۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
سواد اقتصادی/ حبابِ دات کام یا یک شیدایی آموزنده

حباب دات کام چیست؟ شیدایی دسته جمعی چطور می‌تواند میلیون‌ها دلار خسارت به بار بیاورد؟ چطور ناگهان عده زیادی در دام تصمیم‌های اشتباه می‌افتند؟ حبابِ دات کام بهترین نمونه از شیدایی جمعی در اقتصاد است که آنقدر آموزنده شده تا تبدیل به یک اصطلاح اقتصادی مهم شود.

حباب دات کام به زبان ساده: حباب دات کام در حدود سال ۱۹۹۷ شروع شد، در سال ۲۰۰۰ به اوج خود رسید و در نهایت تا سال ۲۰۰۲ ترکید. همانطور که از نامش پیداست، حباب حول سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه در شرکت‌های اینترنتی می‌چرخید.

سرمایه‌گذاران آنقدر در مورد پیشرفت اینترنت هیجان‌زده بودند که دیگر اهمیتی به سودآور بودن یا احتمال سودآورشدن این شرکت‌ها نمی‌دانند. افزایش پنج برابری قیمت‌ها با کاهشی به همین اندازه دنبال شد و طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به سطح قبل از رونق خود بازگشت. کاهشی که با حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیز تشدید شد.

از هر دو شرکت اینترنتی، تنها یکی جان سالم به در برد. کسب‌وکاری مثل pets.com از ارزش بازار بیش از ۳۰۰ میلیون دلار تنها در عرض ۲۶۸ روز به صفر رسید. در سوی دیگر، داستان‌های موفقیت‌آمیزی مانند آمازون وجود دارد که ارزش آن از حدود ۱۰۰ دلار در دوران اوج حباب تا ۷ دلار پس از ترکیدن آن کاهش یافت، اما پس از آن به بیش از ۶۰۰ دلار در هر سهم رسید. مانند هر شیدایی دیگری، نتیجه‌گیری ساده است؛ حباب دات کام یک درس شگفت انگیز از طبیعت انسان است.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار