۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
پسر بایدن به تاجر ایرانی پناه آورد/ ماجرا چیست؟

جوکیانی با نام شناسنامه‌ای مسیح، سال ۱۳۴۳ در شهر شیراز به‌دنیا آمد. پدرش مهندس و مادرش پرستار بود و وقتی پسرشان ۹ سال داشت، به آمریکا مهاجرت کردند. جو با اینکه به زبان انگلیسی تسلط نداشت توانست در سن ۱۵ سالگی دبیرستان را تمام کند و تا ۲۲ سالگی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک فارغ‌التحصیل شود.

روزنامه هفت صبح: هنوز پرونده مبهم اتهامات هانتر بایدن، پسر دوم رئیس‌جمهور آمریکا بسته نشده که خبر آمده با همسرش از لس‌آنجلس فرار کرده و به ویلا و تاکستان ۵۰ میلیون دلاری یک ایرانی دموکرات پناه برده است. مالک این پناهگاه لوکس کسی نیست جز مسیح جوکیانی. این مرد ۵۹ ساله که یکی از نزدیکترین دوستان جو بایدن است در سال ۲۰۲۰، سه میلیون دلار به کارزار انتخاباتی جو بایدن کمک کرده و حالا بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.

 نیویورک‌پست با انتشار گزارشی درباره اقامت هانتر بایدن در این تاکستان نوشته: «هانتر، ملیسا (همسر هانتر) و محافظان آن‌ها یک هفته بعد از بازگشت این مرد ۵۳ ساله از سفر دولتی همراه پدرش به ایرلند، عصر جمعه با یک موتورسیکلت و چهار اتومبیل به ویلا و تاکستان جوکیانی که در شمال لس‌آنجلس واقع است، رفتند. این ملک شامل یک خانه اصلی و یک مهمانخانه است که هر دو به استخر، زمین تنیس و سایر امکانات رفاهی مجهزند.»

جوکیانی با نام شناسنامه‌ای مسیح، سال ۱۳۴۳ در شهر شیراز به‌دنیا آمد. پدرش مهندس و مادرش پرستار بود و وقتی پسرشان ۹ سال داشت، به آمریکا مهاجرت کردند. جو با اینکه به زبان انگلیسی تسلط نداشت توانست در سن ۱۵ سالگی دبیرستان را تمام کند و تا ۲۲ سالگی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک فارغ‌التحصیل شود.

بعدها کیانی از دانشگاه سن‌دیگو که در آن تحصیلاتش را گذرانده بود، جایزه مونتی (فارغ‌التحصیلان برجسته) را دریافت کرد. او در اوایل مسیر شغلی‌اش در یک شرکت الکترونیک مشغول بود و متوجه ایرادی در دستگاه‌های تولیدی این شرکت شد و به کمپانی یک راه‌حل پیشنهاد داد، اما آن‌ها با او مخالفت کردند.

اینطور شد که جو همزمان با ادامه همکاری‌اش با این شرکت، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرد. در سال ۱۹۸۹ کیانی یک شرکت تجهیزات پزشکی با نام مسیمو تاسیس کرد که حالا در سراسر جهان بیش از ۵هزار کارمند دارد. شرکت مسیمو اکنون یکی از سازندگان برتر دستگاه‌های اکسیژن‌سنج خون در دنیاست و کسب‌وکار پرسودی دارد تا جایی که بازار ساعت‌های هوشمند اپل را هم به چالش کشیده است. براساس رتبه‌بندی فوربس، مسیمو در فهرست ۲۰ شرکت برتر جهان است که زیر یک میلیارد دلار درآمد دارد.

روابط تنگاتنگ کیانی و بایدن

در سال ۲۰۱۶ که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور بود از کیانی درخواست کرد که یک تیم از محققان و متخصصان سرطان تشکیل دهد تا به طرحی که اوباما برای تسریع درمان و در نهایت ریشه‌کن کردن سرطان اعلام کرده بود، کمک کند. در سال ۲۰۲۰ هم با کریس ایوانز، بازیگر آمریکایی، یک پلتفرم ویدئویی تشکیل دادند و پلی ارتباطی بین مردم و مقامات منتخب‌شان ایجاد کردند تا مردم با آگاهی بیشتری رای دهند.

ارتباط نزدیک بایدن و کیانی باعث شد تا این شهروند ایرانی-‌آمریکایی با ثروتی که دارد، یکی از حامیان مالی اصلی دموکرات‌ها شود. کیانی در سال ۲۰۲۰ مبلغ ۷۵۰ هزار دلار به کارزار انتخاباتی جو بایدن اهدا کرد. این بخشی از نزدیک به سه میلیون دلاری است که طبق گزارش‌ها، به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری آمریکا اختصاص یافت.

در سال ۲۰۲۱ روابط کاری بایدن و کیانی به مرحله جدیدی وارد شد و کیانی توسط جو بایدن به عضویت شورای مشاوران رئیس‌جمهور در علم و فناوری درآمد. در مارس ۲۰۲۲ واشنگتن فری بیکن گزارش داد که شرکت مسیمو از زمان روی کار آمدن چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا، میلیون‌ها قرارداد دولتی دریافت کرده است.

علاوه بر این طبق ایمیل‌ها و پیام‌های افشاشده از لپ‌تاپ هانتر بایدن، شرکت مسیمو در ژوییه ۲۰۱۸ به کارولین بایدن، برادزاده جو بایدن، پیشنهاد داد دوره آزمایشی خود را در کالیفرنیا بگذراند. این پیشنهاد درست پس از آن مطرح شد که کارولین با اتهام خرید کالاهایی به مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار دلار با کارت اعتباری سرقتی مواجه شده بود. در نهایت، کارولین بایدن پیشنهاد شرکت جو کیانی را نپذیرفت و اعلام کرد که به دستمزد بالاتری نیاز دارد.

حمایت این سرمایه‌دار ایرانی-آمریکایی از هانتر بایدن در شرایطی است که او با اتهام‌هایی از جمله کلاهبرداری مالیاتی احتمالی، لابی‌گری غیرقانونی، پولشویی و نیز دروغگویی در مورد مصرف مواد مخدر در فرم خرید اسلحه مواجه است. هانتر بایدن سال ۲۰۲۲ حدود دو میلیون دلار مالیات معوقه پرداخت، ولی این کار او را به لحاظ قانونی از اتهام دیرکرد اولیه مبرا نمی‌کند.
پسر بایدن به تاجر ایرانی پناه آورد/ ماجرا چیست؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha