۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
برای کارگران خانه ساخته می‌شود؟

چکشیان در رابطه با اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت کار در سال جاری پیرامون مسائل رفاهی کارگران توضیحاتی داد.

ایلنا: محمد چکشیان (معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس ستاد اجرایی هفته کارگر)، با اشاره به این نکته که وزارت کار برنامه‌های مختلفی در راستای گرامیداشت هفته کارگر دارد، اظهار کرد: تقویت مولفه‌هایی که در ارتقای فرهنگ کار و تلاش مؤثر هستند شامل ارتقای منزلت کارگر و علاوه بر آن مؤلفه‌های فرهنگی کار مانند وجدان کار، مهارت‌افزایی، مشارکت و تعاون، مدنظر وزارت کار است. 

وی با اشاره به فلسفه وجودی این هفته، گفت: جامعه کارگری کشور ۱۴ میلیون نفر هستند که با خانواده‌هایشان بیش از ۴۰ میلیون نفر یعنی بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب، تکریم جایگاه کار و کارگران و پرداختن به موضوعات جامعه کار و تولید در جامعه ضروری است. 

چکشیان در رابطه با اقدامات معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت کار در سال جاری پیرامون مسائل رفاهی کارگران توضیح داد: بحث مسکن کارگری مدنظر مجموعه وزارت کار است که باتوجه به دستور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به معاون تعاون این وزارتخانه مبنی بر پیگیری جدی مسکن کارگری قرار شده در سال جاری اقدام در این جهت را کلید بزنند. ما نیز در معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تعامل با تشکل‌های کارگری و مشورت با آن‌ها تلاش داریم تا ببینیم چه بسته مناسبی در حوزه مسکن برای کارگران قابل ارائه است. 

معاون وزیر کار تاکید کرد: در برنامه سال ۱۴۰۲ وزارتخانه در حال طراحی بسته‌ی مسکنی برای کارگران مطابق با توان کارگران است تا بتوان آن مبلغ اولیه لازمی را برای ثبت نام درنظر بگیریم که در توان جامعه کارگری باشد. ضمن اینکه مذاکرات ما با تعاونی‌های مسکن کارگری و کانون‌های کارفرمایی کشور نیز برای طراحی چنین بسته‌ای که امکان تهیه آن برای کارگران قابل دسترس باشد، ادامه دارد. 

رئیس ستاد بزرگداشت هفته کارگر با اشاره به افزایش حداقل دستمزد ۲۷ درصدی و وعده‌های حمایتی وزارت کار تصریح کرد: برخی گروه‌های شاغل کشور مانند زنان سرپرست خانوار آسیب‌پذیرتر هستند که در حال پیگیری بهبود آیین‌نامه‌های حمایتی از این دسته زنان باتوجه به شرایط معیشتی موجود در کشور هستیم. مجموعه اداره کل اجتماعی وزارتخانه در این زمینه باتوجه به ابعاد اجتماعی آن پیگیری لازم را در این حوزه در دستور کار قرار داده است. ضمن اینکه در بحث امکانات رفاهی و بسته‌های معیشتی در سال جاری از سوی معاونت رفاه وزارتخانه برنامه‌هایی برای در دسترس قراردادن این بسته‌ها برای جامعه کارگری در دستور کار قرار گرفته است. 

چکشیان اضافه کرد: ما تلاش داریم بخشی از مشکلات معیشتی گروه‌های آسیب‌پذیرتر اجتماعی را از طریق ارائه بسته‌ها حل کنیم. باتوجه به اینکه افزایش حداقل دستمزد در کشور محدودیت‌هایی دارد، به نظر می‌رسد این نوع ورود می‌تواند چتری حمایتی را برای جامعه کارگری ایجاد کند. هرچند سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای در حداقل مزد کارگران صورت گرفت و افزایش حقوق امسال نیز قابل قبول است. افزایش‌های حقوقی طی دو سال اخیر کارگران به نسبت گذشته بی‌سابقه بوده است و ما نباید این نکته را فراموش کنیم، هرچند باز هم نسبت تورم به معیشت روزمره بالاست که باید جبران شود. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث آسیب‌های اجتماعی خانوارهای کارگری و کارگران کشور به بحث اعتیاد و بهداشت مناطق کارگری‌نشین گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد خانه‌های بهداشت ما نسبت به گذشته ۶ برابر شد. ما امروز ۵ هزار خانه بهداشت و ۵ هزار ایستگاه به‌گر در نزدیکی کارخانه‌جات داریم. در راستای حل آسیب‌های اجتماعی یادشده ما به بازخوانی ماموریتی این خانه‌های بهداشت پرداختیم تا با کیفی‌سازی در جهت ارتقای خدمات در این حوزه بتوانیم مشاوره و درمان لازم را ارائه دهیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha