۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
پاسخ ۶۳ مدیر دارایی به ۵ سوال بورسی

«فردای اقتصاد» در نظرسنجی اردیبهشت‌ماه «توصیه بزرگان بازار» نظر ۶۳ مدیر دارایی در خصوص محورهای مرتبط با بازار سرمایه جویا شد.

«فردای اقتصاد» در اردیبهشت‌ماه، اقدام به برگزاری یک نظرسنجی با عنوان «توصیه بزرگان بازار» کرد و نظر ۶۳ مدیر دارایی را در محورهای مرتبط با بازار سرمایه جویا شد.

سرنوشت برجام از نگاه مدیران دارایی

در سوال نخست از مدیران دارایی پرسیده شد «شانس توافق هسته‌ای و احیای برجام طی سه ماه آینده چقدر ارزیابی می‌کنند؟». هنوز هم یکی از متغیرهایی که فعالان بورسی در محاسبات خود مدنظر قرار می‌دهند، احتمال احیای برجام با توافق هسته‌ای است. با وجود از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان، مدیران دارایی بازار سرمایه شانس احیای برجام در سه ماه آینده را کمتر از ۲۰ درصد می‌دانند.

پس از تجربه‌های مکرر تثبیت دلار ۷ تومان، ۳۰۰ تومان، ۱۲۲۶ تومان، ۴۲۰۰ تومان، حالا نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی در مسیری مشابه ظهور کرده است. از این رو سوال دوم این بود که «سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تا ۶ ماه آینده ادامه خواهد یافت یا خیر؟». ۷۹ درصد از مدیران دارایی به این سوال پاسخ منفی می‌دهند و ۱۳نفر نیز احتمال می‌دهند سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به شکل فعلی ادامه یابد.

پاسخ ۶۳ مدیر دارایی به ۵ سوال بورسی

کدام صنایع در ۶ ماه آینده پربازده‌تر خواهند بود؟

در بخش دیگری از این نظرسنجی از مدیران دارایی خواسته شد سه صنعتی که بازده بالایی در ۶ ماه آینده دارند را نام ببرند. گروه کامودیتی‌محور فلزات اساسی بیشترین تکرار را در نظرات اخذ شده از مدیران دارایی به خود اختصاص داشت و پس از آن صنعت محصولات غذایی مورد توجه تحلیلگران قرار داشت. در رتبه‌های بعدی نام صنعت خودرو و پالایشی‌ها نیز به چشم می‌خورد.

پاسخ ۶۳ مدیر دارایی به ۵ سوال بورسی

بازدهی کدام سهم‌ها در ۶ ماه آینده بیشتر است؟

در بخشی از نظرسنجی «توصیه بزرگان بازار» از مدیران دارایی خواسته شد سه سهمی که به باورشان طی ۶ ماه آینده با بیشترین بازدهی همراه خواهند بود را معرفی کنند. «فولاد»، «سمگا» و «فزر» سه سهمی هستند که بیشترین تکرار را به خود اختصاص داده‌اند. در رتبه‌های بعدی نیز «اهرم»، «حکشتی» و «سفارس» جای گرفتند. توجه به تک سهم‌ها نیز در این دور از نظرسنجی زیاد بود.

پاسخ ۶۳ مدیر دارایی به ۵ سوال بورسی

بخریم، بفروشیم یا نگهداریم؟

در بخشی از نظرسنجی «توصیه بزرگان بازار» ۱۵ دارایی شامل مسکن، دلار، سکه و طلا، خودرو، رمزارز، صندوق و ۸ سهم آمده و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا از سه موقعیت خرید، فروش یا نگهداری برای هر یک از دارایی‌ها، یک موقعیت را انتخاب کنند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان بیشتر تمایل به نگهداری این دارایی‌ها دارند. در این میان بیشترین پیشنهاد نگهداری برای مسکن به میزان ۷۱ درصد و پس از آن خودرو (۶۰ درصد) داده شد و بعد از آن مدیران دارایی رای ۵۹ درصدی به نگهداری یکی از سهام بورسی (مبین) دادند. بیشترین پیشنهاد خرید نیز با رای ۶۰ درصدی از آن نماد شرکت سیمان فارس و خوزستان (سفارس) داده شد و رتبه بعدی خرید با ۵۷ آرا از آن صندوق هم‌وزن کیان شد. نکته جالب آنکه صندوق با درآمد ثابت که در روزهای رکود بورس تهران، اصلی‌ترین پناهگاه سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بود، حالا با آغاز دور جدید رشد قیمت سهام، با بیشترین پیشنهاد برای فروش (۶۵ درصد) مواجه شده است. پس از آن دو نماد «اخابر» و «خودرو» بیشترین رای برای فروش را داشتند.

پاسخ ۶۳ مدیر دارایی به ۵ سوال بورسی

برای دریافت PDF نتایج نظرسنجی «توصیه بزرگان بازار» فردای اقتصاد کلیک کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 2m1400 IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    باسلام و سپاس کار تخصصی فردای اقتصاد. اینکه شرایط رو کانالیزه می کنید کار زیبایسیت. سپاس فراوان. امیدوارم نگاه مدیران نسبت به بازار کامل تر شود.
  • امیر US ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    لطفا این گزارش رو هر ماه منتشر کنید و خسته نباشید. عالیه همه چیز
  • میلادنظری ذوله IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    بورس پول برداشت منتظرم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار