۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
قیمت مرغ سه رقمی می‌شود؟

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند در ماه رمضان از گران شدن مرغ جلوگیری کردیم و حالا نوبت به اصلاح قیمت‌ها رسیده است

فرارو: قیمت مرغ از نرخ مصوب عبور کرده است. درحالی که آبان پارسال نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان تعیین شد، حالا فارس و تسنیم به‌عنوان رسانه‌های نزدیک به دولت از ارقام بالای ۸۰ هزار تومان برای هر کیلو مرغ نوشتند و گزارش‌های مردمی از دردسر جدید یعنی کمبود یا بهتر است بگوییم نایاب شدن مرغ در میادین میوه‌وتره‌بار حکایت دارد. از یک طرف مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی فروش مرغ با ارقام بالای ۶۳ هزار تومان را رسما گران‌فروشی می‌داند، اما از یک طرف دیگر معاون امور دام این وزارتخانه گفته با همکاری تولیدکنندکان جلو افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان را گرفتیم و حالا نوبت به اصلاح قیمت‌ها رسیده است. با این اوصاف احتمالا به‌زودی شاهد افزایش نرخ جدید مصوب مرغ خواهیم بود، اما این افزایش قیمت چقدر خواهد بود؟

پیش‌بینی شماره یک؛ کیلویی ۷۲ هزار تومان

به گزارش فرارو، قیمت مرغ زنده از ابتدای سال چیزی حدود ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. روز پنجم فروردین ۱۴۰۲ که نخستین روز معاملاتی در بازارهای مختلف بوده، خرده‌فروش‌ها مرغ زنده را در سراسر کشور به‌شکل میانگین کیلویی ۴۶ هزار و ۵۰ تومان می‌خریدند و الان که تقریبا یک ماه از آن روز می‌گذرد، قیمت مرغ زنده برای آنها به کیلویی ۵۳ هزار و ۶۸۰ تومان رسیده است. پس جای تعجب ندارد که فروشنده‌های مرغ دیگر با نرخ مصوب کاری نداشته باشند و آن را گران‌تر از ۶۳ هزار تومان بفروشند. در این یک ماه روند بازار طوری بوده که قیمت مرغ مدام روی دور گرانی حرکت کرده و به‌عنوان مثال نسبت به قبل از تعطیلات عید فطر یعنی همین یک هفته پیش، قیمت مرغ زنده زنده از ۵۱ هزار و ۸۰۰ به ۵۳ هزار و ۶۸۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این همان چیزی است که باعث می‌شود تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها خواستار افزایش قیمت مرغ باشند و نهایتا با کمبود آن در بازار روبه‌رو شویم. اگر فرض کنیم تولیدکننده‌ها به همین افزایش ۱۵ درصدی قانع باشند، آنوقت با اضافه شدن این عدد قیمت جدید مرغ گرم باید به ۷۲ هزار تومان برسد. البته این خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی از قیمت جدید مرغ است و اگر قرار باشد به میزان رشد نرخ تورم به قیمت مرغ اضافه شود، با اعداد و ارقام بیشتری سروکار خواهیم داشت.

پیش‌بینی شماره دو؛ کیلویی ۹۰ هزار تومان

قیمت مرغ الان از نرخ مصوب فاصله گرفته است. آبان پارسال وزارت جهاد کشاورزی درحالی رقم ۶۳ هزار تومان را برای هر کیلو مرغ درنظر گرفت که الان خرید آن می‌تواند ۲۰ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب تمام شود. فارس و تسنیم هم که جزو رسانه‌های نزدیک به دولت هستند از ارقام ۷۸ تا ۸۵ هزار تومانی قیمت مرغ خبر دادند و دردسر بعدی، کمبود یا بهتر است بگوییم نایاب شدن مرغ است. با این اوصاف قیمت جدید مرغ باید چقدر باشد که تولیدکننده‌ها را راضی کند؟ مرکز آمار اسفند پارسال نرخ تورم سالانه را حدود ۴۶ درصد اعلام کرد. در گمانه‌زنی‌هایی که درباره قیمت جدید مرغ وجود دارد، به همین عدد اشاره شده و گفته می‌شود الان که با شروع اردیبهشت مثلا ۴۵ درصد به میانگین نرخ کرایه‌های تاکسی اضافه شده، تقریبا همین سرنوشت را برای مرغ شاهد باشیم. یعنی با افزایش ۴۶ درصدی قیمت مرغ شاید در آینده نزدیک با نرخ تقریبا ۹۰ هزار تومانی برای هر کیلو طرف باشیم.

پیش‌بینی شماره سه؛ کیلویی ۸۸ هزار تومان‌

قیمت مرغ در روزهای آینده احتمالا افزایش پیدا می‌کند. این را می‌شود از صحبت‌های اخیر معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی استنباط کرد. حسین دماوندی‌نژاد در مصاحبه‌ای رادیویی که داشته، گفته در شروع سال جدید افزایش نرخ حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری تولید در جلسات متعدد با دامداران و مرغداران بررسی و هزینه‌ها و قیمت‌های جدید هم استخراج شده است. دماوندی‌نژاد اضافه کرده با همکاری تولیدکننده‌ها در ماه رمضان جلو افزایش قیمت‌ها را گرفتیم، اما با پایان ماه رمضان سراغ اصلاح قیمت‌ها می‌رویم. البته مرغداران مثل همیشه به‌جز افزایش هزینه‌های تولید، به‌چیزهایی مثل ماجرای تامین نهاده‌ها و خوراک طیور هم اشاره کردند و گفته می‌شود آنها برای خرید سویا الان دوبرابر نرخ مصوب هزینه می‌کنند. از طرفی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید تولیدکنندکان در نامه‌ای خواستار رقم ۷۵ هزار تومانی برای قیمت مرغ زنده هستند. یعنی چیزی نزدیک ۴۰ درصد بیشتر از نرخی که ابتدای سال وجود داشته است. حالا اگر فرض کنیم، افزایش تقریبا ۴۰ درصدی رقم ۷۵ هزار تومان برای هر کیلو مرغ زنده قطعی شود، آنوقت مردم عادی در خرده‌فروشی‌ها احتمالا برای خرید هر کیلو مرغ گرم باید نزدیک ۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها