۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
چرا مجلس به فاطمی‌امین بی‌اعتماد شد؟

ماجرای اعطای ۱۴۷ خودروی شاسی بلند به برخی ازنمایندگان که دربازه زمانی شهریورتا آذر ۱۴۰۰ رخ داد اصلی‌ترین علتی بود که مجلس را به دفاع از کیان خود واداشت.

فردای اقتصاد: مجلس ساعتی قبل به سیدرضا فاطمی‌امین  وزیر پیشین صمت رای عدم اعتماد داد. فاطمی‌امین  بیشترین جملات انتقادی، دردناک و توهین‌آمیز را ازمجلس شنید اما باز هم محترمانه و واقع‌بینانه به مخالفان خود پاسخ داد. او از درمان ریشه‌ای بیماری صنعت خودرو خبر داد منوط به آنکه مجلس فرصت اجرای برنامه هایش را بدهد. درحالی‌که وزیر پیشین صمت ازتیک‌آف هواپیمای رشد صنعت خبر می‌داد و از مجلس درخواست می‌کرد که اجازه ندهند تا آن هواپیما به گل بنشیند اما مجلس او را به دروغگویی و تطمیع نمایندگان متهم کرد؛ فاطمی‌امین درمقابل تمام آن سخنان گفت: در چند روز گذشته هر جا می‌روم نگاه‌ها برمن سنگین است. ملت بزرگ ایران نمایندگان شما آلوده نشده‌اند.

ماجرای اعطای ۱۴۷ خودروی شاسی بلند به برخی ازنمایندگان که دربازه زمانی شهریورتا آذر ۱۴۰۰ رخ داد اصلی‌ترین علتی بود که مجلس را به دفاع از کیان خود واداشت وگرنه بارها  در فرآیند استیضاح سایر وزرا، نمایندگان در راهروهای مجلس عنوان می‌کردند که استیضاح انجام نخواهد شد و یا اینکه هیات رئیسه مجلس با استیضاح‌ها منفعلانه برخورد می‌کنند.

علیرضا بیگی نماینده نزدیک به جریان سیاسی بهارهم که افشا کننده لیست ۷۵ نفره دریافت کنندگان خودرو بود امروز از طرف مخالفان استیضاح به شدت تحت فشاربود. حتی فاطمی‌امین هم او را مخاطب قرار داد و گفت یک مورد را که خودرو دریافت کرده است معرفی کنید. هرچند که بیگی برای پاسخگویی به سمت جایگاه رفت اما رئیس مجلس به او اجازه نداد تا سخن بگوید.

بیگی در فاصله تنفس مجلس در جمع خبرنگاران حرفهایی زد از جمله اینکه او فقط یک سوال از هیات ناظر بررفتار نمایندگان و همین طور هیات رئیسه مجلس کرده‌است که «آیا همزمانی اعطای این خودروها با بحث تفکیک وزارت صمت معناداراست یا خیر» و به خاطر همین پرسش هم به محاکم قضایی کشیده شده است.

 موافقان و مخالفان فاطمی‌امین اعلام می‌کردند که فاطمی امین فردی پاکدست و فسادگریز است. حتی رئیس‌ جمهور هم که تمام قد ازوزیر محبوبش دفاع کرد به این نکته بارها اشاره کرد که فاطمی امین نه تنها خود پاکدست است بلکه معاونین پاکدست و حساس نسبت به فساد و مافیا را به کار گماشته است.

 رئیس جمهور از فاطمی‌امین دفاع جانانه کرد در چند بخش از سخنانش تاکیدکرد که تلقی او از استیضاح، همدلی نکردن مجلس با دولت نیست و این اقدام را به حساب کدورت و خصومت بین مجلس و دولت نمی‌گذارد و در چند بخش دیگر از سخنانش حسابی از شرمندگی قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده مجلس درآمد؛ از جمله آنجا که درباره کاهش میزان تولید و افزایش تقاضا و نرخ خودرو گفت که براساس  قانون جوانی جمعیت می بایست ۵۰ درصد تولیدات کارخانجات به مادران داده شود؛ مثلا مادری که درسیستان و بلوچستان است این خودرو را می‌گیرد و در بازارآزاد می فروشد.

 در فاصله تنفس بین دو نوبت صبح و عصر جلسه استیضاح وزیر پیشین صمت، از معین الدین سعیدی نماینده سواحل مکران و سیستان وبلوچستان پرسیدم که آیا سخنان رئیس‌جمهوررا تایید می‌کند. اوگفت: مادران استان سیستان و بلوچستان مشمول قانون جوانی جمعیت و تحکیم خانواده نمی‌شوند زیرا نرخ باروری در استان ما بیش از ۲.۵ درصد است در حالیکه این قانون ویژه استان‌هایی است که نرخ باروری کمتر از ۲.۵ درصد دارند.

رئیس جمهورحتی به سیاست گذاری و تصمیم گیران متعدد در حوزه خودروهم اشاره کرده وگفته بود که بخش های مختلفی در حوزه خودرو تصمیم‌ می‌گیرند مانند شورای رقابت؛ اما از آقای وزیر درباره عملکرد خودرو سازان و نرخ خودرو سوال می‌شود.

رئیسی  در خلال سخنانش مدام به این گزاره تاکید می‌کرد که  حتما پیام حضور من در مجلس، پیامی برای رفع موانع همکاری است.

می‌گویند لابی‌های امریکایی فاطمی امین به کارافتاده

«چرا عده ای بیرون مجلس از رفتن من خوشحالند؟ چرا کاری برای اول۱۴۰۰هست به ۱۴۰۲ متنسب می‌کنند.  تیترمی‌زنند گیوتین استیضاح بر گردن وزیر؛ مگر مجلس قتلگاه است. می‌گویند لابی‌های امریکایی فاطمی امین به کارافتاده. فاطمی‌امین چه‌کار به آمریکا دارد؟ مردم ایران به شما اطمینان می‌دهیم با هر گونه‌ ویژه‌خواری و رانت خواری برخورد می‌کنیم و تاوان آن را هم ‌می‌دهیم. بارها گفته ام صنعت خودروی ایران بیماراست. بله ما در صنعت خودرومافیا داریم مافیایی که تهدید میکند. با مدیرکل من تماس گرفته اند و او را تهدید کرده اند. به ما فرصت دهید دغدغه های رهبری را برطرف کنیم. گزارش مدنظر مرکزپژوهش ها که آقای سیاهکلی عنوان کردند گزارش صنایع بورسی است. ما مدعی رشد همه صنایع نیستیم»

این جملات بخشی از دفاعیه سیدرضا فاطمی‌امین وزیر پیشین صمت در دفاع از خود است. این سخنان و دفاع تمام‌قدرئیس جمهور از او هم هیچ تاثیری در رای موافق نمایندگان نداشت.

 تا پیش از آمدن رئیسی به مجلس نمایندگان دادن رای اعتماد را منوط به نوع دفاع رئیس‌جمهوراز وزیرمی‌کردند و می‌گفتند اگر رئیس جمهور ازوزیر دفاع سخت و جانانه کند او هم ‌می‌ماند. حتی محمود عباس زاده مشکینی به فردای اقتصاد گفت که استیضاح با ۸۰ امضای موافق به ابقای وزیر منجر خواهد شد. این روند تا بعد از تنفس ادامه داشت تا آنکه احد آزادی‌خواه در اخطاراصل ۷۵ قانون اساسی وزیر را به انواع و اقسام عناوین مورد اتهام قرارداد و لطف‌الله سیاهکلی با خشم عمیق و کهنه‌ای که نسبت به عملکرد وزیر داشت اعلام کرد که ۸۴ درصد مردم از وزیر متنفرند. این جملات سیاهکلی، مجلس را ملتهب کرد. سیاهکلی فریاد ‌می‌زد و نمایندگان بیشتر از او فریاد می‌زدند دو دو. یعنی مخالف سخنان او هستند.

سیاهکلی خطاب به دو دوکنندگان می‌گفت: نوکری خود را با این دو دو گفتن‌ها اثبات نکنید. سخنان او که تمام و نوبت موافق بعدی استیضاح یعنی موسوی لارگانی که شد رسید قالیباف رئیس مجلس درخواست کرد تا نمایندگان در استیضاح دقت کنند و ازکمات ناروا مانند متنفر استفاده نکنند.

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس هم که موافق استیضاح وزیر صمت بود گفت:از ملت ایران عذر می‌خواهم که به دلیل ندانم کاری‌های وزیر صمت فشار تورمی سنگینی را تحمل کرده‌اند، ایشان در آمارهای تخیلی خودساخته خود غرق شده و عذرخواهی بلد نیست اما من عذرخواهم. فاطمی امین هنگام اخذ رأی اعتماد از مجلس هندوانه دربسته‌ای بود که ۳۸ صفحه به مردم و مجلس قول برنامه داد، رأی گرفت و سپس تا توانست خرابکاری کرد. این وزارتخانه یک ژنرال ارشد و کارکشته اقتصادی نیاز دارد، اما فاطمی امین در حد سرجوخه هم نیست. بروید و از نزدیک ببینید که وزیر چه بلایی بر سر چارت کارشناسی و متخصصان کارکشته وزارتخانه آورده است، منصوبان وی چنان جوی را ایجاد کردند که هیچ کارشناس متخصص و دلسوزی جرات اظهارنظر کارشناسی ندارند چه برسد به اینکه انتقاد کند! حساب اقدامات فاطمی امین از نظام و دولت جداست، لیست بلند بالایی از رانت ها و فسادهای افراد و گروه‌ها ناشی از تصمیمات آقایان در وزارت صمت را در اختیار داریم! قرعه کشی را برداشته‌اید، اما نوبت بندی انجام داده‌اید که تا ۲ سال نیز به طول می‌انجامد، از سوی دیگر ۲ سال محصولات خودروسازان را پیش فروخته که این موضوع خود می‌تواند منشا جدید بحران باشد. آیا وزیر؛ آیا جهش قیمت پراید از ۱۰۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان، تنظیم بازار است؟ آیا گرانی ۱۰۰ درصدی مصالح ساختمانی، کاهش قیمت محسوب می‌شود؟ آیا گرانی در بازار موبایل، ارزانی است؟

میرتاج‌الدینی: نوبتی هم‌که ‌بود نوبت دیگران بود

یکی از مخالفان استیضاح  که رسما اعلام کردهمواره حامی دولت است محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز بود او درجملاتی معنادار به همکاران خود یادآوری کرد که در دوره قبل چگونه برای استیضاح ها تساهل کرده اند.

او گفت:هیچ دوره ای سراغ نداریم‌ که یک ‌وزیر دوبار در عرض چهارماه استیضاح شود. نوبتی هم ‌که ‌بود نوبت دیگران بود. استیضاح مهم است باید بگذاریم حرفهای دیگر هم‌گفته شود. یادتان هست در فراکسیون اکثریت مجلس ما وشما بودیم؛ مجلس انقلابی بود، دولت اصلاحات. آقای باهنر ما را جمع کرد وگفت که استیضاح به صلاح نیست و ما از استیضاح‌منصرف شدیم. مگر اقای رییسی را خودمان انتخاب نکردیم. موفقیت مجلس موفقیت دولت است وموفقیت دولت‌موفقیت‌مجلس است. با استیضاح کدام مشکل را حل می‌کنیم.

به گفته میرتاج الدینی حتی یک‌ نفر از استیضاح کنندگان در پاکدستی وزیر شک ‌نمی‌کنند. وزیر معاونین‌پاکدستی را برگزیده‌اند.

 وی افزود:درباره همشهری ام(بیگی) می‌گویم‌که اجماع حداکثری حتی بین ۴۰‌نماینده غایب وجود دارد ومورد تصدیق همه هست این است ‌که نه برای استیضاح وزیر خودرو داده است ونه کسی اینجا برای استیضاح  خودروگرفته اند. رسانه ملی تو بازجو نیستی که به همه نمایندگان‌ پیام‌بدهی که آیا توخودروگرفته ای یا نه؟ من ‌کار شما رسانه ملی را راحت می‌کنم هیچ‌نماینده ای خودرونگرفته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد راستین IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
    هنوز اعطای خودرو ثابت نشده که شما فرض را برصحت خبر گذاشتید.
  • حمید IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    خدا کمک کند ومشکلات کشور به دست دکتر رئیسی دلسوز حل شود انشالله

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار