۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
نگران کاهش حدنصاب صندوق‌های بورسی باشیم؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های بادرآمد ثابت برای رسیدن به حد نصاب ۱۰ درصدی نیاز به فروش ۵۶ همتی سهام طی سه ماه آینده دارند.

فردای اقتصاد: امروز مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در ابلاغیه‌ای از اصلاح حد نصاب سرمایه‌گذاری "صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت" خبر داد. بر اساس این ابلاغیه سقف سرمایه‌گذاری در "سهام، حق تقدم سهام، واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی" توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از ۱۵ درصد به حداکثر ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق کاهش یافت و مقرر شد صندوق‌ها ظرف حداکثر سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت تدریجی و مستمر نسبت به رعایت نصاب‌های مذکور اقدام کنند.

۵۶ همت فروش برای رسیدن به حد نصاب جدید

در حال حاضر ۱۲۸ صندوق با درآمد ثابت با مجموع ارزش دارایی حدود ۴۷۷ هزار میلیارد تومان در حال فعالیت هستند که حدود ۵۶ همت از این دارایی‌ها مربوط به سهام است. در واقع در حال ۱۲ درصد از دارایی این صندوق‌ها در سهام است. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد دارایی ۶۹ صندوق با درآمد ثابت در سهام بیش از ۱۰ درصد است که ارزشی بالغ بر ۴۶ همت دارد. در واقع کل میزان فروش صندوق‌ها برای رسیدن به حد نصاب ۱۰ درصد تعیین شده حدود ۱۶ همت است. ضمن آنکه به صندوق‌های بادرآمد ثابت سه ماه فرصت داده شده تا به این حدنصاب برسند و از آنجایی که ۱۶ همت محاسبه شده در حدود ارزش معاملات یک روز بورس است، به نظر نمی‌رسد از این محل فشار فروشی به بازار سهام تحمیل شود.

ورود احتمالی پول ۷ همتی از صندوق‌ها به بورس

در آن‌سو بر اساس محاسبات «فردای اقتصاد» ۵۹ صندوق با درآمد ثابت، سهام کمتری نسبت به حد نصاب تعیین شده در پرتفوی خود دارند و می‌تواند حدود ۷ همت دیگر سهام خریداری کنند که با توجه به شرایط این روزهای بازار سهام و اعتقاد بسیاری از مدیران دارایی به ارزندگی قیمت‌ها و احتمال تداوم روزهای صعودی بازار می‌توان امیدوار بود که طی روزهای آینده نه تنها فشار فروش چندانی به بازار تحمیل نشود بلکه شاهد افزایش خریداران بورسی از جنش صندوق‌های بادرآمد ثابت باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار