک از سفارتخانه‌ها که آمادگی افتتاح تا قبل از دو ماه را داشتند، فعالیت خود را آغاز کنند.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در دستور کار است

وی افزود: دیدار وزرای خارجه در دستور کار دو کشور ایران و عربستان قرار دارد و امیدواریم در آینده نزدیک این دیدارها صورت بگیرد.

هنوز سفرا معرفی نشده‌اند

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت خارجه درباره اینکه آیا هر دو کشور سفرای خود را برای استقرار در پایتخت‌ها معرفی کرده‌اند، گفت: این موضوع یک بحث اساسی است، به این معنا که زمانی که توافق صورت گرفت توافق بر عزیمت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر مورد تاکید طرفین بود و قطعاً این کار انجام خواهد شد اما این موضوع به شکل اجرایی نیازمند طی کردن روندهایی است.

عنایتی خاطرنشان کرد: این کار در دستور کار دو کشور ایران و عربستان قرار دارد و تعیین، معرفی و آغاز به‌کار آن منوط به طی شدن روندهای اجرایی است و هنوز سفرا به کشور مقابل معرفی نشده‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها