۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
تجارت ایران در فروردین ماه چگونه رقم خورد؟

کارنامه تجارت خارجی ایران در اولین ماه سال جاری نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ۶میلیارد و ۷۳۲میلیون دلار ثبت شده است.

فردای اقتصاد: اولین تصویر از تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. در فروردین ماه سال جاری ۱۰میلیون و ۴۷۱هزار تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که از لحاظ ارزش ۱۲.۹۳درصد کاهش و از حیث وزن ۱۷.۷۶درصد افزایش داشته است. داده‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه امسال، یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۳میلیارد و ۸۷میلیون دلار وارد کشور شد که این میزان از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۱۳درصد و ۲۴.۷۹درصد کاهش نشان‌ می دهد.

این گزارش در خصوص پنج قلم عمده کالاهای صادراتی می‌افزاید: گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۵۲۳میلیون دلار، پروپان مایع شده ۳۰۲میلیون دلار، بوتان مایع شده ۱۶۹میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج ۱۶۷میلیون دلار و متانول با ۱۶۷میلیون دلار پنج قلم عمده کالاهای صادراتی بوده‌اند.

براساس این گزارش، کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند پنج کشور عمده مقصد صادراتی کشورمان در فروردین‌ ماه سال جاری بوده‌اند که ۷۶درصد از وزن و ۷۵درصد از ارزش کل صادرات کشورمان به مقصد پنج کشور فوق‌الذکر بوده است. در فروردین امسال، یک میلیارد و ۱۴۰میلیون دلار کالا به چین، ۶۰۹میلیون دلار به عراق، ۵۵۰میلیون دلار به ترکیه، ۳۲۰میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۱۲۰میلیون دلار به هند صادر شده است.

پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ۱۴۰۲ نیز شامل ذرت دامی به ارزش ۲۲۳میلیون دلار، دانه سویا به ارزش ۱۵۲میلیون دلار، برنج کامل سفید شده به ارزش ۸۹میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند به ارزش ۷۱میلیون دلار و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۲میلیون دلار، بوده است.

براساس این گزارش، کشورهای عمده طرف معامله واردات در فروردین امسال را امارات متحده عربی به ارزش یک میلیارد و ۱۰میلیون دلار، چین ۸۷۳میلیون دلار، ترکیه ۳۵۳میلیون دلار، آلمان ۱۲۹میلیون دلار و هند به ارزش ۱۱۰میلیون دلار بوده که ۷۴درصد از وزن و ۸۰درصد از ارزش کل کالاهای وارداتی به این پنج کشور اختصاص داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار