۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
مهمترین چالش سهام عدالت چیست؟

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح سهام عدالت، وضعیت آن همچنان مبهم است. معصومه طاهرخانی درباره مهمترین چالش‌های سهام عدالت می‌گوید.

فردای اقتصاد: با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح سهام عدالت، این طرح هنوز به اهداف اعلام‌شده خود دست نیافته‌است و وضعیت آن در ابهام قرار دارد. در برنامه شمارش معکوس امروز معصومه طاهرخانی درباره مهم‌ترین چالش‌های سهام عدالت در بازار سرمایه و راهکارهای حل و فصل آن اشاره و گفت: از مهم‌ترین مشکلات سهام عدالت برگزاری قانونی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است که از طریق مذاکره با نهادهای قضایی برای برگزاری به موقع می‌توان استفاده کرد و راهکارهایی برای مشارکت سهامداران در مجامع الکترونیک باید پیش‌بینی شود.

وی درباره مکانیسم آزادسازی سهام عدالت عنوان کرد: می‌بایست در مرحله اول نحوه آزادسازی ۶۰درصد پرتفوی سهام عدالت اعم از عرضه‌های بلوکی انجام شده، قیمت‌های فروش، مکانیسم نحوه انتخاب سهام از پرتفوی عدالت برای فروش، ماهیت خریداران و ... شفاف‌سازی شود و در مرحله دوم زمان آزادسازی ۴۰درصد باقیمانده و نحوه مدیریت عرضه توسط سهامداران روش مستقیم تعیین تکلیف شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نبود صندوق بازارگردانی متمرکز شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت یک دیکر از چالش‌های این بخش است که با ایجاد و راه‌اندازی صندوق بازارگردانی همراه با شفافیت عملکردی و تامین مالی از محل کارمزدهای اخذ شده توسط ارکان بازار در زمان پذیرش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی یا منابع سرمایه‌گذاری‌های استانی می‌توان قدم‌های مثبتی جهت اصلاح آن برداشت.

طاهرخانی تاکید کرد: حق مدیریت ۲۰ میلیون سهامدار روش مستقیم همچنان بلاتکلیف است و ضرورت ایجاد انجمن، کانون یا صندوق سهامداران خرد سهام عدالت احساس می‌شود و همچنین با بازنگری در مدل حاکمیتی سهام عدالت و ایجاد صندوق و عدم تکرار تجربه تخصیص مستقیم سهام به منظور مدیریت بازار سرمایه و حفظ حق مدیریت و مالکیت سهامداران تازه وارد؛ چالش ۳.۵ میلیون جامانده سهام عدالت مدیریت شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار