برنامه کامل خط سود ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

صنعت خودرو به کدام سمت می‌رود؟

همراه با آرمان خالقی عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت و مسعود جعفری کارشناس بازار سرمایه
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
صنعت خودرو به کدام سمت می‌رود؟

در بخش اول برنامه خط سود امروز همراه با سروش بهرامی، عضو تحریریه فردای اقتصاد، به مرور و بررسی آخرین و مهم‌ترین خبرها و تحولات شرکتی طی هفته گذشته پرداختیم.

فردای اقتصاد: خط سود امروز به بررسی وضعیت صنعت خودرو و چرایی جذاب شدن این صنعت برای ورود بخش خصوصی پرداخت. در بخش اول برنامه خط سود امروز همراه با سروش بهرامی، عضو تحریریه فردای اقتصاد، به مرور و بررسی آخرین و مهم‌ترین خبرها و تحولات شرکتی طی هفته گذشته پرداختیم.

اما یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین خبرهای منتشر شده طی هفته گذشته، ورود هلدینگ غذایی شیرین عسل به صنعت خودروسازی بود که در بخش دوم نیز همراه با مهمان اصلی برنامه، آرمان خالقی عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به بررسی شرایط فعلی، چالش‌ها و فرصت‌ها، موانع پیش‌رو و چشم‌انداز آتی صنعت خودرو و دلایل تمایل شرکت‌های خصوصی به حضور در این صحنه پرداختیم. خالقی در ابتدای صحبت‌های خود به بررسی تفاوت بخش خصوصی تولید خودرو با بخش دولتی پرداخت و مسیر درست و منطقی آن را مرور کرد.

وی ابعاد خودروسازی را از منظر مونتاژکاری مورد بحث قرار داد و اعتقاد داشت که با وجود چالش‌های بسیار زیادی در صنعت خودروی کشور، تولید خودرو به روش مونتاژ می‌تواند با سوددهی خوبی همراه باشد. خالقی در ادامه اشاره‌ای نیز به صنعت قطعه‌سازی در ایران داشت و عنوان کرد که این موضوع در کشور طی سالیان گذشته رشد نکرده و دلایل این جاماندگی و موانع آن را مورد بررسی قرار داد. او در این رابطه عنوان کرد که در شرکت‌های خودروسازی موفق، به مبحث قطعه‌سازی بسیار توجه می‌شود، زیرا هزینه حمل خودروی کامل بالا و همچنین اینکه تولید در مواقعی گران‌تر از واردات تموم می‌شود. 

آیا مونتاژکاری اقدامی اشتباه است؟

عضو هیات مدیره و قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد: نمی‌توان ادعا کرد که مونتاژکاری اقدامی اشتباه است، چراکه فرآیند تولید از همین مرحله عبور می‌کند اما کوتاهی‌ها و سودجویی برخی افراد مرتبط با صنعت خودرو موجب شد ساختار اصلی خودروسازی در ایران به تدریج از دست برود و انگیزه بسیاری از قطعه‌سازان کشور که ریشه اصلی صنعت خودروسازی هستند، از دست برود.

چرا خودروسازی برای بخش خصوصی جذاب شده است؟

خالقی همچنین معتقد است: موضوع خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور آنطور که باید پیش نرفت و تمام رفت‌وآمدهای آنها توسط دولت تعیین می‌شود. این در حالی است که سهامداران خرد نقشی در تعیین مدیریت ندارند. در چنین شرایطی بخش خصوصی که صاحب سرمایه است با در نظر گرفتن مزیت‌های موجود در این حوزه اقدام به تولید خودروهایی می‌کند که اگر به فرض، تقاضایی در بازار داخل برای آن وجود نداشت؛ توان رقابت با کالاهای مشابه در بازارهای خارجی را داشته باشد.

واردات خودرو؛ تهدید یا فرصت

در ادامه مسعود جعفری راجع به واردات خودرو کارکرده یا به طور کلی واردات خودرو برای تولیدکنندگان و سهامداران تهدید هست یا خیر صحبت کرد و اعتقاد داشت با توجه به اینکه میزان واردات در مقایسه با تقاضای بازار مقدار کمی است، نه تنها تهدید نیست بلکه می‌توان گفت این موضوع می‌تواند ابزار تنظیمی خوبی برای بازار خودرو باشد. او همچنین به بررسی دلایل سختی واردات خودرو به کشور پرداخت.

در انتها نیز آرمان خالقی به توضیح درباره اصول قیمت‌گذاری خودرو پرداخت و عنوان کرد که قیمت‌گذاری نباید نه در دست دولت و نه شورای رقابت باشد، بلکه به هر شکلی باید از قیمت‌گذاری دستوری دوری کرد؛ زیرا این موضوع ضرر و زیان زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. به گفته وی، باید با قیمت‌گذاری آزاد بخشی از سود این صنعت به تولیدکنندگان بازگردد و بخشی نیز برای توسعه این صنعت هزینه شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار