۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
سواد اقتصادی/ نظریه بازی‌ها

نظریه بازی چیست؟ تعریف نظریه بازی ها به زبان ساده؛ این مفهوم در اقتصاد چه معنی می‌دهد؟ وقتی بازیگران یک بازی بیشتر از دو طرف هستند رفتار هر کدام از آنها چطور روی رفتار بقیه و نتیجه نهایی بازی تاثیر می‌گذارد؟ آیا رفتار بازیگران قابل پیش‌بینی است؟

فردای اقتصاد: نظریه بازی به زبان ساده چیست؟ فرض کنید سارا قول می‌دهد به مت ۱۰۰ دلار بدهد، به شرطی که او یک مایل را در کمتر از هفت دقیقه بدود. اینجا همه چیز به این بستگی دارد که او تمرین کند و وقتی آماده شد، می‌تواند ۱۰۰ دلار را از سارا بگیرد.

نظریه بازی کجا کاربرد دارد؟

نظریه بازی موقعیت‌هایی مانند این را مطالعه نمی‌کند. در عوض موقعیت‌هایی را بررسی می‌کند که بیش از یک شرکت‌کننده دارد و در آن همه چیز به یک نفر بستگی ندارد. به عنوان مثال در بازی شطرنج، سایر بازیکنان به طور مداوم بر استراتژی شما تأثیر می گذارند. این می‌تواند نمونه‌ای از موقعیتی باشد که نظریه بازی‌ها مطالعه می‌کند. اما فکر نکنید فقط «بازی‌ها» مطالعه می‌شوند.

نظریه بازی همچنین مثلاً برای تحلیل موقعیت‌هایی که در آن بنگاه‌های متعدد در حال رقابت با یکدیگر هستند استفاده می شود. درست مانند یک بازی شطرنج، اقدامات یک بنگاه تحت تأثیر اقدامات سایر شرکت‌کنندگان است. مثلاً اگر رقیب قیمت را پایین بیاورد، ممکن است سایر بنگاه‌ها مجبور به انجام همین کار شوند. همانطور که می بینید، نظریه بازی اساساً رفتار دو یا چند شرکت‌کننده را در موقعیت‌هایی که شامل پاداش یا تنبیه است، تحلیل می‌کند. قوانین بازی را همه می‌دانند و فرض بر این است که همه بازیکنان منطقی هستند.

نظریه بازی می تواند پیش بینی کند؟

البته نظریه بازی هرگز قادر به پیش‌بینی رفتار انسان با دقت ۱۰۰درصد در یک موقعیت نخواهد بود. شما ممکن است دقیقا برعکس آنچه نظریه بازی پیشنهاد می‌کند انجام دهید. اما هنوز هم بینش جذابی درباره رفتار انسان‌ها ارائه می‌دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار