۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
پیش‌بینی مسیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی

هادی حیدری، مدیریت ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در برنامه بورسان به بررسی سیاست‌های پولی جدید بانک مرکزی پرداخت.

فردای اقتصاد: هادی حیدری، مدیریت ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در برنامه بورسان به بررسی سیاست‌های پولی جدید بانک مرکزی پرداخت. وی در ابتدا نکاتی در رابطه با ضرب‌الاجل ۶ ماهه بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز عنوان کرد و اعتقاد داشت که اعلام رسمی این موضوع را می‌توان به فال نیک گرفت اما ابزارها و روش‌های بانک مرکزی در اجرای آن ابهاماتی دارد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی با پایش‌های ماهانه به سمت اصلاح حرکت خواهد کرد.

حیدری در ادامه به بررسی دلیل عطش نقدینگی در بانک‌ها و احتمال تغییر کانال هدفگذاری شده نرخ بهره بین‌بانکی پرداخت و خاطرنشان کرد: بانک مرکزی این برنامه را پیش‌تر آغاز کرده بود تنها خبر آن اعلام رسمی نشده بود. همین اعلام رسمی را باید به فال نیک گرفت. به هر حال یکی از ابزارهایی که سیاستگذار پولی برای کنترل تورم می‌تواند از آن استفاده کند همین ابزار نرخ بهره و تنظیم‌گری در بازار باز است.  در حال حاضر شاهد یک سیاست پولی انقباضی از سوی بانک مرکزی برای کنترل تورم هستیم و مثبت شدن خالص تزریق بانک مرکزی در عملیات بازار باز در این هفته که حدود ۲۰ همت به منابع در دسترس بانک‌ها اضافه کرد، موجب تغییر کانال هدفگذاری شده بین ۱۷ تا ۲۴ درصد نخواهد شد و این تزریق پول در واقع به دلیل افزایش شکاف دارایی و بدهی به بانک‌ها که ناشی از عدم نقدشوندگی دارایی آن‌ها است، برمی‌گردد و از سوی دیگر افزایش بدهی دولت به بانک‌ها نیز این موضوع را تشدید کرده است.  این دستورالعمل برای بانک‌هایی است که با ناترازی بیشتری مواجه هستند. 

وی ادامه داد: عطش نقدینگی بانک‌ها از یک سو به دارایی‌های بد بالای بانکها باز می گردد که باعث میشود سررسید بین دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها رعایت نشود تا فشار نقدینگی روی بانک‌ها تحمیل شود و آنها را با چالش مواجه کند که در نتیجه آن محبور می‌شوند درخواست‌هایی بیش از آن چیزی که سیاستگذار پولی به آن فکر می‌کند برای ریپو کردن به بانک مرکزی ارائه دهد. نکته دوم بخشی از این عطش نقدینگی تغییر کانالی است که از سوی دولت به سیستم بانکی وارد می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار