۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
اولین خودروی وارداتی ترخیص شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه دفاعیه خود در جلسه استیضاح با بیان این‌که قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است، گفت: ما درگیر جنگ ارزی هستیم افزایش قیمت‌های ارز جاهایی را تخریب کرده است اما باید چه کنیم یک راه افزایش تولید و دیگری واردات است که ما تا اردیبهشت‌ماه سال گذشته ممنوعیت واردات داشتیم و آیین‌نامه واردات از شهریورماه مصوب شد. هیات تطبیق ایراداتی گرفت که بعد از اصلاح در آبان‌ماه به تصویب رسید در آذرماه اولین نمونه خودرو وارد شد آزمایش و کنترل‌های محیط زیست و استانداردسازی صورت گرفت. دیروز اولین نمونه خودرو از گمرک ترخیص شد تا امروز هم ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو صورت گرفته است.

ایسنا: فاطمی امین ادامه داد: پیچیدگی‌هایی برای واردات خودرو وجود دارد قانون سال ۱۳۷۱ می‌گوید که باید برای تعرفه گذاری از کشور سازنده استعلام شود اما ما چقدر این امکان را داریم. در لایحه دو فوریتی این قضیه حل شده البته ما در این مدت با مصوبات مراجع ذیربط به طور موقت این مشکل را حل کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد دو سال طول کشید تا خودرو وارد شود اما اکنون در ظرف ۶ ماه این کار انجام شد. التهاب بازار خودرو ما را به سمت برنامه ‌ریزی جدیدی برد تا نسبت به واردات خودرو و افزایش تولید برای کاهش التهاب اقدام کنیم. اما در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ ما آیین‌نامه‌ای را مصوب کردیم که خودروهای کارکرده از مناطق آزاد وارد شود اما هیات تطبیق این آیین‌نامه را ابطال کرد چرا که مغایر ماده چهار قانون ساماندهی صنعت خودرو بود. در ادامه دولت یک لایحه دو فوریتی مصوب کرد تا این منع قانونی برداشته شود.

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: اکنون می‌گویند چرا در برنامه خودرو تزلزل دارید؟ یکی از کارهایی که برای ثبات در بازار خودرو انجام شد عرضه خودرو در بورس بود که متاسفانه متوقف شد. سال گذشته ۷ میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده است که یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودروهای دست دوم بود. خودروهای دست دوم مبتنی بر قیمت بازار قیمت‌گذاری می‌شود. با عرضه خودرو در بورس کالا هم قیمت بازار کاهش می‌یافت و هم مرجع واحدی برای قیمت‌گذاری خودروهای دست دوم تعیین می‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: قطعا ما باید بهره‌وری و کیفیت خودروها را افزایش دهیم اما راهش چیست؟ آیا فقط باید شاکی باشیم و فرافکنی کنیم؟ مافیاهایی در صنعت خودرو هستند که ضربه‌های زیادی به آن وارد کردند اما بنده ایستاده‌ام و با فضل الهی به کمک شما و همکارانم مسائل را حل خواهم کرد اما فرصت می‌خواهم. در برنامه‌ای که بنده ارائه کردم در وهله اول بر افزایش تولید و ثبات تولید تاکید شد. در سال ۱۴۰۱، ۳۹ درصد رشد تولید داشتیم. در فروردین‌ماه امسال نیز نسبت به فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ تولید ۵۷ درصد رشد داشته است. ما در صنعت خودرو مافیا داریم مافیایی که تحمل نمی‌کنند تولید افزایش پیدا کند. مافیایی که از افزایش خودرو ناخشنود می‌شوند، ما ایستاده‌ایم که به فضل خدا مسائل را حل خواهیم کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha