۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
چرا منفی‌های بورس ترسناک نیست؟

در بورسان سه‌شنبه همراه با قاسم آزاد، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط روز بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در بورسان سه‌شنبه همراه با قاسم آزاد، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط روز بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدا اشاره‌ای به روند جاری بورس تهران داشت و گفت: از شروع اسفندماه تا کنون، بازار سهام به بازدهی حدودا ۶۰ درصدی را ثبت کرده است، روند صعودی بورس از ابتدای آبان‌ماه با توجه بیشتر به نماد بزرگتر آغاز شد و از اواسط اسفند با جدی شدن موضوع دلار ۲۸۵۰۰ تومانی شاهد حرکت نقدینگی به سمت شاخص کل هم‌وزن و نماد کوچکتر بازار سرمایه بودیم. در این روزها به نظر می‌رسد اقبال سهامداران عمدتا به سهام جامانده از صعود اخیر بورس است و در واقع فضای کلی بازار سهام تغییر کرده است که نمی‌توان در انتهای بازار امروز، وضعیت بازار سهام را در روزهای آتی پیش‌بینی کرد به عبارت دیگر منطق حاکم بر بورس تهران دچار تغییراتی شده است.

وی افزود: جنس معاملات تغییر کرده و فاکتورهای بنیادی چندان مورد توجه فعالان نیست با توجه به قرار گرفتن p/e بازار سهام در محدوده ۷.۵ تا ۸ با قطعیت نمی‌توان در رابطه با ارزندگی بازار قضاوت کرد و با فاصله گرفتن از فاکتورهای بنیادی، بررسی روند ورود پول به بازار و صنایع، ارزش معاملات و روند کلی چرخش پول نمی‌توان پیش‌بینی ادامه‌دار شدن منفی‌ها را در بورس داشت و بازار سرمایه وضعیت ترسناکی را سپری نمی‌کند.

این کارشناس در انتها به این سوال پاسخ داد که متر وسنجه درست برای ارزیابی ارزندگی بورس در حالی که برخی p/e  بازار سرمایه را با نرخ بهره بدون ریسک مقایسه کرده و اعداد ۴ تا ۵ واحد را سطوح ارزندگی بورس می‌دانند و در مقابل برخی دیگر اعتقاد دارند که این نسبت باید با میانگین‌های تاریخی مقایسه شده و به آثار خلق قابل توجه نقدینگی در اقتصاد نیز توجه شود؛ چیست؟ وی اعتقاد داشت: در حال حاضر تورم انتظاری در اقتصاد کشور به سطح بالایی رسیده است که این تورم حتی در کالاهای اساسی نیز به چشم می‌خورد، از سوی دیگر نسبت پول به نقدینگی به سقف‌های تاریخی رسیده است و شاهد نرخ بهره حقیقی منفی در اقتصاد هستیم که انگیزه‌ای در سیاست‌گذار برای افزایش نرخ بهره اسمی نیز دیده نمی‌شود، پس با توجه به موارد ذکر شده و عدم چشم‌انداز روشن از بهبود شرایط سیاسی به نظر می‌رسد محدوده‌های تعادلی p/e  از سطوح ۴ تا ۵ واحد فاصله داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار