۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
کم خرج‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران کدامند؟

تعدادی از کم‌مصرف‌ترین و کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی همین محصولات سایپا مانند پراید، ساینا، تیبا و کوییک است. در کنار آن‌ خودروهای دیگر از جمله ال ۹۰، پژو ۲۰۶ و در سطح خودروهای کم خرج خارجی خودروهای سدان هیوندای i۱۰ و کیا سراتو را داریم.

فرارو:از دیگر خودروهای کم خرج و کم مصرف خارجی که باید در لیست وجود داشته باشد، کیا پیکانتو است. این خودرو با میزان مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای خارجی لیست ما است. حداکثر سرعت خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و حجم موتور آن ۱۲۴۸ سی سی است. کلاس بدنه خودرو هاچ بک استو توان ۸۵ اسب بخار است.

می‌خواهیم در مورد کم‎هزینه‌ترین خودروهای داخلی و خارجی صحبت کنیم. امروز هر تصویری که در مورد محصولات سایپا دارید را کنار بگذارید، چرا که تعدادی از کم‌مصرف‌ترین و کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی همین محصولات سایپا مانند پراید، ساینا، تیبا و کوییک است. در کنار آن‌ خودروهای دیگر از جمله ال ۹۰، پژو ۲۰۶ و در سطح خودروهای کم خرج خارجی خودروهای سدان هیوندای i۱۰ و کیا سراتو را داریم.

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا به بررسی میزان مصرف سوخت پایین، خدمات پس از فروش (تعمیرات و لوازم یدکی در دسترس و ارزان) و کم استهلاک‌ترین خودروهای داخلی و خارجی بپردازیم. قطعا در پایان بهترین تصمیم را در مورد خرید کم‌هزینه‌ترین خودرو برای مصارف درون شهری و برون شهری خواهید گرفت.

کم هزینه‌ترین خودروی‌های داخلی

شاید شما هم دیده باشید که برخی از افراد در کنار داشتن ماشین خارجی یا داخلی گران‌قیمت همواره یک خودرو دیگر مانند پراید، تیبا یا ساینا نیز در پارکینگ خود دارند. اگر به شما بگوییم که دلیل عمده همچنین کاری برخورداری از مزایای این خودروها تحت عنوان کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی است، چه؟ بله، برخی خودروهای داخلی در لیست کم هزینه‌ترین خودروها از لحاظ استهلاک، تعمیرات، هزینه لوازم جانبی، وضعیت موجود بودن قطعات و مصرف سوخت قرار دارند. اگر به دنبال خرید کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی برای تردد داخل شهری هستید در اینجا تعدادی از کم‌خرج‌ترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم.

پراید – کم‌ خرج‌ترین خودرو داخلی

همه ما پراید را تحت عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی و بازار خودرو می‌شناسیم. حتی بیراه نیست اگر بگوییم در شرایط فعلی پراید کم خرج‌ترین خودرو ایران است. چرا که قطعات یدکی آن در مقایسه با دیگر خودروها بسیار ارزان است.

اگر نیاز به تعمیرات نیز باشد، تمامی تعمیرکاران با هزینه مناسب آن را تعمیر می‌کنند. بعلاوه که خودرو پراید نسبت به دیگر خودروها استهلاک کمتری را نیز دارد. البته این برای مواقعی است که خودرو برای مصارف روزانه و داخل شهر استفاده شود.

مدل‌های مختلف پراید از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ در بازار موجود است. مشخصات فنی خودرو پراید شامل دیفرانسیل از جلو، گیربکس ۵ دنده‌ای دستی، پیشرانه ۴ سیلندری، حجم موتور ۱.۳ لیتر، قدرت ۷۱ اسب بخار و مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حجم باک خودرو پراید ۴۰ لیتر و وزن آن ۹۱۰ کیلوگرم است.

تیبا – از کم ‌مصرف‌ترین خودروهای جدید داخلی

تیبا از دیگر کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی است. این خودرو ساخت شرکت خودروسازی سایپا در سال ۸۹ به بازار خودرو عرضه شد. شکل بدنه شامل کلاس بدنه سدان در تیبا صندوق‌دار و هاچ بک در تیبا۲ است. قدرت موتور آن نسبت به پراید بیشتر است. میزان مصرف سوخت آن حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و از نظر قیمت تعمیرات و استهلاک نیز جزو مناسب‌ترین خودروهای داخلی برای ترددهای درون شهری است.

در طراحی و ساخت آن از قطعات پراید، کیا ریو و تندر ۹۰ استفاده شده است و در واقع تیبا روی پلتفرم پراید توسعه پیدا کرد. نکته خوب در مورد کم‌هزینه بودن خودرو تیبا، مصرف سوخت پایین آن به‌خصوص در مدل‌های دوگانه سوز آن است. سازگاری خود با گاز CNG زیاد است.

تیبا

اگر قصد خرید خودرو کم خرج برای درآمدزایی، مسافرکشی، رانندگی استپ و... را دارید، مدل‌های مختلف تیبا می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در کل دو کلاس خودرو سدان و هاچ بک تیبا و ۸ تیپ مختلف آن در بازار موجود است، خودرویی که ابتدا مینیاتور نام داشت و با کد S۸۱ رسانه‌ای شد. از نظر فنی نیز تفاوتی میان کلاس بدنه سدان و هاچ بک آن یعنی تیبا ۲ وجود ندارد.

ساینا – از دیگر کم مصرف‌ترین خودروهای داخلی

در کنار تیبا به عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی، ساینا از دیگر انتخاب‌های پیش روی شما است. ساینا بعد از موفقیت‌های تیبا با اعمال کمی تغییر (فیس لیفت) به بازار عرضه شد. تلاش سایپا بر این بود که بتواند خودرویی از نظر ظاهری زیباتر و کارآمدتر به بازار خودرو عرضه کند. از تفاوت‌های ساینا و تیبا این است که ساینا کلاس بدنه هاچ بک ندارد و تنها در نسخه سدان ساخته شده است. در میان تیپ‌های مختلف ساینا، مدل SE-A(LUX) دارای گیربکس اتومات است و از نظر آپشن‌هایی که دارد متفاوت با دیگر تیپ‌های ساینا است.

پیشرانه ساینا مانند تیبا است. موتور آن ۱.۵ لیتری ۴ سیلندری است. دو نوع گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ سرعته اتوماتیک دارد.قدرت آن ۸۷ اسب بخار و گشتاور خودرو ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور دقیقه است. میزان مصرف سوخت ساینا بعنوان یک خودرو کم مصرف ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. و اما تیپ‌های مختلف ساینا:

کوییک دنده ای

کوییک دنده‌ای از دیگر خودروهای کم هزینه جدید با جذابیت‌های خاص در قشر جوان و خانواده‌ای با درآمد متوسط است. کوییک در واقع سومین خودروی سایپا است که روی پلتفرم X۲۰۰ تولید و در سال ۹۵ روانه بازار شد. کوییک مشابه خودرو هاچ بک تیبا است با این تفاوت که ارتفاع آن بلندتر و ظاهر آن اسپرت‌تر است.

این روزها ترکیب رنگی قرمز-سفید و قرمز-مشکی آن نیز در بازار طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.

از مزایای خودرو می‌توان به هزینه نگهداری پایین و بازار دست دوم خوب خودرو اشاره کرد. بعلاوه که خدمات تعمیرات آن نیز آسان و کم‌هزینه است.

از مشخصات فنی خودرو می‌توان به موتور بنزینی، حجم موتور ۱.۵ لیتری، قدرت موتور ۸۷ اسب بخار، گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر و گیربکس ۵ سرعته دستی، محور دیفرانسیل از جلو، سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ثانیه، مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و فرمان هیدرولیک اشاره کرد.

در کل کوییک به جز سنسور عقب و نمایشگر مولتی مدیا، استارت بدون کلید و دوربین عقب در مدل‌های جدید، آپشن خاصی ندارد. نکته مهم و بارز آن قیمت اقتصادی به صرفه است و ویژگی‌هایی که آن را در لیست کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی قرار داده است.

پژو ۲۰۶

احتمالا شما نیز شنیده‌اید که ایران خودرو اعلام کرده که خط تولید ۲۰۶ غیرفعال شده است. اما این مسئله روی کم مصرف بودن و پرطرفدار بودن تیپ‌های مختلف ۲۰۶ تاثیری نگذاشته است. خودرو ۲۰۶ در تیپ کلاس بدنه هاچ بک یک خودرو پرطرفدار در میان قشر جوان با درآمد متوسط است.

میزان مصرف سوخت پژو ۲۰۶ به صورت ترکیبی ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

کم خرج‌ترین خودروهای خارجی

اگر به هر دلیلی ترجیح شما این است که در میان کم‌هزینه‌ترین خودروهای خارجی انتخاب کنید، اتفاقا دست شما برای انتخاب باز است. میزان مصرف سوخت پایین و حرکت به سوی کمترین میزان آلایندگی و هزینه‌های جانبی از فاکتورهای اصلی شرکت‌های خودروسازی خارجی است.

قیمت بالای خودروهای خارجی در ایران بخش زیادی به دلایل مسائل مربوط به تحریم و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی است. اما باز برای شما یک لیست از کم‌خرج‌ترین خودروهای خارجی را تهیه کرده‌ایم.

هیوندای مدل‌ای ۱۰

یکی از کم‌هزینه‌ترین و کم‌مصرف‌ترین خودروهای خارجی در داخل ایران، هیوندای مدل I۱۰ است. حجم باک هیونداای ۱۰ ۴۰ لیتر و میزان مصرف آن ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یعنی بعضا نسبت به کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی نیز مصرف سوخت پایین‌تری دارد. نوع کلاس بدنه خودرو هاچ بک است. نوع انتقال نیرو در این مدل خودرو دیفرانسیل جلو و حداکثر توان موتور آن ۸۶ اسب بخار است.

از دیگر مشخصات فنی هیوندا i۱۰ می‌توان به شتاب ۰ تا ۱۰۰ در زمان ۱۳.۸ ثانیه اشاره کرد. جعبه دنده خودرو از نوع ۴ سرعته خودکار تیپ ترونیک است. حداکثر گشتاور خودرو ۱۲۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. وزن خودرو ۱۰۴۶ کیلوگرم و فاصله بین دو محور ۲۳۸۵ میلی‌متر است.

گفته شده است که خط تولید هیوندای i۱۰ فیس لیفت از آوریل ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و نخستین نمونه‌های آن به‌دست خریداران خواهد رسید.

کیا پیکانتو – عموزاده هیوندای i۱۰

از دیگر خودروهای کم خرج و کم مصرف خارجی که باید در لیست وجود داشته باشد، کیا پیکانتو است. این خودرو با میزان مصرف سوخت ۵.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای خارجی لیست ما است. حداکثر سرعت خودرو ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و حجم موتور آن ۱۲۴۸ سی سی است. کلاس بدنه خودرو هاچ بک استو توان ۸۵ اسب بخار است.

از دیگر ویژگی‌های خودرو می‌توان به وزن ۱۰۳۵ کیلوگرم، فاصله بین دو محور ۲۳۸۵ میلیمتر، حداکثر گشتاور ۱۲۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه و حجم باک ۳۵ لیتر اشاره کرد.

رنو سیمبل – از دیگر خودروهای کم خرج خارجی

ظاهر این مدل خودرو مانند ال ۹۰ است. از نظر فنی نیز اشتراکاتی میان این دو مدل خودرو سدان وجود دارد. رنو سیمبل یک خودرو جمع و جور، کم مصرف با قیمت متعادل تعمیرات در داخل کشور است. برای همین متقاضیان خرید خودرو کم هزینه جذب آن خواهند شد.

رنو سیمبل در واقع نسخه جدید رنو لوگان با نام وطنی تندر ۹۰ است. اصلاحات کلی و جزئی روی این محصول انجام شد و اکنون با ظاهری زیباتر و امکانات و ویژگی‌های فنی بیشتر در بازار موجود است. میزان مصرف سوخت پایین خودرو (۵.۸ ایتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)، حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی، حداکثر توان ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های خوب سدان رنو سیمبل است که سبب شده است در لیست کم‌هزینه‌ترین خودروهای خارجی قرار داشته باشد.

کم‌ هزینه‌ترین خودروهای وارداتی از نظر استهلاک

در کنار مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب قطعات در بازار، قیمت کم تعمیرات خودرو و... فاکتور مهم دیگری بر روی کم‌هزینه بودن خودرو تاثیرگذار است و آن هم میزان استهلاک خودرو در بازه زمانی مختلف است.

به گزارش yourmechanic خودروهای کمپانی بی‌ام و، مرسدس بنز، کادیلاک، ولوو، آئودی، سیتروئن و کرایسلر در صدر بیشترین هزینه نگهداری قرار دارند. البته که حساب این خودروها کاملا جدا است و مشخصات و آپشن‌های آنها به حدی قدرتمند و بالا است که موارد دیگر به چشم نمی‌آید.

در اینجا تعدادی از کم‌هزینه‌ترین خودروهای وارداتی از نظر استهلاک و به صرفه بودن اقتصادی را برایتان آورده‌ایم.

کیا سراتو

مصرف سوخت و استهلاک این خودروی وارداتی خیلی پایین است و همین آن را در لیست محبوب‌ترین خودروهای کم‌هزینه قرار داده است. عملکرد عالی و دوام بالا از ویژگی‌های کیا سراتو است.

حداکثر میزان مصرف سوخت کیا سراتو ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حجم موتور ان ۱۹۹۸ سی سی و حداکثر سرعت آن ۱۹۷ کیلومتر بر ساعت است.

شما با یک خودرو کلاس بدنه سدان با پیشرانه قدرتمند ۴ سیلندری و حداکثر توان موتور ۱۵۴ اسب بخار سر و کار دارید. کشور سازنده این خودرو کره جنوبی است و در سال ۲۰۱۰ طراحی و به بازار عرضه شده است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن تنها ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. کروز کنترل اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، شیشه‌های ضد اشعه، سنسور پارک عقب، آینه‌های برقی و کامپیوتر سفری از جمله امکانات این خودروی کم‌هزینه با استهلاک پایین وارداتی است.

تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲

از پراید شروع کردیم و به یکی از خودروهای جدید قدرتمند که یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شرکت ژاپنی تویوتا است رسیدیم. کرولا با کلاس بدنه کراس اور کامپکت و شاسی یکپارچه که دارای سیستم تعلیق مک فرسون استرات برای جلو و سیستم تعلیق میل پیچشی برای عقب است.

میزان مصرف سوخت خودرو ۷.۳ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو ۴ سیلندری است و ۱۶ سوپاپه است. حداکثر سرعت آن ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر گشتاور آن ۲۰۳ نیوتن متر است. قدرت موتور آن ۱۶۹ اسب بخار است. در کنار مشخصات فنی، طراحی زیبایی کاملا مدرن و امروزی خودرو در کنار امکانات زیاد و آپشن‌های جذاب از دیگر نقاط جذاب این خودروی کم مصرف با استهلاک پایین وارداتی است.

تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲

جمع بندی

در میان کم‌هزینه‌ترین خودروهای داخلی و خارجی پرسه‌ای فنی زدیم و چند مدل از کم‌مصرف‌ترین خودروها را بررسی کردیم. گزینه‌هایی مانند مصرف سوخت پایین، استهلاک پایین خودرو، هزینه قطعات جانبی پایین، بازار دست دوم مناسب و قیمت پایین قطعات یدکی و هزینه‌های نگهداری بر روی کم خرج بودن خودرو تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها