۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
حذف ایتالیا از لیگ اقتصادهای بزرگ

آخرین پیش‌بینی‌ها از تولید ناخالص داخلی کشورها تغییرات جالبی در لیست بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان ترسیم می‌کند.

فردای اقتصاد: رشدهای اقتصادی بالای کشورهای آسیایی از جمله هند، چین، اندونزی و ژاپن باعث شده پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸، چهار اقتصاد از شش اقتصاد بزرگ جهان در آسیا باشد. این در حالی است که در سال ۱۹۹۲، تنها دو کشور ژاپن و چین در شش کشور اول بودند و هند هم در رتبه هشتم قرار داشت.

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، با مقایسه سه مقطع ۱۹۹۲، ۲۰۱۰ و ۲۰۲۸ (بر مبنای پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول) مشخص می‌شود کشورهای اروپایی به تدریج در رتبه‌بندی تولید ناخالص داخلی افول کرده‌اند، به طوری که نهایتاً تا پنج سال آینده ایتالیا از ده‌تای اول خارج خواهد شد. به جای آن اندونزی وارد لیست ده‌تایی خواهد شد و با صعودی حیرت‌انگیز در رتبه ششم قرار خواهد گرفت.

باید اشاره کرد حضور در بزرگ‌ترین اقتصادها به معنی قرارگیری در مرفه‌ترین‌ها نیست، چرا که معیار و تقریب مناسب از رفاه مردم این کشورها را سرانه تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد و نه خود اندازه تولید ناخالص داخلی. همان‌طور که در تصویر بالا مشخص است، کشورهای پرجمعیتی مثل هند و چین به خودی خود به خاطر جمعیت بالایشان، کار راحت‌تری برای حضور در اقتصادهای بزرگ داشته‌اند. اما در رده‌بندی سرانه، چین یک کشور متوسط است و آمریکا هم در حدود رتبه یازدهم قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار