۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
وزیر رفاه درباره افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران گزاراش داد

وزیرکار در دفاع از آمار ایجاد یک میلیون شغل گفت: ایجاد یک میلیون شغل به این معنی نیست که همه شاغلان بیمه پردازی داشته باشند. شغل ایجادی با اشتغال خالص تفاوت دارد.

تسنیم: سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در برنامه صف اول با اشاره به اینکه جامعه کارگری نقش بسیار بزرگی را برای این انقلاب ایفا کردند گفت: نقش کارگران هم قبل از اتقلاب اسلامی در شکل گیری انقلاب اسلامی جامعه کارگری ایفای نقش موثری داشت هم بعد از انقلاب نقش پررنگی داشتند، در زمان جنگ هم نقش بسیاری داشت و درخشید و ۱۴ هزار شهید برای انقلاب دادند و در زمینه تولید جامعه کارگری نقش بسیار پررنگی داشت.

 صولت مرتضوی با بیان اینکه جامعه کارگری اجازه نداده است کوچترین ضربه‌ای به تولید زده شود افزود: بسته های حمایتی جمهوری اسلامی برای جامعه کارگری  تقریباٌ مطلوبی است و ما بالغ بر ۱۴.۵ میلیون نفر نفر بیمه شده اصلی داریم و تقریباً مجموع بازنشستگان کشور و تامین اجتماعی نزدیک به ۶ میلیون نفر هستند.

 وزیرکار با بیان اینکه برای جامعه هدف ما خدمات درمانی و پزشکی در نظر گرفته شده است در مراکزی که برای تامین اجتماعی است درمان و داروها برای این جامعه هدف رایگان است گفت: در بخش های دیگر که برای وزارت بهداشت است پرداختی فقط ۱۰ درصد است. تلاش می‌شود این را به حداقل برسانیم.

مرتضوی اظهار داشت:کارگران در بخش اقتصادی هم برای کارگران تلاش می کنیم تا اقدامات مناسبی صورت گیرد. در تلاشیم اقدامات خوبی انجام بدهیم تا آینده خوبی برای کارگران رقم بخورد. به طور مثال پرداخت۲۳درصد سهم حق بیمه کارفرما برای بازنشستگی کارگران است. تسهیلات ازدواج و مسکن برای فرزندان بازنشستگان مانند سایر آحاد جامعه پرداخت می شود.

 وی با اشاره به راه اندازی تعاونی های مسکن گفت: در تلاشیم که تا با راه اندازی تعاونی های مسکن اقدامات خوبی را برای مسکن کارگران انجام دهیم.

 وزیرکار با اشاره به برگزاری جلسات شورای عالی کار برای دستمزد کارگران گفت: نمایندگان شرکای اجتماعی در راستای ماده ۴۱قانون کار و تبصره۱ و۲ جلساتی را برگزار کردند و در نهایت مصوبه افزایش مزد با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان به امضا رسید.

وی گفت: نتیجه مذاکرات افزایش ۲۷ درصد حداقل حقوق دستمزد بود که افزایش یافت. نسبت به سال گذشته یک تعدیلی صورت گرفت. پرداخت حقوق بازنشستگان  اعمال افزایش صورت گرفت. بازنشستگان تامین اجتماعی در احکام اعمال شده است و در اردیبهشت اجرایی می شود. در سال ۱۴۰۱ در حوزه های مختلف تلاش‌های بسیار مضاعفی صورت گرفت که منجربه تصفیه حساب بزرگترین بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی شد که این عدد ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بود که از دولت‌های قبل انباشته شده بود.

 وی گفت: در بررسی ها صورت گرفته بزرگترین ابربدهکار بانکی سازمان تامین اجتماعی بود، چرا چون دولت‌ها برای سازمان تامین اجتماعی تکلیف تعیین کرده بودند ولی منابع به آن نداده بودند و سازمان تامین اجتماعی برای این که حقوق پرداخت بکند و برای هم از بانک ها قرض میکرد و همین باعث افزایش تورم می‌شد که در سنوات گذشته این انجام می‌شد. ۸۸ هزار میلیارد تومان صندوق بازنشستگی به بانک‌ها بدهکار بود این دولت آمد و این حق الناس را تسویه کردیم.

وی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند. تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است.

وی درباره ایجاد یک میلیون شغل گفت:سامانه رصد برای راستی آزمایی طراحی شده است، تمام افرادی که به روش های مختلف مشغول به کار می شوند، مشخصات آنها به همراه کد ملی و تلفن همراه در سامانه ثبت می شود. این ثبت، توسط دستگاه های مختلف و نهادهای حمایتی که اشتغال عمومی ایجاد می کنند ثبت می شود. از طریق سامانه رصد از سه طریق راستی آزمایی می کنیم.

 مرتضوی گفت: مرکز ملی پایش اشتغال کشور، سیاست ها و برنامه های اشتغال را ذیل دبیرخانه شورای عالی اشتغال هدایت می کند و وظیفه آن ایجاد هماهنگی میان سطوح مختلف نظارتی (پیامکی، تلفنی، میدانی) و همچنین نظارت عملیاتی اجرای برنامه زیست بوم ملی اشتغال است. نظارت در سه مرحله «صحت سنجی پیامکی»، «صحت سنجی تلفنی» و «نظارت میدانی» صورت می گیرد و مهمترین بخش نظارت اشتغال، مرحله نظارت میدانی است که در پنج سطح انجام می شود.

 وزیرکار با اشاره به  راستی‌آزمایی توزیع منابع اشتغال و اجتناب از انحراف تسهیلات در سامانه ملی رصد گفت:برای عده ای این سوال پیش می آید که چرا آمار مرکز آمار با آمار وزارت کار متفاوت است. تفاوتی بین ایجاد تعداد اشتغالی ایجادی و اشتغال خالص وجود دارد. دولت اعلام کرد یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می کنم. فرصت شغلی خالص یعنی مجموعه ورودی منهای خروجی.

 وی با اشاره به اینکه در صندوق های ۵گانه و صندوق بازنشستگی کشوری بالغ ۴۵۰هزار نفر بازنشسته کشوری داریم گفت: به جای این افراد شاغل مشغول کار شده است. حدود ۲۰۰هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کنند. ایجاد فرصت شغلی به این معنی نیست که تمام افرادی که شاغل شده اند بیمه پرداز باشند.

وزیرکار با اشاره به تعداد بیمه شدگان اجباری ۱۳۹۳تا۱۴۰۱ گفت: این آمار در سالنامه تامین اجتماعی وجود دارد. این سامانه از پایان اسفند ۱۳۹۹ تا بهمن ۱۴۰۱ آمار ۷۸۶هزار و ۱۷۶ نفر بیمه اجباری شده اند. خویش فرمایان ملزم به بیمه پردازی نیست. به طور مثال راه اندازی مغازه و خرید خودرو مشمول بیمه پردازی نمی شوند. تمام موارد بیانگر این است که ۱میلیون شغل ایجاد کرده است. علاوه بر این حدو د۱۰۷ هزار مجوز سازمان امور استخدامی به دستگاه های اجرایی صادر کرده است. مجموع اقدام دولت در ۶سال حدود همین تعداد یک سال گذشته است. در دولت سیزدهم حدود  ۷۸۶ هزار و ۱۷۸ نفربیمه اجباری  شده اند. در گزارش سه ماهه اخر مرکز آمار از سال۱۴۰۱ هم تایید می کند که کاری صورت گرفته است.

وی درباره امنیت شغلی کارگران گفت:از توصیه های رهبری است. قانون کار ضامن امنیت شغلی است. کارفرما به راحتی نمی تواند کارگر را اخراج کند. هیأت های رسیدگی, رسیدگی می کنند و برخورد می کنند. اگر کارگری تحت هر شرایطی از کار بیکار شود, می تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده می کند. معادل ۸۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد مصوب شورای عالی کار را به عنوان مقرری بیمه بیکاری دریافت می کنند تا شغل پیدا کنند.

 مرتضوی درباره اقدامات دولت برای جلوگیری از واحدهای تولیدی گفت:این موضوع در حوزه وزارت کار نیست. اما در چند وزارتخانه دنبال می شود. کارگروه هایی در استانداری ها این مسائل را دنبال می کنند. احیای کارخانه های نیمه تعطیل و نیمه راکد در وزارت صمت و استان ها دنبال می شود. در ابتدای دولت رئیس جمهور دستور دادند و از سوی معاون اول بخشنامه شد. بانک ها حق تعطیلی کارخانه را ندارند. شاید کارفرمایی بدهکار باشد, اما باید گیر کار اون حل شود. در سالی که گذشت به منظور صیانت از تولید,کارخانه های زیادی احیا شدند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها